Veckans fråga har ännu en gång konstiga svar. Det finns två möjliga alternativ bakom svaren, antingen så går skalan från 3 till 5 vilket är väldigt ologiskt, eller så går skalan från 1 till 5 men man får bara välja 3, 4 eller 5 vilket är väldigt fel. Kan inte se något fel med alternativen. Visst ser det aningen ologiskt ut men den här modellen används ganska ofta. Tex på högskolor där betygsskalan ofta är U, 3, 4 eller 5. <b>På bilbesiktningen kan man få en "tvåa" vilket betyder återbesiktning. Kanske bara är jag som inte haft körkort tillräckligt länge men vad fasen kommer denna tvåa ifrån? </b> Jag har 4 alternativ som max, därför gjorde jag ett val - antingen tycker man den är ok eller skitbra, eller så har man inte sett den - inte alls så svårt ;) Nicke nyfiken? För jag vill inte att den rutan skall ta mer plats och trycka ner sponsorernas loggor .. Man kan väl tycka att serien är värdelös också? 4 alternativ är inget problem: Bra, OK, Dålig eller Har inte sett den. <b>För jag vill inte att den rutan skall ta mer plats och trycka ner sponsorernas loggor</b>Konstiga svar... igen
Hur tänkte du, Pelle?
/ThomasSv: Konstiga svar... igen
Och det finns många tillfällen då ologiska sifferbetyg utges. På bilbesiktningen kan man få en "tvåa" vilket betyder återbesiktning. Kanske bara är jag som inte haft körkort tillräckligt länge men vad fasen kommer denna tvåa ifrån? Sv:Konstiga svar... igen
Vill minnas att det var så här:
etta: enkelt problem som skall åtgärdas, men inte kräver ombesiktning (ex. lampa behöver bytas)
tvåa: problem som måste åtgärdas och som kräver ombesiktning (ex. glappig styranordning)
trea: allvarligt problem som ger körförbud (ex. icke fungerande bromsar)Sv: Konstiga svar... igen
Sv: Konstiga svar... igen
Sv:Konstiga svar... igen
/ThomasSv:Konstiga svar... igen
Kan du inte använda dig av en dropdown-list? Då kan du ha hur många alternativ som helst men den tar ändå mindre plats än vad din lösning idag tar.
/Thomas