- Nu fungerar inlägg att markera som klara igen. En sak som kan vara intressant att veta, sparas lösenordet hashat eller i klartext? Pelle, du har lyckats få det att bli serverfel när man försöker redigera inlägg. Jag kan redigera, är det fler som har problem med redigering? Bara bra att det är kypterat. Det hindrar även den som är admin för sidan och kan komma åt databasen att ladda hem databasen och kolla vad folk har för lösen. Råkade ut för det en gång på ett forum som någon hade gjort. Blev LITE purken. Hmm, kunde ej redigera ovanstående inlägg... Även om du är admin kommer du inte åt databasen. Jag kan inte redigera inlägg (har gjort en felanmälan på det). <b>Jag kan redigera, är det fler som har problem med redigering?</b> Jodå det rasade in rapporter.. Ser det, är något fält som är null som jag måste försöka få tag på ... Arbetar på problemet ... <b>Jag kan redigera, är det fler som har problem med redigering?</b> Jag kan inte redigera inlägg (har gjort en felanmälan på det). Johan Andersson har fått ett inlägg med exakt samma innehåll som ett inlägg jag tidigare har skrivit. Är det Johan som har kopierat mitt inlägg, eller har något skumt hänt i Pellesofts kod? Johan Andersson har fått ett inlägg med exakt samma innehåll som ett inlägg jag tidigare har skrivit. Är det Johan som har kopierat mitt inlägg, eller har något skumt hänt i Pellesofts kod? Johan Andersson har fått ett inlägg med exakt samma innehåll som ett inlägg jag tidigare har skrivit. Är det Johan som har kopierat mitt inlägg, eller har något skumt hänt i Pellesofts kod? Johan Andersson har fått ett inlägg med exakt samma innehåll som ett inlägg jag tidigare har skrivit. Är det Johan som har kopierat mitt inlägg, eller har något skumt hänt i Pellesofts kod? Man kunde kanske, när det ändå håller på att fixas, kunna lägga in en "Inlägget ändrades vid tidpunkt X", när folk ändrar inlägg. Jag försöker vara så ärlig som möjligt så jag skriver "EDIT: ..." i slutet, men det verkar som att folk ändrar det de tidigare skrivit i en diskussion, och det är inte så snyggt. Saknar verkligen det också, eller helt enkelt förbjuda redigering av inlägg det finns svar på. Per Persson: Jag försökte redigera det inlägget, Thomas Roman: Jag tror jag kommit på det. Det är inte alla som får nya poster vid editering av ett inlägg och om jag inte har fel så är det bara moderatorerna för något forum som får detta fenomen. <b>Moderatorerna kan nu redigera någons inlägg också - det kräver stort ansvar och respekt.</b> Saknar verkligen det också, eller helt enkelt förbjuda redigering av inlägg det finns svar på <b>Ang. Pelles teori:</b>Är inte moderator, men fick också ett nytt inlägg när jag ändrade ett befintligt. <b>Ang. Pelles teori:</b> Är inte moderator, men fick också ett nytt inlägg när jag ändrade ett befintligt. <b>Ang. Pelles teori:</b> Är inte moderator, men fick också ett nytt inlägg när jag ändrade ett befintligt. Idag kl 14:41 skrev jag ett svar på min egen tråd [Akvariefiskar] och 14:41 så fick jag ett mail om ett nytt inlägg. Samma sak hände igen i [Ta reda på vilket program som låser filen] Konstigt, jag har inte gjort några ändringar sedan ni sa det var ok. Jag får försöka spåra det igen på något sätt..Fler ändringar på sajten
- Det skall också bli rätt att man inte får mejl när man svarar eller skriver i sina egna trådar.
- Det stod vid byte av lösenord 5 tecken, detta är ändrat till 6. Sv: Fler ändringar på sajten
/ThomasSv: Fler ändringar på sajten
Sv:Fler ändringar på sajten
Ps. Ja, lösenordet är krypterat..Sv: Fler ändringar på sajten
Skulle lägga till: För övrigt tycker jag att Pellesoft kör på smidigt :)Sv: Fler ändringar på sajten
Johan, jag har hittat felet med redigering av inlägg - uppdateringen kommer snart. Skall bara bygga in kommentarmöjligheter på johans krönika som visas på framsidan..Sv: Fler ändringar på sajten
Är det krypterat så finns det en nyckel tillgänglig som angriparen kan komma över, det är bättre att hasha. Är inte på något sätt omöjligt att lösa, men med lite säkrare lösenord, gärna med svenska tecken, blir det lite svårare. De flesta rainbowtables har inte svenska tecken med.
/JohanSv: Fler ändringar på sajten
Det är när man skall spara ändringarna som det blir serverfel. Testade du så långt? Hänger det kanske ihop med vilken typ av lösenord man har?
Får följande fel:
<info>
<b>500- Ett internt fel har uppstått</b>
Felet har uppstått i filen: /communicate/forum/edit.aspx
Sidan har utfört ett fel och avbrutits. Felet rapporteras nu automatiskt till oss.
Vi ber om överseende och rättar till detta problem fortast möjligt. Vänligen prova igen om en stund för att se om felet är avhjälpt. Tack för visat tålamod.
<b>Snabbfakta</b>
Felet lagras automatiskt i databasen och kontroll görs löpande.
<b>Rapportera alltid felet</b>
Pellesoft avser att ha en användarvänlig och felfri sida. När man trycker rapportera felet skickas även ett email för information och oftast påbörjas felsökning omgående.</info>
Eftersom felet rapporteras automatiskt till dig, borde du ha fått en massa rapporter. Är det inte bara att läsa dem för att se vad som har hänt? Eller gå in i databasen eftersom felet lagras där...?Sv:Fler ändringar på sajten
Har försökt fixa det nu - hoppas det hjälpte med ändringen.Sv:Fler ändringar på sajten
Sv: Fler ändringar på sajten
Det är när man skall spara ändringarna som det blir serverfel. Testade du så långt? Hänger det kanske ihop med vilken typ av lösenord man har?
Får följande fel:
<info>
<b>500- Ett internt fel har uppstått</b>
Felet har uppstått i filen: /communicate/forum/edit.aspx
Sidan har utfört ett fel och avbrutits. Felet rapporteras nu automatiskt till oss.
Vi ber om överseende och rättar till detta problem fortast möjligt. Vänligen prova igen om en stund för att se om felet är avhjälpt. Tack för visat tålamod.
<b>Snabbfakta</b>
Felet lagras automatiskt i databasen och kontroll görs löpande.
<b>Rapportera alltid felet</b>
Pellesoft avser att ha en användarvänlig och felfri sida. När man trycker rapportera felet skickas även ett email för information och oftast påbörjas felsökning omgående.</info>
Eftersom felet rapporteras automatiskt till dig, borde du ha fått en massa rapporter. Är det inte bara att läsa dem för att se vad som har hänt? Eller gå in i databasen eftersom felet lagras där...?Sv: Fler ändringar på sajten
Är det krypterat så finns det en nyckel tillgänglig som angriparen kan komma över, det är bättre att hasha. Är inte på något sätt omöjligt att lösa, men med lite säkrare lösenord, gärna med svenska tecken, blir det lite svårare. De flesta rainbowtables har inte svenska tecken med
/JohanSv:Fler ändringar på sajten
Edit: Prövar att redigera detta inlägg.Sv:Fler ändringar på sajten
Edit: Prövar att redigera detta inlägg.
Edit2: Nu verkar redigering fungera.Sv:Fler ändringar på sajten
Edit: Prövar att redigera detta inlägg.
Edit2: Nu verkar redigering fungera.
Edit3: Tydligen inte. Det skapas ett nytt inlägg...Sv: Fler ändringar på sajten
/JohanSv:Fler ändringar på sajten
EDIT: Test om det blir ett nytt inlägg.Sv: Fler ändringar på sajten
>En sak som kan vara intressant att veta, sparas lösenordet hashat eller i klartext?
Pelles svar:
>Ps. Ja, lösenordet är krypterat..
Som Johan D. redan påpekat är kryptering inte samma sak som att "hasha". Som det är nu så sparas gamla lösenord definitivt inte hashat då man kan få det skickat i klartext om man glömt det. Hur det är med de nya, egna har jag ingen aning om.Sv:Fler ändringar på sajten
Jag har tittat på det nu och hoppas att det kommer fungera bättre igen. Det är lite komplext med alla rättigheter, vem som får se vad, vilka forum och allt sånt ..
Moderatorerna kan nu redigera någons inlägg också - det kräver stort ansvar och respekt.
//PelleSv: Fler ändringar på sajten
Då känns det ännu viktigare med info om någon redigering som har skett och av vem.
/ThomasSv:Fler ändringar på sajten
/JohanSv: Fler ändringar på sajten
/HåkanSv: Fler ändringar på sajten
Ändrar den nya posten som skapades när jag ändrade i mitt första inlägg i den här tråden, för att se vad som händer.
/ThomasSv:Fler ändringar på sajten
Vad har hänt? Tyckte att det fungerade rätt bra ett tag.
/ThomasSv: Fler ändringar på sajten