Såsom både utvecklande och systemhanterande -- läs: Active Directory -- blir jag ledsen i ögat när Microsoft i sin engelskspråkiga produkter (detta är alltså inte i första hand en översättningsfråga!) alldeles för ofta använder 'directory' när man borde skriva 'mapp'. Väldigt många metod- och andra namn i .NET FW använder 'Directory' på detta sätt. Jag håller med dig -- det stör mig med att det finns två termer för samma sak (mapp/katalog som i c:\temp), och att jag inte med säkerhet kan veta om "directory" har att göra med AD eller med filsystemet.Microsoft: var konsekventa med directory--mapp och directory--katalogtjänst!
Jag önskar mig att MS fr.o.m. nu bestämmer sig för att 'directory' (katalog på svenska) är reserverat för katalogtjänster och 'folder' (mapp) är en struktur på disk (eller annat medium) som kan innehålla filer.
Dessutom: detta gäller alla övriga system också: Unix, Linux, VMS, ...
Mina två eurocent ;-)
P.S. Jag brukar tala om grupprinciper som något som finns både i katalog och i mapp!
P.P.S. Stora delar av Microsoft bytte till det rätta bruket redan i och med Windows 95!Sv: Microsoft: var konsekventa med directory--mapp och directory--katalogtjänst!
Vi pratade lite löst om att försöka konsekventisera detta när vi översätter, så att mapp alltid handlar om filsystem och katalog alltid handlar om katalogtjänster. Tyvärr finns det så många källsträngar som är tvetydiga när man översätter utan kontext... på sätt och vis är det bättre att "katalog" är tvetydigt än att termen används helt fel. Ändringen måste ske vid källan...