Hej I detta fallet så måste upphovsmannarätten gälla. Den som har författat artikeln, har också alla rättigheter. Såhär har jag skrivit i reglerna: Om artikeln redan är publicerad på annan plats innan den publiceras på pellesoft.se då? Behövs godkännande från Pelle innan publicering sker på ytterligare annan plats då? Anton, nej - men godkännande behövs från den som har artikeln på sin site. I bland kan den ha sålts till en site och då gäller siteägarens avtal istället för skribentens.Rättigheter för Artiklar
Tänkte fråga vad som gäller för artiklar man har publicerat på pellesoft, har man rätt att lägga ut de på sin egen sida? Eller tillhör de pellesoft så snabbt man har publicerat dem? Har inte hittat någonstans på hemsidan där det står om detta, kanske jag har missat något?
//månsSv: Rättigheter för Artiklar
Det ser dock bättre ut, att den som publisera sin artikel på t ex Pellesoft, och som vill göra det någon annanstans, också tar ett snack med Pelle.Sv:Rättigheter för Artiklar
§ 2.1. Publikt material insänt till pellesoft
Pellesoft äger rätten att publicera det material som skickats in från dig som användare. Artiklar, tips, program och övrigt material som skickas in till pellesoft ges som bidrag till hemsidan om inget annat anges genom skriftligt avtal. Att begära att ta bort material som redan publicerats görs endast efter överenskommelse mellan båda parter. En artikel ägs alltid av författaren som skickat in materialet men får användas fritt av pellesoft för publik publicering.
Om materialet önskas publiceras på annan plats än pellesoft måste muntligt eller skriftligt godkännande från dels skribenten samt pellesoft medgivas innan så sker. Exempel är utbildningssyfte för skolor mm.Sv: Rättigheter för Artiklar
Sv:Rättigheter för Artiklar
Jag har flera gånger bett om artiklar att få översätta och ibland går det bra, men först efter att ex 1 månad gått. Men eftersom den översätts är det oftast inga problem och skribenten blir nästan alltid glad och hedrad.