Google adsense anser mig fuska med klick. Daniel Andersson hittade lite information. Intressant att ingen adress till google adsense inte finns tillgänglig offentligt. Egentligen skulle man reagera redan där. <b>Intressant att ingen adress till google adsense inte finns tillgänglig offentligt.</b> Härligt att se att även dagisbarn är välkomna till forumet! =) <b>Härligt att se att även dagisbarn är välkomna till forumet! =)</b> Ted: Per, jag tar mig friheten att rätta din engelska mening för att förhindra att inkorrekt språkbruk sprids: Jag börja tvivla lite på vad Google sa: Google kallas "det nya Microsoft" av vissa cyniker, vilket syftar på att Google använder tvivelaktiga affärsmetoder för att skynda på processer som tar för lång tid om man ska arbeta "på hederligt sätt". Alltså. Jag förstår indignationen från adsense-publicister, bli avstängda utan varning etc. Svaret på mitt krav att de skall bevisa dubbelklicken: Hej Pelle! Disclaimer: Nu kanske det är spriten som talar, men jag tror att dimman är tillräckligt tunn än. Hej Pelle Toppen Magnus, då skall google kontaktas. Jag har utnyttjat deras adwords-tjänst. Under en tid hade de på något sätt överdebiterat mig med 500 SEK. Jag fick en check på beloppet. Problemet det är en tysk bankcheck. Att lösa in den i Sverige skulle kosta mer än 500 kr. Jag bad dem då sätta in beloppet på mitt bg-konto, men det gick inte. Inte heller kunde de kvitta beloppet mot kommande betalningar jag gjorde till dem. Vad fan är det för företag som kan samla in all möjlig skit om folk till höger och vänster men som samtidigt inte har möjlighet att lämna ut statistik för att påvisa sina grunder för de misstankar som de delger dem som går med på att lägga ut deras reklam på sina sidor? Deras avtal tycks vara väldigt märkligt i sig. Betänk följande punkt: Den som annonserar tjänar inte en krona på att människor klickar på deras annonser. De tjänar på att människorna köper något (eller liknande). Människor som är helt ointressanta av produkten, och kommer till annonsörens webbplats enbart för att de har klickat på någon annons, är en kostnad för annonsören. Annonsören vill naturligtvis tjäna pengar... Hade det stått "uppmanar", hade villkoret varit lättare att förstå. ...eller så gör man skillnad på explicit och implicit uppmuntran. :-) Jag tänkte det också. Man kanske har valt "uppmuntrar" för att täcka upp implicit uppmuntran/uppmaning. Thomas, de stängde av mig så det smällde om det. Jag har inte gått vidare - kan bara konstatera att vissa företag gör allt för att tjäna pengar. Finns ingen moral och hederlighet längre. Att leka kung och polis samt bödel samtidigt kan de göra, men inte på min bekostnad. Hoppas de får sig en törn på ett eller annat sätt och blir behandlade lika illa. *arga ord* Kontakta http://www.idg.se och ge dom din story. Även andra tidningar kan vara intresserade. Har ingen lust att lägga tid på sån negativ energi. Det står i forumet och blir sökbart på google - får räcka... google adsense anklagar pellesoft
Jag har hävdat i flera mejldialoger att framsidan besöks fler gånger än 400 per dygn utan kanske 10-12.000 gånger. Med återkommande dialoger med dom så hävdar de att de har rätt och antalet inte är högre. Troligast är att alla användare stängt av sitt javascript i webbläsarna varpå jag hävdar, de är utveckare och kan inte jobba utan att ha det påslaget.
Efter upprepande kommentarer av dom att det var rätt och att jag inte hade reklamen på tillräckligt många sidor för att det skall bli tal om mängder så berättade jag att framsidan börjar jag med. Blir det sedan bra kommer jag lägga ut det på fler sidor.
Igår skrev jag att jag skulle kontakta flera medlemmar på pellesoft och fråga hur de upplevde statistiken på google adsense kontra på servrarna. Till svar fick jag idag:
------
Hej Pelle Johansson!
Vi har uppmärksammats på att ogiltiga klick och/eller visningar har
förekommit på Google-annonserna på din(a) webbplats(er). Vi har därför
avaktiverat ditt Google AdSense-konto. Vi hoppas att du förstår att
denna åtgärd vidtogs för att skydda AdWords-annonsörernas intresse.
En publicists webbplats får inte ha ogiltiga klick eller visningar på
några annonser inklusive, men inte begränsat till, klick och/eller
visningar som gjorts av:
- en publicist på dennes egna webbsidor
- en publicist som uppmuntrar andra att klicka på dennes annonser
- automatiserade klickverktyg eller annan bedräglig programvara
- en publicist som av något skäl ändrar någon del av annonskoden eller
annonsens layout, beteende, inriktning eller distribution
Dessa eller andra aktiviteter som strider mot våra allmänna villkor för
Google AdSense och vår programpolicy, kan ha lett till att ditt konto
har avaktiverats. Om du vill ha mer information kan du läsa de allmänna
villkoren och programpolicyn på:
https://www.google.com/adsense/localized-terms?hl=sv
https://www.google.com/adsense/policies?hl=sv
Publicister vars konton har avaktiverats pga. ogiltiga klick får inte
fortsätta att delta i AdSense-programmet och får inga fler betalningar.
Intäkterna på ditt konto kommer att returneras till de berörda
annonsörerna.
Om du anser att detta beslut är felaktigt och kan hävda i god tro att
de ogiltiga klick som vi upptäckte på dina annonser inte berodde på
dina åtgärder eller på försumlighet från din sida eller personer som du
ansvarar för, t.ex anställda eller familjemedlemmar, kan du överklaga
stängningen av ditt konto. Om du vill göra det kontaktar du oss via
detta formulär:
http://www.google.com/support/adsense/bin/request.py?contact=invalid_clicks_appeal&hl=sv
Om Google bestämmer sig för att utvärdera din överklagan kommer vi att
göra vårt bästa för att informera dig snabbt och vidta lämpliga
åtgärder. Om vi har fattat ett beslut angående din överklagan kan det
hända att efterföljande eller dubblerade överklaganden inte behandlas.
Med vänliga hälsningar
Google AdSense-teametSv: google adsense anklagar pellesoft
http://catalogue.swefair.se/catExhibitorDetail.asp?ProjectId=06010&ExhibitorId=52672&ExProjectId=28&Lang=EN
eller helt enkelt:
Google Sweden AB
Stureplan 4C
SE-114 35 Stockholm
Telephone: + 46 8 463 32 00
Fax: + 46 8 463 10 10Sv:google adsense anklagar pellesoft
Dubbel negation!Sv: google adsense anklagar pellesoft
Jag jobbar en del med Google Sverige, främst kring deras Google-boxar, men jag ska ändå göra ett försök att få reda på något om det här. Låter faktiskt helt snurrigt...
Såvida du inte de facto fuskar, Pelle? :) Jag minns vagt en liten "busperiod" när jag var 15 år... Då var det klickmakron som gällde, haha! ;)Sv:google adsense anklagar pellesoft
Ja, du är så välkommen Ted!Sv:google adsense anklagar pellesoft
<code>
"Those who have never taught, do, but do it bad."
</code>Sv: google adsense anklagar pellesoft
<code>
"Those who have never taught do, but they do it badly."
</code>Sv: google adsense anklagar pellesoft
<b>You can make money without doing evil.</b>
http://www.google.com/corporate/tenthings.html
Google har kanske upptäckt:
<b>You can make more money doing evil.</b>
Eller?Sv:google adsense anklagar pellesoft
Denna liknelse bygger förstås på att man håller med om att Microsoft (framförallt för några år sedan) medvetet agera oetiskt för att nå affärsfördelar och högre vinster.Sv: google adsense anklagar pellesoft
Men kolla på tidigare angivna länkar. Google har åkt på ganska feta böter till sina kunder just för att fuskklick inte har stoppats. Hur ska man lösa det, ska man ge pengar till publicister och samtidigt inte kräva pengar från kunderna?
Det verkar orimligt, så man kan väl försöka göra kontroller. Men ska man göra det manuellt? Det är klart att man måste ha en automatisk kontroll, och något måste den baseras på.
Sen är det naturligtvis jävligt dåligt att enbart få automatgenererade mail etc., och ingen möjlighet att komma åt företaget via mail, och likaså att den automatiska kontrollen inte verkar helt hundra. Men min uppfattning är faktiskt att google inte har någon som helst avsikt att sabba eller försöka tjäna pengar på fula metoder. Man får nog ge dem lite tid?Sv:google adsense anklagar pellesoft
<info>
Hej Pelle!
Vi förstår att du vill ha mer specifik information om de ogiltiga klick som vi har observerat. På grund av att vårt övervakningssystem är patentskyddat kan vi inte avslöja några särskilda detaljer om dessa klick.
Vi vill dock försäkra dig om att vi har granskat dina kontouppgifter noggrant på nytt när vi fick ditt svar och kan bekräfta att ogiltiga klick förekom på annonserna på din webbplats. Enligt vår policy i det här fallet har vi avaktiverat ditt konto för att skydda våra annonsörer.
Tänk på att publicister vars konton har inaktiverats p.g.a. ogiltiga klick inte får några fler betalningar. Intäkterna på ditt konto kommer att returneras till de berörda annonsörerna.
Kom ihåg att vi kanske inte svarar på efterföljande email angående detta.
Vi hoppas på din förståelse.
Med vänliga hälsningar
Google AdSense-teamet
</info>
Ja vad säger man, undra vad karin skulle sagt om detta (vår jurist). Intressant case här kanske..
Vad jag nu undrar är om jag kan gå ut på bred front och varna andra hemsideägare på att detta.Sv: google adsense anklagar pellesoft
Tycker du skall vända dig till Sverker på Plus (SVT)... =)Sv:google adsense anklagar pellesoft
Tyvärr får man nog acceptera att vi som användare i Sverige hamnar något på efterkälken vad gäller hela den här historien. Sannolikheten är väl rätt hög att detta redan har upptäckts i Amerikat, och att det redan pågår en full debatt om det, och att Google jobbar häcken(*) av sig för att få hela grejen att fungera smärtfritt. Min gissning är att det kommer komma något beslut om typ två månader för hur de ska hantera det, och att svenska webmasters (och folk från alla andra icke engelsktalande länder) helt enkelt kommer att få den nya policyn som införs.
(*) Att uttrycket "häcken" används i många sammanhang har en viss lingvistisk twist. Förutom det göteborgska fotbollslaget (hemmaarena 400 meter från mitt föräldrahem) så tror de flesta att det man menar är "arslet" eller "röven". Det är dock fel, ordet -- använt i ordspråk -- kommer från uttrycket "häcken full". Häcken åsyftar i det här fallet ett äldre uttryck för "kärra", eller "skottkärra". Vad man menar är alltså egentligen att man har skottkärran full, och inte kan ta hand om mer. Moderna former av en del ordspråk och uttryck använder dock uttrycket som en form av "röv". Liksom jag i ovanstående uttryck.Sv: google adsense anklagar pellesoft
Om du vill ha kontakt med den person som har hand om just detta så har han telefonnumer 08-463 32 01 och heter Henrik. Jag har nämligen varit ute för exakt samma grej med en av mina kunder och fått den uppfattningen att dom försöker styra över hur vi programmerare ska utforma hemsidor för att det ska passa just deras sökmotor och ingen annans. Det är en jätteful metod så jag förstår om folk blir förbannade.Sv:google adsense anklagar pellesoft
Ja, det började med mejlande om att de ville annonserna skulle ut på fler sidor men jag hävdade att så länge statistiken var så långt från vad iis:en rapporterade ville jag avvakta. Säkert precis som du säger, att de ville lägga annonserna bredare :(
Fy så elaka dom är.. Ett varningens finger på ett mycket oseriöst arbetssätt. I det här landet brukar regeln "kunden har rätt" vara den affärsidé som räcker längst.Sv: google adsense anklagar pellesoft
Sv:google adsense anklagar pellesoft
Jag skulle vilja få bekräftat att företagen som enligt google skulle kompenseras med dina innebrunna pengar verkligen fick någon kompensationsutbetalning eller om det bara var en hög hästskit.
//JohannesSv: google adsense anklagar pellesoft
- en publicist som uppmuntrar andra att klicka på dennes annonser
Är inte det hela poängen med annonser? Man ska placera dem så framträdande som möjligt för att uppmuntra folk att klicka på dem. Alternativet skulle ju vara att lägga dem dolda på en egen sida så att man slapp dem. Eller tänker jag fel nu? :-)Sv:google adsense anklagar pellesoft
Om annonsörerna inte får tillbaks något på deras annons-kampanjer tappar de ganska snart intresset av att använda Googles tjänster.
Så naturligtvis är det fel att skriva:
"Klicka på mina annonser..."
Det är det som avses i den punkten.Sv:google adsense anklagar pellesoft
Sv: google adsense anklagar pellesoft