Jag tror många funderat på detta och kanske kan denna sektion hjälpa till att föra budskapet vidare. Jag forskade lite snabbt nu, och det verkar vara så här: Lokala skrivare är automatiskt tillgängliga till alla användare på datorn. Nätverksskrivare däremot sparas i användarprofilen så att varje användare måste lägga till skrivaren själv. Skrivare installeras per användare
När man installerar skrivare på en dator är dessa knutna till en användare på datorn. I många företag så delar användare dator med sina egna inloggningar och då ärvs inte skrivarna. Ett tips till Microsoft är att vid installation av skrivare, fråga om det skall gälla den inloggade eller alla användare.
Nu ser jag att det borde finnas ett forum för att önska om funktioner på MS programvaror rent generellt. Måste se vad vi kan göra här.Sv: Skrivare installeras per användare
Jag tycker att detta verkar ganska logiskt eftersom det begränsar hur olika användarkonton kan påverka varandra [man behöver ju inte alltid vara administratör på datorn för att installera en skrivare].
Om användare ofta hoppar runt bland datorer, kan centrala profiler därför vara att rekommendera.
Jag hittade också ett knep för att få en nätverksskrivare att se ut som en lokal skrivare på en viss dator, så att skrivaren blir tillgänglig för alla användare på datorn. Jag har inte testat, men texten verkar logisk: http://www.windowsnetworking.com/kbase/WindowsTips/WindowsNT/AdminTips/Print/HowtoinstallanetworkprinteronlyonceforallusersoftheNTworkstation..html.