Hej, det var länge sedan vi hade någon tävling nu. Är det någon som har lite tips på vad ni skulle vilja ha för tävlingar. De behöver inte vara väl författade utan mer något som kan tänkas vara ett ämne som är aktuellt för många. Alla tips mottages tacksamt. Tyvärr är jag lite torr på ideér nu... Thomas, men tror inte ett program gör det mer aktivt. Det finns webservices till att ansluta mot chatten och några har byggt system till denna, så ja - det skulle kunna vara en idé. <b>Härom dagen funderade jag på att man skulle skriva ett windows-program som såg ut lite mer som outlook där man anslöt mot forumet och kunde således arbeta i ett fristående program. Man kanske skulle bygga det som en add-in och i så fall integrera applikationen i Outlook 2003.</b> > <b>Härom dagen funderade jag på att man skulle skriva ett windows-program som såg ut lite mer som outlook där man anslöt mot forumet och kunde således arbeta i ett fristående program.</b> Nå det är ju sant att det troligtvis inte blir mer aktivitet på chatten med ett program... Enklaste vore (som andra har påpekat) att göra en NNTP interface till forumet. Detta har en del fördelar, dels så är det en öppenstandard (har jag för mig), finns redan många klienter (tex outlook, outlook express, thunderbird m.f.) och du låser dessutom inte in dig på Windows (alla besökar på pellesoft har inte window även om säkert många har det). Pelle: Om du vill göra webservice av forumet har du nog ett drygt jobb framför dig (som jag dock skulle gilla se resultatet av :P ) då en hel rad saker måste tas med i beräkningarna :) he he om det skulle vara till chatten så kan man ju försöka köra med JABBA open sorce. Personligen lockar ovanstående typ av tävlingsmoment inte mig ett dugg, tidigare uppgifter som jag sett (har säkert missat några) och de som föreslagits här ovan känns ungefär lika roliga och intressant som något som man skriver på jobbet. M a o inte speciellt lockande utan att få betalt :-) Vi hade nyligen en labb i skolan som var riktigt rolig och som gick ut på att skriva ett program som med hjälp av sökning löste ett sudoku. Man behöver ju dock inte låsa sig så mycket utan nöja sig med att säga att tävlingen går ut på att skapa den snabbaste sudoku-lösaren (presentation av hur lång tid lösningen tog kan vara en del av uppgiften). Ah, jabber stödjer ju chatrum så det borde ju inte vara alltför krångligt att integrera med chatten. Jag är helt inne på Per Hultqvists linje - något kreativt och nytt, och allra helst där det finns ett vettigt sätt att få olika lösningar att tävla mot varandra. Låter som nästan två tävlingar snart :)Tips på ny tävling?
Ju mer seriöst och intresse för många att deltaga, desto större chans att jag kan bidraga med intressantare priser.Sv: Tips på ny tävling?
Varför inte PelleSoft chatklienten?
Dock är väl chatten ganska död just nu, men det kanske skulle bli mer liv i den med en klient?Sv:Tips på ny tävling?
Härom dagen funderade jag på att man skulle skriva ett windows-program som såg ut lite mer som outlook där man anslöt mot forumet och kunde således arbeta i ett fristående program. Man kanske skulle bygga det som en add-in och i så fall integrera applikationen i Outlook 2003. (Går inte med tidigare versioner om man bygger det i vb.net).
Det skulle också innebära att man kan lagra datat i en lokal databas och göra det oerhört snabbt, speciellt ur synpunkt när det gäller att söka och då kan man bygga väldigt avancerade sökmotorer, gruppera data, visa trådning och en mängd funktioner som man nästan måste ha en programvara för. Givetvis även posta data, kanske bifoga filer osv osv.
Forumet är faktiskt förberett för att just bifoga filer eller exempel som jag dock inte gjort klart än.Sv: Tips på ny tävling?
Är tävlingen bara öppen för MS-programmerare? Varför inte tillåta Gecko-baserade klienter?Sv: Tips på ny tävling?
Mycket bra idé som vi har pratat om tidigare.
> <b>Man kanske skulle bygga det som en add-in och i så fall integrera applikationen i Outlook 2003.</b>
Och där rasade idén. Outlook kostar pengar och Outlook är en klient för Exchange, som mailklient suger den. NNTP är ett protokoll som är byggt för precis vad du vill uppnå, och då kan folk välja klient bäst de vill.
> <b>Det skulle också innebära att man kan lagra datat i en lokal databas och göra det oerhört snabbt, speciellt ur synpunkt när det gäller att söka och då kan man bygga väldigt avancerade sökmotorer, gruppera data, visa trådning och en mängd funktioner som man nästan måste ha en programvara för. Givetvis även posta data, kanske bifoga filer osv osv.</b>
Allt det där finns färdigt i NNTP-klienter idag.
Så, bygga en helt ny klient eller ett NNTP-interface mot Pellesoft? Valet borde inte vara svårt.Sv: Tips på ny tävling?
Stod just i duschen och funderade, varför inte ha en tävling där man ska göra en bra usercontrol eller component?
Valfritt vad den ska användas till, men att man antingen plockar ihop den med hjälp av andra kontroller eller ritar egen grafik etc?
Har också funderat på ett program till forumet, men det känns inte som att man vill göra det som ett add-in till något annat program...
Kan man väl få göra om man vill, men inte begränsa det så.
Tänkte mer på ett litet program som kör nere i systemfältet och kan meddela om när nya postningar skett på valfritt bevakade trådar/sektioner.
NNTP har jag inte alls kollat på men det skulle ju gå bra om du skulle fixa en webservice till forumet...
Dessutom skulle du gärna kunna hämta in förslag på hur och vad som ska kunna hämtas, på det sättet skulle du samtidigt få en bättre webservice direkt.
Chattens webservice saknade lite funktioner som jag skulle velat se...Sv: Tips på ny tävling?
Vill du bygga ut chatten? Varför i så fall inte göra ett IRC interface till den, samma fördelar som ovan...Sv: Tips på ny tävling?
Ex.
1) Lista forumen enligt kriterier
2) Lista trådar i forum enligt kriterier
3) Få tag på info om en tråd utan alla inlägg inkl. datum när de senast ändrades + vem som skrev (för att man bland annat snabbt ska kunna kolla om något ändrats)
4) Utöver 3) skulle du kunna spara ett hash-värde på trådens alla datum, ännu snabbare att kolla om något har ändrats
5) Få tag på innehållet i en tråd
6) Gärna att man kan få tag på enstaka inlägg för att bara ladda ner vad som har ändrats
7) Posta svar
8) Ändra svar
Det är ganska kul jobb det där :P
Appropå tävlinglingen...
Gör en 100% korrekt webservice för någonting på pellesoft (t.ex. chatten, forumet, artiklarna, tips & trix eller vad som helst) eller rss (för nyheterna isf, vidhåller fortfarande att rss och chatt inte har så mycket gemensamt ;) ) och sedan är uppdraget att göra en snygg och trevlig klient i valfri form i valfritt språk, t.ex. en .net windows-app, en xul-firefox app, ett plugin till office/msn eller vad som helst. Helt upp till den tävlande att bestämma. (Jag sa dock inte att jag ska delta, har lite annat för mig, driver UF-företag, men det skulle vara en intressant tävling :P )
Bara en liten idéSv:Tips på ny tävling?
Fördelen är att det finns många program som klarar Jabba.
Fast frågan är om det ens går :)Sv: Tips på ny tävling?
Jag tycker det skulle vara dags för en mer utmanande tävling, som sätter programmeringskunskaperna och hjärnan på prov på allvar. Några högst spontana idéer :
* Lösa ett stort antal Su Doku på tid
* Olika typer av program som kan tävla mot varandra, t ex begränsad version av schack. Med begränsad så menar jag t ex 6*6 rutor, utan springarna, ingen rockad, utan en passant, remi automatiskt efter 50 (?) drag, bönder får inte flyttas 2 steg fram m m. Andra exempel kan vara fem-i-rad el dyl.
* På http://www.mathschallenge.net kan man säkert hitta inspiration till ytterligare tävlingsmoment. Har fem olösta problem kvar där så jag har att göra ändå för tillfället :-)Sv:Tips på ny tävling?
Kan diskvalificera mig själv direkt om den tävlingen blir av, men en kul uppgift är det.Sv: Tips på ny tävling?
Så för att sammanfatta: nntp interface till forumet, jabber interface och irc interface till chatten
Det borde väl göra dom flesta nöjda ;)Sv:Tips på ny tävling?
Sv:Tips på ny tävling?
Ett avancerad och en enkel
Alla har inte kunskapen eller tid med en avancerad tävling då är det ju trevligare med en enkel (eller hyfad enkel tävling)