Jag tänkte sammanställa och skicka iväg ett gäng frågor för er som har funderat på olika licensfrågor rörande Microsofts produkter. De som nu skickas iväg är följande: Jag har alltid undrat över MS nya licens Microsoft Services Provider (alltså licens man måste ha för att driva ett webhotell).Har du licensfrågor?
Företag X köper via Dustin en Exchangeserver licens, 5 användare till sitt företag. Den installeras av extern resurs. Hur många fria supporttillfällen eller supportmöjligheter har företaget att tillgå?
Företag Y köper via Dustin Partner en Exchangeserver licens, 500 användare till sitt företag. Den installeras av extern resurs. Hur många fria supporttillfällen eller supportmöjligheter har företaget att tillgå?
<ul>
<li>Företag Z köper en MSDN Universal Subscription. Hur många fria supporttillfällen ges?
<li>En person anställd i företag X tar en MCP i ASP.NET/VB.NET, hur många fria supporttillfällen ges?
<li>En person anställd i företag X tar en MCAD - hur många fria supporttillfällen ges?
<li>En person anställd i företag X köper en VS.NET Universal - hur många supporttillfällen ges?
<li>En person är MVP i ASP.NET - hur många fria supporttillfällen ges?
<li>Hur licensierar man en Active/Passive MS SQL i ett Windows cluster?
<li>OEM-Licens på köpt dator. Måste man köpa en ny licens om t ex hårddisken går sönder?
</ul>
Ni får gärna komplettera i tråden med övriga frågor som ni har eller haft så skall jag försöka få svar på dessa.Sv: Har du licensfrågor?
Det jag funderar över är följande. Om man startade ett webhotell innan denna licens fanns (typ med windows 2000) och köpte de licenser och licenser för MSSQL (kostar ju en slant), måste man då ha denna nya licens, verkar ju konstigt att MS får ändra avtalen hur de vill, men de får de säkert.
Om man köper Services Provider licensen (där man betalar en summa för varje användare) måste man införskafa de övriga licenser. Alltså säg att jag vill starta ett webhotell med MSSQL, måste jag få först köpa internetlicens för MSSQL (kostar ju en del) och sedan betala ServiceProvider licens för MSSQL för varje användare, eller räcker det med ServiceProvider licensen.
Är det även så att ServiceProvider licensesn gäller för exempel vis MSDE (som ju är gratis) om man nu vill använda den som databas på ett webhotell.
Har försökt hitta information om detta på MS site, men inte hittat något, så det vore kul att veta vad som gäller!
- M