Det är kris på jobbet. Chefen har stått flera timmar och stampat men klarar banne mig inte av att lösa problemet själv utan kommer in och ber dig om världens tjänst och hoppas på att du skall klara det. i C# så borde det bli ngt åt det här hållet: Du sa inte vilken unicode encoding du vill ha (UTF-8, UTF-16, UCS...) >Du sa inte vilken unicode encoding du vill ha (UTF-8, UTF-16, UCS...)<Utmaningen v27
Urban, jag har en helt vanlig textfil som när jag skapar den så sparas den alltid med formatet ANSI. Men för att mitt andra system skall kunna läsa den här textfilen så måste formatet vara unicode.
Jag har kommit på att om jag öppnar en textfil i Notepad och väljer spara som så kan jag välja format unicode - och spara vilket gör det rätt men så kan jag inte hålla på. Så min fråga till dig är:
<info>
Kan du skriva ett litet program som jag kan köra och ha en inparameter, dvs filnamn och sökväg. Programmet skall spara om filen med formatet unicode (det format som kan väljas i notepad) och samtidigt skriva över den gamla så jag slipper ha två filer och fundera på vilken som är vilken. Kan du fixa det?
</info>
Ps. Om ingen hittar en lösning så postar jag en sådan ;)Sv: Utmaningen v27
<code>
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
string file = args[0];
if (System.IO.File.Exists(file))
{
string s = System.IO.File.ReadAllText(file);
System.IO.File.WriteAllText(file, s, Encoding.Unicode);
}
}
}
</code>
eller ännu mindre:
<code>
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
System.IO.File.WriteAllText(args[0], System.IO.File.ReadAllText(args[0]), Encoding.Unicode);
}
}
</code>Sv: Utmaningen v27
Finns ett program som heter iconv som konverterar mellan alla olika sorter.
iconv -f ISO-8859-1 -t UTF-8 %1 >newfile.txt
move newfile.txt %1Sv:Utmaningen v27
Det är väl typiskt chefer att inte kunna tala om allt på en gång. LOL