Hej! <b>Är inte detta en bug eller iallafall ett missförstånd om språkförhållandena i Finland?</b> Hej Roland, <b>i många fall är det kanske mer motiverat för finlandssvenskar att få information om vilka lokala erbjudanden, villkor, priser, telefonnummer, evenemang och annat som Microsoft erbjuder i Finland än att få information om vad som gäller i Sverige på svenska</b> Enligt uppgifter från min finska kollega så omdirigeras de flesta hyperlänkarna i Windows som leder till sidor med produktinformation på så vis att användare med finlandssvenska inställningar kommer till en sida med svensk text. När det gäller länkar som går till sidor med landsspecifik information, exempelvis information om hur man kontaktar sitt lokala Microsoft -kontor, så omdirigeras användare med finlandssvenska inställningar till sidor med finsk text. Att välja språk i IE6.0
Jag har lagt in "Swedish (Finland) [sv-fi]" i Internet Options/Language Preference i IE6.0.
Går jag då in på www.microsoft.com så visas sidan på finska? Det korrekta hade varit att visa den på finlandssvenska vilket i praktiken är samma som vanlig svenska.
Efter ett tips på ett annat forum är nu "Swedish [sv]" inlagt istället och det fungerar som det ska. Är inte detta en bug eller iallafall ett missförstånd om språkförhållandena i Finland?Sv: Att välja språk i IE6.0
Det håller jag med om att det verkar vara.Sv: Att välja språk i IE6.0
Tack för ditt inlägg. Jag håller med om att det är ett problem att användare med finlandssvenska språkinställningar omdirigeras till de finska sidorna. Att omdirigera alla användare med finlandssvenska inställningar till de svenska Microsoft-sidorna har dock också sina nackdelar: En del den information som finns på microsoft.com är marknadsspecifik och inte språkspecifik, så i många fall är det kanske mer motiverat för finlandssvenskar att få information om vilka lokala erbjudanden, villkor, priser, telefonnummer, evenemang och annat som Microsoft erbjuder i Finland än att få information om vad som gäller i Sverige på svenska. Det bästa hade förstås varit om alla sidor på den finska webbplatsen fanns på svenska också, men det tror jag inte är möjligt av kostnadsskäl. En tänkbar lösning hade kanske varit att omdirigera användare med finlandssvenska inställningar i IE till en startsida på svenska på den finska webbplatsen på Microsoft.com. Där skulle det exempelvis kunna finnas telefonnummer och annan marknadsspecifik information för den finländska marknaden och länkar till både den finska och den svenska Microsoft-webben så användare som vill läsa produktinformation kan välja det det språk som han/hon föredrar.
Jag ska prata med min finska kollega om det här. Stort tack för feedback!Sv:Att välja språk i IE6.0
Är det värre med något felaktig information än att man överhuvudtaget inte förstår informationen?Sv: Att välja språk i IE6.0
Som jag fattade det så gällde frågan om användare som klickar på en allmän länk typ www.microsoft.com ska omdirigeras till www.microsoft.fi eller www.microsoft.se. Eftersom det finns både språkspecifik information och landsspecifik information på de svenska och finska Microsoft-startsidorna så är det en avvägning om det är mest logiskt att omdirigera användare efter land eller språk. De användare som klickar på en allmän länk av typen www.microsoft.com och kommer till den finska webbplatsen och egentligen föredrar den svenska kan ju alltid ändra adressen i Adressfältet och på så vis få information på rätt språk. All produktinformation som finns på finska finns även på svenska, så det går alltid att få tag på information som man förstår.
Vill även påpeka att det kan finnas länkar i andra Microsoft-produkter som andra team ansvarar för och de kan gå till "fel" sida. Rapportera gärna konkreta exempel genom att skicka ett iMail till mig så kan jag kontakta det ansvariga teamet. Vi vill gärna ha feedback från finlandssvenska användare så att vi bättre förstår hur vi kan optimera våra produkter. Tack!