Hej! Hej, Klippt från den sidan: Hej Roland och tack för ditt inlägg. "Finns det nån sida på Internet där man kan översätta mellan olika språk i Windows?" Tack, det var precis den här typen av filer och program jag sökte. Jag har lämnat lite kommentarer till GlossarySearch på din weblogg. Jag väntar ivrigt på när Microsoft skeppar med MUI som standard i alla sina versioner. Jag tycker det är en grundläggande egenskap, inte bara för stora företag. Jag antar att en MSDN-prenumeration inte är gratis?Att välja systemspråk i Windows
Först vill jag säg att det är mycket välkommet att man kan prata direkt med folk från Microsoft. Annars känns det som om företaget har blivit så stort att det är svårt att ge feedback. Men nu har man alltså chansen.
En fråga om Windows har jag alltid undrat över, men ingen har kunnat ge nåt vettigt svar.
Varför kan man inte enkelt byta systemspråk i Windows? Men systemspråk menar jag menyer i inställningar, inbyggda program, hjälp och resten av systemet.
Rent tekniskt är det ju enkelt jämfört med hur komplicerat resten av systemet är. Det finns ju redan på många Linuxdistributioner. På den tiden när jag hade Amiga kunde man enkelt byta systemspråk och det var jättesmidigt att växla mellan svenska och engelska. Applikationer kunde också läsa vilket systemspråk som var aktuellt och ladda in rätt språkfil. Fanns det ingen sån fil laddades den förvalda in vilket oftast blev den engelska. För Microsoft måste det också vara en fördel, enklare och billigare. Istället för att ha hundratals olika språk-versioner räcker en generell Windows-version som laddar in rätt språkfil vid boot. Redan nu kan man ju byta inmatningsspråk i kontrollpanelen. Där borde man också lägga till byte av systemspråk. Självklart borde detta slå igenom omedelbart utan att starta om Windows. Jag ser egentligen inget skäl att ha kvar systemet med skilda språk-versioner utom två.
1. Det tar större plats om man ska ha med alla språk på CD-skivan. Det kunde man lösa genom att ladda ner dom ovanligare språken från internet. Eller ha en separat språk-CD. Men jag tycker de borde inte ta så stor plats eftersom det rör sej om ren text.
2. En ren gissning, men är det måhända lönsammare för Microsoft med flera språk-versioner?
Ett exempel på vilken nytta det hade varit om byte av systemspråk hade varit med i nuvarande Windows.
Jag bor i Österbotten, Finland och ibland händer det att vänner och bekanta vill ha datorhjälp av mej. Tyvärr kan det vara svårt att få tag i en svensk version av Windows här även om många pratar svenska här. Det finns ju förstås piratkopior av det svenska Windows, men man tycker att det borde gå att lösa på laglig väg. De flesta datorförsäljare har installerat den finska versionen av Windows. Då jag kan ytterst lite finska får jag fråga och slå upp i lexikon hela tiden vad texten betyder, vilket är jobbigt. Många i Österbotten och södra Finland kan inte finska, speciellt äldre, då man inte läste det i skolan förr. Själv är jag svensk men inflyttad. Jag kan tänka mej att det är på samma sätt i många håll i världen där flera språk samsas på ett ställe. Exempelvis i mellan-Europa med tyska, franska och italienska. Eller i Kanada med engelska och franska. Vilken stor lättnad att enkelt kunna växla till det språk man behärskar bäst, i mitt fall svenska!
Sen en annan fråga. Finns det nån sida på Internet där man kan översätta mellan olika språk i Windows? Många gånger vet man inte vad den exakta benämningen är på engelska när man har svenskt Windows installerat, eller tvärtom. Det vore jättebra när man beskriver ett problem på ett internet-forum.
Med vänliga hälsningar
Roland BengtssonSv: Att välja systemspråk i Windows
Det kallas Multilingual User Interface och finns redan tillgängligt.
http://www.microsoft.com/globaldev/DrIntl/faqs/MUIFaq.mspxSv: Att välja systemspråk i Windows
How can I acquire Windows MUI?
The Windows XP/2000 MUI is sold only through Volume Licensing programs such as the Microsoft Open License Program (MOLP / Open), Select, and Enterprise agreement (or with a new computer as an OEM version at customer request). It is not available through retail channels.
Alltså jag som konsument har liten chans att få tag i den. Det tycker jag känns märkligt.
Det hade varit bättre om det här var inlagt i alla Windows-versioner.
Mvh RolandSv:Att välja systemspråk i Windows
Som Kristofer mycket riktigt skriver så finns det redan en specialversion av Windows 2000, XP och Server 2003 som kallas MUI (Multi-Lingual Interface). Den fungerar på så sätt att du först installerar en engelsk version av Windows och sedan lägger på "language packs" för andra språk som du också vill kunna välja. Användaren kan sedan välja språk i inloggningsdialogrutan eller på Kontrollpanelen i Windows och få menyer, dialogrutor och text på det språk som han/hon föredrar.
MUI-versionen har två stora fördelar:
1. Genom att använda MUI-versionen kan stora multinationella företag rulla ut Windows 2000/XP globalt genom att använda samma installationsavbildning ("image"). Lokala användare kan sedan välja språkversion manuellt eller så kan språkversion anges genom grupprinciper baserat på organisationsenhet.
2. En annan fördel är att användare som föredrar olika språk kan dela samma dator/OS-installation. En användare som föredrar att se menyer, dialogrutor och text på finska kan göra det, medan en annan användare som föredrar ett svenskt system kan välja att göra det.
Du kan läsa mer om MUI-versionerna av Windows 2000/XP/Server 2003 på följande sida:
http://www.microsoft.com/globaldev/DrIntl/FAQs/muifaq.mspx
På den sidan finns det även länkar till webbsidor som innehåller information om MUI-stöd för Office.
Tyvärr så säljs inte MUI-versionen i butiker utan är bara tillgänglig för kunder som har ett volymlicensavtal med Microsoft. Vill du ändå prova någon av MUI-versionerna så kan du göra det om du har en Professional- eller Universal-prenumeration av MSDN. I så fall har du redan fått CD-skivor med olika MUI-versioner av Windows 2000 eller Windows XP. Om du tittar i den officiella MSDN Inventory-listan så hittar du följande poster för MUI-versionen av Windows XP:
ID Datum Disknr Beskrivning
X08-57712 Dec 01 1112 Windows XP Multilingual User Interface Pack, Disc 1
X08-57713 Dec 01 1113 Windows XP Multilingual User Interface Pack, Disc 2
X08-74702 Apr 02 1361 Windows XP Multilingual User Interface Pack, Discs 3 and 4
X08-83444 Jun 02 1692 Windows XP Multilingual User Interface Pack, Disc 5
(Svenskt language pack för Windows XP finns på disk 2 medan övriga nordiska språk finns på disk 3).
För kommande Windows-versioner är planen att göra operativsystemet ännu mer språkoberoende genom att separera kod och språkresurser helt. Du kan läsa lite kommentarer om detta i bland annat Larry Ostermans blog på MSDN:
http://blogs.msdn.com/larryosterman/archive/2004/07/12/180836.aspx
Vänliga hälsningar
MagnusSv: Att välja systemspråk i Windows
Jag tror inte att det finns nån sida tyvärr. Dock publiceras våra lokaliseringsordlistor (ftp://ftp.microsoft.com/developr/msdn/newup/glossary) så att vem som helst kan hämta dem och söka. Jag skrev ett snabbt* testsökningsprogram just för dem - http://blogs.msdn.com/jesperh/archive/2004/09/01/224452.aspx.
Jag funderade på att göra en privat webbsida som söker i dem, men jag lade det på is efter att jag läste licensavtalet i readme.txt:
[...]All rights reserved. No part of these documents may be reproduced, adapted, distributed, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, or otherwise, including photocopying and entry into an information storage and/or retrieval system, for any purpose without the express consent of Microsoft Corporation.[...]
...men eftersom det verkar finnas intresse att söka i ordlistorna kan jag ju alltid försöka få tillstånd. Skadar inte att fråga...
*utvecklingstid, inte prestandaSv: Att välja systemspråk i Windows
Mvh RolandSv: Att välja systemspråk i Windows
Mvh Roland