Hejsan! Det går att kolla upp adressen till ägaren av ip-numret, men det fungerar bara med ISP:er som jobbar inom ett litet geografiskt omsåde. Så jag skulle vilja säga att det inte går. Ev skulle man utifrån ett postnummer på sin kund kunna räkna ut vilken butik som är närmast? Har kollat på var mitt ip-nummer "låg" enligt diverse tjänster; hamnade några kilometer fel, och jag bor någorlunda centralt i Göteborg. Så jag tror nog att man kan få en hyfsad uppfattning. Niklas: Nej, där ligger definitivt inget kontor. Möjligtvis någon slags kopplingsstation, men inget kontor. Naturligtvis kan det vara en tillfällighet, men om det handlar om lite större butiker kanske man kan få en vettig uppfattning om området i alla fall? Kör på kundens adress o postnummer. Dock är det en tanke som slår mig och det är att varje plats ex. via eniros karta får GPS-koordinater (RT 90). I alla fall när jag testade min arbetsplats, morsans hus och mitt eget hem: <b>via eniros karta får GPS-koordinater (WGS 84)</b>Hitta närmaste butik?
Jag hjälper en polare med sin webb och det vore coolt om man på något sätt kunde känna av vilken butik som är närmast aktuell kund (dvs själva besökaren). Någon som vet något om detta?
MVH
NickeSv: Hitta närmaste butik?
/JohanSv:Hitta närmaste butik?
Sv:Hitta närmaste butik?
Sv: Hitta närmaste butik?
Det är inte så att din ISP råkar ha sitt kontor på den platsen de anger, eller i alla fall i Göteborg och att de slumpvis angav den punkten?
/JohanSv:Hitta närmaste butik?
Sv: Hitta närmaste butik?
Utifrån detta skall man kunna kolla mot företagens adress och postnummer vilket som ligger närmast. För IP-adresser ger inte alltid korrekt! Man kan ibland hamna ett antal mil galet.. :)
Men en postadress med ett postnummer och ort, är alltid korrekt :P
Men själva tillvägagångsättet kan jag tyvär inte hjälpa dig med.. Sv:Hitta närmaste butik?
Arbetet i Kalix:
X= 7325956
Y= 1835962
Mamma i Kalix:
X= 7324536
Y= 1833796
Jag i Luleå:
X= 7292878
Y= 1789946
Skillnader mellan mamma och arbetet
X-led: 7325956 - 7324536 = 1420
Y-led: 1835962 - 1833796 = 2166
Jag o arbetet:
X-led: 7325956 - 7292878 = 33078
Y-led: 1835962 - 1789946 = 46016
Mammas X & Y koordinateter har en lägre skillnad än vad jag har på mina. Där av drar jag slutsatsen att mammas hus är närmare än mitt (och i praktiken stämmer det, bor en 8mil därifrån)
Men hur du skall få dessa koordinater, det är en annan femma (eniro kanske har någon webservice som man kan använda sig av).
Så då måste man försöka hitta de som i x och y led har ett värde så nära ens eget som möjligt. Sv: Hitta närmaste butik?
Man kan välja mellan WGS84 och RT90, de du angivit är dock i RT90 om man ska vara petig :)
/Johan