Det finns nog inget som hindrar att du postar frågor om detta i de andra .NET-avdelningarna. Personligen tycker jag det är rätt rörigt med många "smala" avdelningar. Jag håller med om att ett XAML-forum borde finnas. Jag säger så här.. jag *hoppas* att det kommer att behövas.. men med tanke på med vilken frekvens inläggen som skulle ha hamnat i det forumet kommer nu så anser jag att det inte behövs ännu.. (sen är ju iofs frågan den vilket forum man använder tills det samlats tillräcklig "massa"..) <b>[...] huvudsakligen handlar om asp(.net) och vb(.net) </b> Eller om pelle åtminstone kunde sätta upp ett .net 3.0 forum... Det samlar ju både WPF och XAML mm... Håller med, det torde vara tillräckligt tills dess att .NET 3-utvecklingen drar igång på allvar någon gång i slutet av året! "Jag håller med om att ett XAML-forum borde finnas. "Sv: WPF och/eller XAML forum
/JohanSv:WPF och/eller XAML forum
Jag tycker inte att det är "smalt", inte smalare än "JavaScript", "HTML" eller liknande i alla fall! :)
Eftersom hela Microsofts presentationslager (WPF, Silverlight etc) bygger på XAML kan väl en sådan forumkategori dyka upp redan nu. Det måste ju till förr eller senare. Jag föredrar "förr"! :)
/Ted
www.tednyberg.comSv: WPF och/eller XAML forum
<b>Jag tycker inte att det är "smalt", inte smalare än "JavaScript", "HTML" eller liknande i alla fall! :)</b>
Jag antar att detta delvis är ett skämt, men du jämför äppel med apelsiner här... Eftersom pellesoft huvudsakligen handlar om asp(.net) och vb(.net) så ligger både javascript och html väldigt nära "core business" området, och följaktligen kommer där en hel del poster.. (sen att ajax forumet inte riktigt tagit fart ännu är ju en annan sak...)Sv:WPF och/eller XAML forum
Jag tror att Pelle själv anser att Pellesoft fokuserar på .NET-utveckling (C# och VB) i allmänhet. Allså är XAML (ända sedan .NET 3.0 kallades WinFX) "core business" som du uttrycker det.
<b>[...] men med tanke på med vilken frekvens inläggen som skulle ha hamnat i det forumet kommer nu</b>
Detta beror nog huvudsakligen på att många besökare på Pellesoft behöver hjälp med mer fundamentala saker för tillfället. Men när Orcas och Silverlight är släppta tror jag att mängden XAML-inlägg kommer att öka!
/Ted
www.tednyberg.comSv: WPF och/eller XAML forum
Sv:WPF och/eller XAML forum
Sv: WPF och/eller XAML forum
Problemen med alla dessa smala (ok, kan diskuteras vad som är smalt) är flera:
1) Folk har en tendens att posta i fel forum, kanske för att de inte känner till teknikens förkortning, eller för att tekniken har bytt namn sjuttioelva gånger sedan betafasen, eller helt enkelt för att de inte tänker på att de använder en speciell "underteknik", typ "Vadå WinForms/ADO.Net/XAML? jag kodar ju i Visual Studio.Net!". Alla är inte professionella programmerare (och inte ens dessa har kolla på alla namn och förkortningar).
2) Antalet forum växer snabbt och överblicken minskar. Forumen idag har en minst sagt onaturlig indelning, vilket blir naturligt efter många år av nya i min mening smala forum som lagts till, utan en allmän omstrukturering (i alla fall inte på länge).
3) De är egentligen inte nödvändiga eftersom sökfunktionen ändå är snabbare än att bläddra igenom hundratals inlägg i en tråd.
Jag skulle mycket hellre se färre och bredare forum. Se även diskussionen i "Tyck till om Pellesoft", längst ned i den finns ett embryo till ett förslag på ny forumstruktur...