Det kan väl inte vara så svårt?. Det skall bli spännande att se era kunskaper i design, färg och form. Bilden skall vara i jpg-format och 991 x 150 px stor. De bästa topparna provas fram - så får ni rösta på dessa... Niklas, jag skulle vara rätt stolt att få ha designat toppbannern på Sveriges största utvecklingsportal - skulle inte du? ;) Nä det måste inte vara jpg, givetvis kan det vara något annat bildformat.. ..det egentligen tänkte på var om man skulle försöka labba ihop nåt med WPF/E... fast kan det antagligen enbart vara som ett alternativ.. Inga begränsningar ;) Kan ju vara flash också - det är nu ni får bevisa om ni har fantasi och är kreativa eller inte ;) Snyggt Pelle din här ovan blir svår att slå. Den är kanon fin. kul detta Pelle! Då ser Vi med förväntan på ditt inslag Patrik. Tommy, ja loggan får också göras om. Oftast är det den man utgår från när man gör en sajt - så visst - händerna är helt fria som jag sa !! Visa att ni också kan vara idésprutor. 38.4 jpg är bra, kan du få in en sandloppa så är den fyndig också. Min högst personliga åsikt: Jag gjorde ju en för något år sen en jultema ;) Oscar, kör inte photoshop, använder paintshop-pro och det är ju inte konstigare än att jag försöket finna en trevlig bild och sedan lägger text och logga på den. Loggan finns frigjord och separerad att hämta på www.pellesoft.se/other/logo.psp då i psp-format. Grönt blev bra tycker jag. Grönt är en harmonisk färg som man blir lugn av :) Och jag tänker på en rolig historia: Några nya till... Måste flika in och säga att det som finns nu (grön) ser väldigt bra ut, kanske att den svarta texten är svårare att läsa nu i och med den mörka bakgrunden - men annars helt ok! Pelle, måste säga att 1:an och 5:an var väldigt snygga, 2:an var nog snäppet snyggare, men jag funderar lite på om det "passar" Pellesoft eller inte Har samma funderingar som Oskar ovan. Jag får 404 Not found på www.pellesoft.se/other/17914_3.png Tycker att det gröna som ligger till vänster under menyn inte ska vara enfärgat. Bör tona från mörkare till ljusare. Dock bara några få nyanser. Några till Efter förra toppbannern och den nuvarande så känns det självklart att den nya designen ska vara grön. Jepp, centrerad. Blev lite "luftigare" nu helt plötsligt :) Japp, har som sagt var fixat lite nu. Dock hänger inte rutan med till höger men det får jag titta på lite senare. Texten skrevs bara på kul för att förstärka varför myran var där. Förhoppningsvis är den nuvarande designen (logon & färgerna) bara tillfälligt. Håller med dig Per att den gröna färgen är inget vidare... Men det är en bättre nyans än häromdagen då den var illgrön... Tur man inte mådde illa den dagen... Jag ger mig. Nuvarande flitiga myra är bäst. Jag tycker att du kan pastell:a* upp det gula lite till typ (251,251,200) De nya färgerna på sidan blev mycket snyggare. Men ska den loggan som är uppe nu (myran) vara kvar där.. tycker inte den psasar in över huvudtaget. Ser ju ut som om man kommer in på en natursida när man stiger in här :) Sven Åke, ja om det hade varit en tecknad myra hade det varit helt ok, men eftersom jag har lätt "fobi" för insekter när jag tittar på den där myran upp i loggan så känns det väldigt obehagligt... Ett tag till hoppas jag Mikael! Okej, men min kommer nog slå din med hästlängder ;) aj då.... Aj aj aj de nya färgerna i dag (!) är riktigt hemska.. Ola, ingen har visat sig än --- det är just det jag väntar på och därmed utmanat er - nån duktig grafiker som kan säga, använd dessa färger och denna topp-banner. Vette tusan om de finns här? Kanske bland era kompisar? Att anlite en grafiker har jag inte råd med. Vart tog mitt förslag vägen Pelle som jag skickade in? Pelle, jag tycker det som du själv (?) hade gjort med det gröna var bra.. Jag är väldigt nöjd med din #2 (http://www.pellesoft.se/other/38_2.jpg) Pelle! Jag tycker fortfarande att min idé med flera "bannrar" är bra. Dels så kan man ha många slogans för att visa upp alla olika sidor av Pellesoft, och sen så kan bilden med myran vara kvar (som jag tycker är riktigt snygg) samtidigt som den inte alltid visas (så behöver inte dom som inte gillar den att se den jämt). Tänkte bara kolla, hur är det med upphovsrätten på nuvarande banner/header? Myran har du väl inte fotograferat själv, eller? ;) nej. men det är från en fri bild. Martin Jensens förslag röstar jag på. Enkelt och stilrent. <b>Martin Jensens förslag röstar jag på. Enkelt och stilrent. </b> Håller med att den är stilren o snygg. Joakim, har jag missat din? I så fall fixar jag det i eftermiddag.. Martins helhetsbild var helt okey, men jag gillade absolut inte den lila färgen på högra sidan. Den skar sig, jag fann den inte behaglig alls.. Pelle, Ja det ser ju bättre ut en från Sand Online tiden :) Nu ger jag mig också. Martin knep första platsen från myran. Hans design känns helt rätt. Höstbilden... Symboliserar den att Pellesoft är på sin höst och inte har lång tid kvar att leva? Jag har höstfobi så jag tycker inte om den. ;-) Hahaha höstfobi Sven Åke, den var väl riktad till mig antar jag... ;) Nu fattas bara en sak.. få färgerna i css i harmoni med topbannern.. Gillade höststyle...Kan det va en vinnare rent av?! Jag tycker höstbilden(o även myran) tar för mycket plats. Då menar jag inte att dom är för stora, utan att dom syns för mycket. Det är ju inte bannern, utan innhållet på sidan, som är det viktiga och som ska fånga ögat. Jag tycker en banner ska vara något snyggt, rent och diskret som inte stör. Personligen tycker jag att man antingen kör en helt neutral banner eller att bannern och i viss mån även färgschemat kan ändras med årstiderna. Är inte helt pepp på att se en höstskog i April. Det verkar som många missar själva syftet - dvs som rubriken säger - gör en bättre banner. Det är ju meningen att någon skall komma med en bättre, snyggare, trevligare, praktisk, alldaglig, exklusiv idé ;) Pelle hur läng tid har vi på oss innan det skall vara klart? Jag kan ju i alla fall konstatera att det finns inga duktiga designers på pellesoft i alla fall. Dom verkar man nog få söka någon annanstans tyvärr. Så jag tackar er som gjorde ett försök, bra jobbat men tyvärr räcker inte kvalitén hela vägen fram. det va hårda ord ;-). Få bort den där trista höstloggan oxå. Va fasen har träd med programmering att göra? Lugn Pelle! Jag gillar höstvarianten mycket Men ! den kommer på fel tid. Nä fredrik, tycker faktiskt inte det var hårda ord- det var ärligt! Fråga cougarina och alla jag snackat med i chatten under alla år som visat designförslag för mig, är det bra så säger jag det - är det inte så säger jag det med. Om man säger bra till sånt som inte är bra så lär sig ju inte personerna att sträva efter något bättre ;) Eller hur.. Jag tycker faktiskt den bruna färgen passar otroligt bra bakom loggan!! Fast nu kan ju bannern vara lite smalare och kanske fadas ut lite åt höger. Sen kan man kanske t.o.m. använda den gamla hederliga gula färgen i "baren"(där det står Tekniker, In English...) istället. Hej, Jag tycker iaf att allt ser mycket bättre ut nu (grå/guld/svart) Seriöst, det här låter som ett dåligt avsnitt av "Queer eye for a straight guy"...brunt matchar inte mina ögon?!? Hur kan detta vara en av de mest aktiva trådar på hela siten? Har det inte försvunnit några inlägg från den här tråden? >det va hårda ord ;-). Få bort den där trista höstloggan oxå. Va fasen har träd med programmering att göra? Thomas undrade om det försvunnit nåra inlägg: Lars G's tyckte jag var schysst.. men ändra färg till nåt som passar till nuvarande färgschema, för det är också schysst, tycker jag :)Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Text, foto, storlek på typsnitt och logotype samt form och innehåll får ni bestämma själva. "pellesoft.se" skall stå och det är av typsnittet eurostile. Logga och typsnitt finns att hämta på http://dev.pellesoft.se/login/sysdoc/default.asp
Lycka till!
<b>Här kommer de bidrag jag fått in så här långt:</b>
www.pellesoft.se/other/4287_1.jpg
www.pellesoft.se/other/4287_2.jpg
www.pellesoft.se/other/8299_1.jpg
www.pellesoft.se/other/8299_2.jpg
www.pellesoft.se/other/38_1.jpg
www.pellesoft.se/other/38_2.jpg
www.pellesoft.se/other/38_3.jpg
www.pellesoft.se/other/38_4.jpg
www.pellesoft.se/other/38_5.jpg
www.pellesoft.se/other/1104_1.jpg
www.pellesoft.se/other/1104_2.jpg
www.pellesoft.se/other/1104_3.jpg
www.pellesoft.se/other/1104_4.jpg
www.pellesoft.se/other/1104_5.jpg
www.pellesoft.se/other/23806_1.jpg
www.pellesoft.se/other/17914_1.png
www.pellesoft.se/other/17914_2.png
www.pellesoft.se/other/17914_3.png
www.pellesoft.se/other/17914_4.png
www.pellesoft.se/other/17914_5.png
www.pellesoft.se/other/17914_6.png
www.pellesoft.se/other/5934_1.jpg
www.pellesoft.se/other/5934_2.jpg
www.pellesoft.se/other/5934_3.jpg
Martin är designer och kommer in med ett helhetsgrepp
www.pellesoft.se/other/8896_1.jpgSv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
är dett fritt att göra en egen logga, eller skall du ha den du har nu? har vi som vill helt fria händer alltså? :-)Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Jantelagen gäller här Pelle. Patriks inlägg var ju väldigt konstruktivt *LOL*
Tycker fortfarande att Pelles är snygg.
Det enda jag har synpunkter på är att det sandgula inte bryter bra mot det gröna.
Jag har redan börjat på mitt alster.
Sen kan man ju undra varför inte .jpg skulle duga. Trams inlägg.Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Sven, givetvis måste jag ändra på lite fler tillfällen om inte "orange" blir huvudfärgen, men det kommer..Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
1) När det blev byte till gult: snyggt, men kontrasten blev lite konstig
2) När det blev grönt: läckert, men kontrasten mellan texten i bannern och själva bakgrunden är lite dålig. kanske lite, lite för mörkt. Nänsterkanten på sidan, samt nederdelen på sidan kanske skulle justeras lite granna.
Överlag tycker jag dock det är snyggare nu än innan ändringarna, behövs som sagt lite småfix bara :)
Pelle, du kan inte lägga upp det material du gjort hittills som i typ photoshop-format eller något? :)Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Fast den går ju bara köra under den tiden Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
- Det var en gång en ko som stod på en äng.Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
www.pellesoft.se/other/23806_1.jpg
www.pellesoft.se/other/17914_1.png
www.pellesoft.se/other/17914_2.png
www.pellesoft.se/other/17914_3.png
www.pellesoft.se/other/17914_4.png
www.pellesoft.se/other/17914_5.png
www.pellesoft.se/other/17914_6.pngSv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Tycker även att symbolen(?) bör flyttas åt höger så att det ser ut ungefär så här:
Pellesoft.se (())
för dig som utvecklare och teknikerSv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Dvs. bannern bör förutom att den är snygg och smaklig, associerar till verksamheten här.
Tycker fortfarande att den Pelle har nu är snyggast. Men justering
Det gröna till vänster bör ligga någon nyans ljusare och texten ligga åt det gula hållet.
Det gröna kan du hämta från Bannern:s ljusa gröna. Gult och grönt går väldigt bra ihop.
Tycker SvenSv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
www.pellesoft.se/other/1104_1.jpg
www.pellesoft.se/other/1104_2.jpg
www.pellesoft.se/other/1104_3.jpg
www.pellesoft.se/other/1104_4.jpg
www.pellesoft.se/other/1104_5.jpgSv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Den som är nu är dessutom riktigt snygg tycker jag, dock är det ett krav att man har en slogan eller nått så att myran får en innebörd. Om det ska vara just "En himla flitig community" vet jag inte.
Jag skulle gärna vilja se menyn i samma färg som det "svarta" längst ner till vänster på myrbilden och så ljus meny-text.
En idé:
Flera designer vore kanske lämpligt, i samma stil som myrdesignen, och med olika slogans. "En flitig community" på myran, "Communityn med snabba svar" och så en bild på nått "snabbt" osv. Och så slumpas designen fram antingen per dag eller per reload.
Edit: Logon borde ligga bredvid "pellesoft.se", inte under.
ThomasSv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Ang. toppbannern: jag diggar myran, frågan är bara om jag diggar "en himla flitig community"? En fundering, måste man ha en "slogan" där? Testa att skippa den texten helt enkelt :)Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Rörande svart vänstermeny med vit text så blev det inte bra alls tyvärr.. Får se vad jag kommer på - har testat lite olika varianter för att finna en "övergång" ..Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
För den är verkligen hemsk som det är nu med grön meny och lila kolumn till höger... Usch! ;-)
/ PerSv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Jag är heller inte så förtjust att se insekter på de sidor jag besöker och det passar mera in på ett naturforum i så fall.
---- känner obehag av insekter......
Har tyvärr ingen bättre konkret idé utan kan bara säga att jag inte gillar som det är nu.Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Färgen till vänster tål lite mer experiment. Testa din gamla sandgula.
<b>---- känner obehag av insekter...... </b>
Djä... trams, en flitig myra är en kanonbra symbol.Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
eller ännuhellre (254,254,235)
jag ska tydligen enl. utsago** ha absolut smak, så ........
(254,254,235) it is then? no?
( * göra vitare)
( ** mig själv, häromdan :P )Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
En annan sak jag stör mig på är att kanterna inte är speciellt jämna högst upp + att det är en vit kant som går på sidans högra sida. Inte snyggt!
Är tävlingen fortf. igång med loggan??Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Det är inte alls tramsigt med fobier!
Det är ju lite trist att man ska känna ett obehag så fort man ska gå in på den här sidan. Jag får väl i så fall hoppas att alla sidorna är så långa så att jag snabbt kan scrolla mig ner så jag slipper myran.Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Själv håller jag på med en skitsnygg, så ansträng er inte
i onödan bara......
(please make me stop..)Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Jag får ta in konsulthjälp för att klara detta!
Nån som vet nån bra grafisk designbyrå? som kan tänkas jobba 3-skift?
nä.... färdig chattat, back to work!
Lycka till!
.................jävlar va snygg den blir .......Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Nu måste jag kritisera :)
1. för det första.. "testa design" i skarp produktion på sveriges största sajt för utvecklare...
okej att vi har toleransnivå utöver det vanliga.. men nej nej och åter nej så gör man bara inte =)
2. Den förra designen (för en vecka sen) med det gula var mycket bättre än som det är just nu..
3. Den gröna versionen som var uppe för ett par dagar sen var helt ok den med.
4. Navigatorn i vänsterkant.... dubbel border pga top/bottom - detta ser bara klantigt ut
Den gula färgen ser ut som om någon har spytt galla..
5. Dassiga färger överlag.. man får lust att tvätta av skärmen..
6. Myran är bara äcklig :) Även om topbannern i övrigt ser bra ut inkl loggan.
Anlita en grafiker/AD... sajten är ju värd ett bättre öde än detta...
Det finns många duktiga killar o tjejer som gör det gratis för lite cred.
Igen: Testa inte amatördesign i produktion på en stor sajt!
Och anlita inte första bästa person som har jobbat lite med HTML. =D Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Det är ju därför jag gjort detta till veckans utmaning. Klaga är lätt, men göra bättre? Det verkar inte vara så himla lätt ;)
Ni skall förstå att det är spännande. Massor säger att den är skitbra, fyra säger blä. Frågan är vad merparten egentligen tycker som inte säger något. Jag har lärt mig att om ingen säger nåt, då är det i alla fall ok..Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Där har vi en vinnare....:)
/JockeSv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Jag uttalar mig inte om huruvida jag kan göra något bättre. Eftersom jag knappast har tid ändå :)
Tycker samtidigt att man kan få kritisera design utan att man måste vara duktigare själv.Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
De som inte tycker om den vänjer sig :)Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Byt inriktning på tävlingen och kom med fler banner-förslag istället! =)
ThomasSv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
ps- nya förslag kommer in, lägger dom högst upp men lägger dom även här..
www.pellesoft.se/other/8896_1.jpg från Martin Jensen som är designer, tack Martin.
Söker flera kreativiteter, ideer och nya grepp..Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
understödes!Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Tycker det är lite för kalla färger bara.
Samma design med lite varmare toner skulle bli perfekt!Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Japp, det har du nog. Jag mailade dig för ett par dar sedan.
Inte för att den kanske är så snygg, men....:)
/JockeSv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
ThomasSv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Tycker inte man skall mötas av något som man har fobi för :-)
Jag gillade den lilla myran, den gav mig energi som symbol för flitighet.
Usch hösten , snart är det slut.Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
(Visst är myran en bra symbolik)
Ja den höstiga bilden är jättefin men nu längtar väl alla till våren...och det är fortfarande inte ett naturforum eller har annan koppling till pellesoft...Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Exempel http://www.box.net/public/rm4kjol8yl
Jag har plockat färger från bilden med droppverktyget och fyllt navigatorn samt rubrik med färger från bilden. Highlighteffekten är samma nyans i en ljusare ton. Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Kör hårt....=)
// Mvh ThomasSv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Beror väl iof vilken typ av site det är. T ex en "klädbutik" kan ju ha bannrar som som visar kläder och då ska dom väl synas antar jag. Men Pellesoft säljer ju inget, utan vi vill läsa innehållet.
//JohannesSv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
maila dig en Flash banner, kom den?
/TommySv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Om någon läser detta inlägg i efterhand och känner sig manad, skicka gärna in ditt bidrag också.
Tack igen allesammansSv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Jag håller på med en som blir överjävlig!
Och om Mikael Lind står vid sitt ord, genom att slå min med hästlängder,
så kan du förvänta dig något i hästväg!? eller?Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Varför inte växla mellan 4 olika banners Vår Sommar Höst Vinter i samma stil som nu.
Kunde vara trevlig att komma in och se Woops nu är det Vår osv.
Kan väl vara lätt att banners:na ligger i en bank och automatiskt växlar vid datum.Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Det tror jag benhårt på!
vad jag tyckter va hårda ord är:
<b>Jag kan ju i alla fall konstatera att det finns inga duktiga designers på pellesoft i alla fall</b>
jag förmodar att du inte fått in bidrag från alla 19000 medlemmar.
Givetvis skall man säga vad man tycker om något så det är ju helt OK. Jag tycker ex att den logga som det är nu (svart) ser extremt trist ut. Fattar inte att du labbar runt på en skarp site på detta vis. Sätt tillbaka den gammla tills du fått tag på drömdesignen.
Annars så gör du ett mycket bra jobb. Jag har själv varit medlem sedan startenSv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
det enda som ser lite galet ut nu är den grönaktiga tonen på raderna i listan med meddelanden i forumet.
Men i det stora hela så ser det mycket bättre ut än förut.
rent, snyggt och lätt att läsa alla texter.
8/10 från mig :-)Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Om man surfar in på pellesoft för att få en estetisk uplevelse så har man antagligen skrivit fel URL eller är rätt onykter...Jag trodde att PelleSoft=Information? Jag kan ha fel, har ju bara varit medlem i 6-7 år...
Oh well, whatever, hoppas bara inte servern brakar ihop för att alla esteter inte kan enas om en färg som matchar Paris Hiltons senaste vårblusar...
F ö gillar jag inte grönt, och typsnittet Verdana. Allt annat är ok, dock ej Times New Roman i kombination med blå bakgrund... :-)Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
ThomasSv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Hört talas om treeview ?? :-)Sv:Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..
Ja min! (jag visste att den va för snygg!)
nu kommer den igen:
http://www.fotosidan.se/obj/photo/35/35e7f30d221277c5cc5c07e18fcc5492.png
kanske ska modda den till 104x991 då det verkar vara nya formatet.
Tjosan!Sv: Utmana mig - gör en snyggare toppbanner!..