Hej i höstmörkret, ...och vad jag har för mig är 10%-grejen en ren myt, liksom "x antal noter" vad gäller musik. Om jag minns rätt så är den enda regeln att det är tillåtet att citera text om man ger en tydlig hänvisning. För läromedel brukar BONUS gälla: http://www.b-pk.se/ annars.. kan man alltid skriva om ett kapitel ur en bok.. och ange dom som källa iaf.. Vad som kanske hade varit lite mer hållbart hade varit att fråga förlagen om de vill vara med, och be dem välja ut ett kapitel som publiceras på sidan (ungefär som amazon har) och sen får folk som har samma bok betygssätta den. Det kan finnas intresse från förlagen att få ut böckerna rakt ut till en av Sveriges största programmeringssiter. Jag vet att vid något tillfälle så diskuterade vi att jag skulle få göra det med alla MsPress böcker i alla fall. Jag skulle kunna ta och bolla upp frågan igen om några är intresserade av att hjälpa till. Vad jag mest menade var att förlagen själva valde ut ett kapitel och skickade. Om det är användare som ska översätta så har man ett problem i att översättningen kanske inte gör boken rättvisa. Om en användare ska sitta och skriva av en bok ord för ord så ger väl det knappast något heller. Viktigt är precis som du säger att det är något relevant och intressant.Recensera en datorbok? (öppen fråga)
har funderat på om ni är intresserade av att ta en av era datorböcker, översätta ett kapitel och publicera på pellesoft - finns intresse för det? Det skulle innebära att vi får in lite nya artiklar i form av böcker, gör det sökbart och således också ger andra användare att kunna veta vad de skall köpa eller inte.
Om jag inte minns fel är det helt lagligt att ta 10% och publicera om man anger källan, nån som vet något annat?
Jag kan tänka mig att man får exempelvis 3 mån bonusmedlemskap som tack, eller 200 poäng som är standard för artiklar. Vad tror ni?Sv: Recensera en datorbok? (öppen fråga)
Sv: Recensera en datorbok? (öppen fråga)
"Licensen medger att du kopierar 15 procent av antalet sidor ur en och samma skrift, dock inte mer än 15 sidor." Detta gäller för myndigheter, företag och organisationer och för intern information.
Kanske är det detta Pelle har hört talas om.
Om inget annat anges gäller annars endast citeringsrätt med angivande av källa.
Men man kan ju alltid fråga förlaget...Sv:Recensera en datorbok? (öppen fråga)
det är 100% lagligtSv: Recensera en datorbok? (öppen fråga)
Sv:Recensera en datorbok? (öppen fråga)
Givetvis måste källan alltid anges för att inte ta credit från någon annan.
Frågan kvarstår - skulle detta vara ett mervärde för pellesofts medlemmar?Sv: Recensera en datorbok? (öppen fråga)
Alltså:
1. Förlag som är intresserade av den svenska marknaden och tror att en stor del av de svenska programmerarna finns på just pellesoft har möjlighet att marknadsföra sina böcker på pellesoft gratis.
2. Marknadsföringen består i att de ger innehållet i ett helt kapitel gratis. De som har intressanta böcker kommer att få många läsare online som sen kanske köper boken. Därutöver kan man tänka sig kort information om förlaget, inköpsställen och eventuella rabatter,
3. Ytterligare ett krav finns, och det är att alla pellesofts medlemmar som har läst boken har möjlighet att kommentera på den, och att det är fritt fram för övriga medlemmar att utvärdera boken utifrån det "sample" de har sett och de kommentarer som finns.
Förlagen får gratis reklam. Pellesofts användare får ett kapitel av en bok, och en bra inblick i ungefär hur bra boken är.
För mig känns det viktigt att det inte bara är table of contents eller två sidor i mitten av en text. Jag anser att man ska kunna läsa sample:n och få ut något enbart av det. Kanske kan vara svårt att förhandla fram något, men utan det så får inte medlemmarna ut något ur det.Sv:Recensera en datorbok? (öppen fråga)