Pellesoft har varit nere nästan ett dygn. När jag nu kommer hem så ser jag ingenstans varför. Ok att vissa av oss anar och tror och spekulerar, men en officiell förklaring till gårdagens nertagning tycker jag hade varit på sin plats, om inte annat för de som inte annat vet och surfat hit intet ont anandes. Jag gjorde en mängd ändringar, bl.a. i forumet och delar av inloggningen och behövde därför tid att testa detta. I samma veva tyckte jag det var bra lösning att sänka tempot något, vilket gav mig lugn och ro att arbeta igenom detta systematiskt. Jag försökte också under många timmar komma in bad vänner men dom hade samma problem, så jag trode tillslut att det var strömavbrottet på 300'000 kunder som bidrog till att servern låg på de drabbade området. Som jag tror det var: jag föreslår att du sätter upp en mirror av produktionsmiljön, en acceptanstestmiljö, där du testar allting nogrannt. Gärna med unittesting. Är det jag som minns fel eller var det inte nån som hade hackat via nån slags personlig sida eller liknande? Angående meddelandesidan om att Pellesoft är nere... Det drabbas alla av när jag tar ner siten Per. Dock försöker jag hålla mig till att göra det väldigt sent på dygnet - så du får väl skaffa normala tider att hålla dig vaken på ;-) Men jag förstår inte varför du måste tvinga byta ut en redan öppnad sida mot meddelandet. Varför inte bara visa det när man försöker hämta en sida? Per, Varför ladda om sidan automatiskt? Det kan jag göra själv när och om så önskas. Det finns faktiskt en speciell knapp för det i min webbläsare. Har inte ni hittat den? Per, Nej Per - alla här inne är nybörjare på datorer!!!!!!! <b>Hur jobbigt är det för dig om sajten laddas om emellanåt?</b> Det är ju sånt som kan hända - det är inte så att Pelle hittar på sådana bus varannan dag. Själv tycker jag att sajten är nere ofta. Jag tror Pelle har det på G eller så har ingen visat sitt missnöje och gett förslag på Nere ofta? > <b>Alla här inne vill också jättegärna sitta och trycka F5 eller på din fina knapp så fort de vill se om nåt har hänt på sajten! </b> > <b>eller så har ingen visat sitt missnöje och gett förslag på nya funktioner etc </b> Här håller jag med Rickard. Vad som dock är skillnaden är ett Rickard är Bonusmedlem och då tycker jag man skall ha den möjligheten - för icke-bm tycker jag det är ok att det funkar som det gör, något måste pelle kunna locka nya bonusmedlemskap med ;) > <b>något måste pelle kunna locka nya bonusmedlemskap med ;)</b> Man kanske kan få en Pellesoft tröja ;-) Jag sa aldrig att jag ej ansåg att funktionen skulle kunna stängas av.. Jag vill minnas att det har varit tal om att utveckla Pellesoft under open source-modellen, men att Pelle inte har velat göra det. Medlemmar som ställer krav bör vara bonusmedlemmar, övriga bör ha önskemål och inte krav =) Instämmer på det Annar Karin S säger där. Så länge inget skadas så är det väl bra att folk försöker hacka sig in så att alla eventuella säkerhetshål uppdagas och kan lagas.Varför var siten nere?
Sv: Varför var siten nere?
Sv:Varför var siten nere?
Pelle, du reagerade äntligen och visar vem det är som bestämmer, BRA.
Men efterlyser då, om mitt antagande är riktigt, lite av det som Rickard är inne på, en officiell förklaring.
Jag själv tycker Pellesoft bör vara en possitiv plats där människor med olika kompetens på ett possitivt sätt umgås och hjälpa varandra. De som önskar något annat kan uppsöka andra platser som är lämpade för sådant.
mvh RolandSv:Varför var siten nere?
När det sedan rullar 100% där så kan du deploya till den skarpa utan driftsstopp.Sv:Varför var siten nere?
Är det bara jag som har råkat ut för att redan öppnade sidor (även rena "lässidor" såsom artiklar) vid Pelles "nedtagning" av sajten automagiskt byts ut mot meddelandet om att Pellesoft är nere?Sv:Varför var siten nere?
Skämt å sido - anledningen är att alla skall hinna se det innan den dör, och detta är ett effektivt sätt för att uppmärksamma nattsuddare på detta.Sv: Varför var siten nere?
Pga av agenten så laddas en öppen sida om med jämna mellanrum. Om pelle då har stängt ner sidan mellan två sånna automatiskt siduppdateringar så blir sidan stängd för dig.Sv: Varför var siten nere?
Om du läste vad jag skrev så kunde du klart och tydligt läsa att detta har med <b>agenten</b> att göra. Att diskutera agenten är sen en helt annan sak, men det är svaret på din fråga.Sv:Varför var siten nere?
Alla här inne vill också jättegärna sitta och trycka F5 eller på din fina knapp så fort
de vill se om nåt har hänt på sajten!
Sidan har väldigt mycket användare och det händer otroligt mycket under vissa tider.
Om man har lyxen att ha Pellesoft på i bakgrunden när man arbetar så är det kanon
att kunna se agenten eller direkt när nåt nytt har hänt!
Hur jobbigt är det för dig om sajten laddas om emellanåt?Sv: Varför var siten nere?
Det var j@%!gt irriterande när jag hade öppnat ett antal artiklar, lämnade datorn och samtliga dessa sedan var utbytta mot ett meddelande när jag kom tillbaka till datorn. Och inte gick det att backa tillbaka till artiklarna...Sv:Varför var siten nere?
Jag tycker att autoupdate är kanon - samt att agenten har höjt sajten rejält..Sv: Varför var siten nere?
Sedan kunde man väl få ställa in om man vill att agenten skall uppdatera hela sidan med jämna mellanrum. I dagsläget är det ju bara följande saker man kan välja:
o När nya inlägg postas i ett bevakat forum
o När någon postar i en bevakad tråd
o När någon loggar in på hemsidan
o När någon kommer/lämnar chatten
o När jag får iMail
o Visa inte andra när jag loggar in eller utSv:Varför var siten nere?
nya funktioner etc.
Skicka iväg ett iMail till honom - det kanske är nåt som ligger i startgroparna eller
lätt kan fixas till..Sv:Varför var siten nere?
På sista tiden Ja, men om du har läst forumet så har det varit en hel del bråk.
Jag tycker det var helt rätt av Pelle att stänga ner Pellesoft.
På de åren som jag har varit här så har inte Pellesoft varit nere mycket och det är definitivt stabliare nu när han ligger på egen server.
Sista nedtagningen var ju dessutom befogad och bra att Pelle fixade det så snabbt, jag trodde det skulle ta minst en vecka innan sidan var uppe.
Tänk på att Pelle har ett jobb och driver den här siten på sin fritid och han är inte mer än människa, även han behöver göra annat än programmera hela tiden.
//Anna-Karin.Sv: Varför var siten nere?
Jag må vara ett unikum men jag trycker hellre på F5 när jag vill se vad som har hänt i forumet eller när jag läser en artikel. Chatten är däremot en annan sak.
> <b>så är det kanon att kunna se agenten eller direkt när nåt nytt har hänt!</b>
Och för oss som inte tycker det? Valfrihet min vän är nyckelordet.
Jag vill använda Agenten
[ ] Ja
[ ] Nej
Då kan alla få som dom vill och alla är nöjda.Sv: Varför var siten nere?
Jodå, vi är en hel del som har uttryckt att vi vill kunna stänga av den, tyvärr verkar det inte gå.Sv:Varför var siten nere?
Om man ska blanda in BM så tycker jag att hela funktionen borde vara borttagen för de som inte är BM. Och är man BM och inte vill ha Agenten så ska den gå att stängas av.
Att ge en dåligt fungerande funktion till ickebetalande och säga att "vill du kunna stänga av denna dåliga funktion så får du ge mig pengar" är lite väl magstarkt.Sv: Varför var siten nere?
Man kan få 1000 i bonus poäng?
Man kan få kasta dvärgar?
Mvh JohanSv:Varför var siten nere?
Men man får väl ha lite insikt och inse att agenten inte är prio ett att få
ordning på när det finns säkerhetshål?? Det finns mycket man kan tänka
sig ändra på sajten - det börjar kännas som om sajten vuxit ifrån sin ägare.
Kanske är det på tiden att släppa några delar till andra eldsjälar. Medlemmarna
ställer allt högre och högre krav och Pelle får arbeta allt hårdare och hårdare för
att hänga med...Sv: Varför var siten nere?
Men sen var det ju någon ursäkta ordet men en IDIOT som hacka sig in på sajten för någon dag sen ju.Sv:Varför var siten nere?
Vad gäller agenten så håller jag helt med Per Persson och Rickard Dehlin. Agenten ser väldigt snygg ut, men det är inte särskilt användarvänligt då en webbsida hela tiden laddar om sig själv (om det inte är en chatt). Jag kan tänka mig andra lösningar för att uppnå samma sak, t.ex. en fast ruta med de senaste händelserna.
/Pelle