Hej! Hej,Svenska bokstäver omtolkas till engelska vid inloggning till AD-domän
När man loggar in till en Active Directory-domän, med amerikansk XP-klient och svenska inställningar, kommer eventuella svenska bokstäver att omtolkas till engelska. Alltså "Administratör" är samma som "Administrator", "rölfå@plex.nu" samma som "rolfa@plex.nu". Har inte gjort uttömmande test och är dessutom osäker på eventuella säkerhetsproblem. Men, varför görs detta?
Rolf Åberg
P.S. Detta var mitt minst dåliga val av forum för frågan...Sv: Svenska bokstäver omtolkas till engelska vid inloggning till AD-domän
jag märkte precis samma sak när jag lokaliserade Windows 2000. Så fort du kört dcpromo, "normaliseras" alla utökade tecken till dess "odekorerade" motsvarigheter vid inloggningen.
Jag lade in en bugg, men det visade sig att detta var By Design. Jag kommer inte ihåg de tekniska detaljerna i förklaringen jag fick (och jag lyckades inte hitta nåt på microsoft.com nu heller), men jag har för mig om att det helt enkelt gick ut på att AD är mer förlåtande vid sökning efter objekt än vad SAM är. Globalisering.
Notera dock att detta inte bör påverka hur lösenord utvärderas; om ditt lösenord är "räksmörgås" kan du inte logga in med lösenordet "raksmorgas".
Mvh,
Jesper