Denna historia är tragikomisk. Jag kanske är helt fel på't men... Är det inte underbart med alla dessa människor som fixar och trixar för att slippa allt personligt ansvar. <b>pga av att man inte kan/minns begränsningarna på sitt fordon så skall man nog inte hjälteförklaras.</b> -30 är inte bra för något fordon, framförallt om du räknar med vindkylan också. Det är allmänt känt. Sen var det grejen med spriten också, inte att föringa eller tog han det som en sorts lokal glykol?Krönika: Grönland
En nära god vän blir av med sitt Helikoptercertifikat.
Han är ute på ett uppdrag på Grönland.Han har två sköterskor och en läkare med sig i helikoptern.
Dom landar över natten vid en öde liten plats med värmestuga.
Läkaren plockar fram en hela Vodka så dom har lite mysigt där i stugvärmen.
När dom kollar ut över den vinterklara stilla natten ser dom vänligt ljus från en by långt bort i fjärran.
Det var - 30 C ute.
Sköterskorna börjar tjata på min vän att han skall flyga dom dit.
Han ger med sig efter mycket tjat.
Den helikopter dom då flög hade ett stort fel. Hydraulsystemet var känsligt för kyla <= -30 C
Halvvägs till ljusen borta i fjärran hände något. Dom fick en ispropp i hydraulsystemet (styrning)
Min vän och läkaren brottas med styrspaken för att få kontroll. Alla ombord upplever nära döden stund.
Min vän lyckas att nödlanda helikoptern ute på isen helt oskadd.
Efterspelet blev att sjuksköterskorna anmälde min vän för att flygit med alkohol i kroppen.
Han fråntogs sitt certificikat.
Bland experter hyllas han som hjälte. Han lyckades nödlanda sin Hkp utan servosystem.
En annan vän till mig omkom tragiskt i Norge med samma typ av Hkp och med samma fel.
Han i Norge var givetvis helt ren ang alkohol.Sv: Krönika: Grönland
Om man har så dåligt omdöme att man med sprit i kroppen nästan förolyckar fyra personer (sig självt inräknad) pga av att man inte kan/minns begränsningarna på sitt fordon så skall man nog inte hjälteförklaras.
Don't drink and flySv: Krönika: Grönland
Sv:Krönika: Grönland
mmm.... förstår din kommentar.
Men !!! detta var inte allmänt känt på denna typ av Hkp . Det stod inget om detta i manualen.
Se -30 C .Det blev riktigt känt efter dödsolyckan i Norge. Det var ett allvarligt fel i servoventiler mm.
Alla som kan något om styrning och servo förstår hur djä... bökigt det är att styra utan servo
om konstruktionen kräver det.
Kolla gamla Volvo bilar. Det är inte roligt att styra utan servo.Sv: Krönika: Grönland