Hej, jag har gått ett tag och funderat på en total omdesign och ombygge av pellesoft som nu är inne på sitt 10:e år. Henkoz (Henrik Malmberg) har lovat att ta hand om html/css designen men innan vi kommer dit så tänkte jag mig en spännande och intressant design. Menar du att den nya pellesoft siten ska bli som ett opensource projekt? Eller ska det finnas "högre" makter som i slutändan bestämmer ändå? Kan vara en bra ide att ha den som opensource. Skippa designen initialt och satsa lite mer på funktionen i stället. Mycket intressanta julmustfrågor. Jag har tänkt i dessa banor också när jag körde eget och likaså nu när vi får jobb som vi inte kan ta jämt. Tror du verkligen att 140 programmerare skulle engagera sig i utvecklingen av pellesoft? Det är ju faktiskt bara en svensk portal, inte en internationell operativsystemskärna... Det var så många sist jag gjorde ett försök med dejtingportalen tokroligt.nu, så jag ser inget konstigt i det.. På en mängd olika sätt för att fördela uppgifterna. En gruppledare för varje område till att börja med.. Hur open source var den? Vilken licens tillämpades? Det fanns även ett projekt som kallades WebPlan 2000 som var i början av år 2000 Det blev inte så mycket mer än fördelning av arbetsuppgifter i det projektet. Tror aldrig vi kom så långt att licensmodell eller hurvida det skulle vara öppen/stängd källkod diskuterades. Har inte Sourceforge verktyg och rutiner för open source-projekt? Har dom säkert, och det går att köra sourcesafe 2005 över http vilket fungerar riktigt bra - så det kan användas med. Så jag tror miljön inte är så stora problem. Problemet ligger i att koordinera alla som vill vara med. Knäcker man det och gör så att inget uppdrag är kopplat mot någon person så är man hemma.. Varför inte låta bli att koordinera? Möjligen kan du utse personer som kan hjälpa dig att filtrera bidragen. Det är så utvecklingen av Linux fungerar. Per: Det finns vissa grundläggande skillnader.. <b>Det här projektet är från början stort, och det finns ingen struktur.</b> Det som gjorde att vi inte kom igång var strukturen hur det skall jobbas från början. Rörande min kod på pellesoft har nog ca 1000 personer sett denna under åren men jag är bara människa ;) . Intresse och kunskap fanns, däremot måste kravspecar och designförslag samt dokument fram först som förklarar hur vi skall jobba och om någon slutar och en annan skall ta vid så måste det finns nog med information för vem som helst att ta över. <b>Vi hade möten alla gruppledare flera gånger, men plötsligt fick någon jobb eller hade inte tid och då rasade korthuset, samma kommer bli nu.</b> Vad är det som blir larvigt? Är det dina stapplande försök att förklara varför du inte vill låta folk bidraga till ett bättre Pellesoft annat än under mycket kontrollerade former som är larviga? I så fall håller jag med dig... ;-) Personligen tror jag att hemligheten ligger i att dela upp allt arbete i väldigt små bitar, så små att det inte är något problem för en person att koda färdigt den. <b>Varför göra det så komplicerat?</b> Ett par länkar om hur man når framgång genom open source:Har du någon designådra i dig?
Det var många som kom med förslag tidigare på hur topp-bannern tidigare skulle se ut och det var jätteroligt hur många som ville skicka in sina bidrag. Nu tänkte jag - om man gör om hela designen från scratch - hur skulle den då se ut?
Har du några dagar ledigt så kanske du har lust att designa en framsida och eventuellt en undersida hur dessa skulle se ut? Eller har du tips på någon speciell hemsida som har det där lilla extra?
Alla bidrag är av intresse. Skickar ni in designförslag så skicka dom i jpg-format så publicerar jag dessa här för diskussioner. Glöm inte skicka med ert userid också. Mejla till pelle@pellesoft.se
<info>
Obs! Om ni är ett företag som antar uppgiften och kommer med det bästa förslaget eller ligger till grund för rätt tänk så får ni givetvis ett hedersomnämnande och er logga på framsidan som tack vilket kanske kan vara en sporre för er duktiga designers på företag.</info>
Som ni vet så har jag tendens att starta stora projekt och jag har funderingar på att vi tillsammans skall bygga en ny sajt med Visual Studio .Net 2008, c# och SQL-Server 2005. Allt måste ändå skrivas om.. Det här kanske går att lösa genom att vi är många som tillsammans löser "små" uppdrag och implementerar dessa löpande för att få klart en fullfjädrad hemsida ..Sv: Har du någon designådra i dig?
Mycket intressant idé. Jag skulle helt klart gärna se pellesoft byggas om som opensource format!
God Fortsättning Pelle och alla andra :)Sv:Har du någon designådra i dig?
Alla kan vara med och bidra, bra PR och ger mer gemenskap.Sv: Har du någon designådra i dig?
En sak jag har på min önskelista är någon form av funktion för att bygga nätverk med personer och kompetenser. Jag som ensamföretagare får allt för ofta skippa olika uppdrag pga att jag inte har kunskap, tid eller resurser. Om jag då hade ett eget litet nätverk med olika kompetensområden hade livet blivit enklare. Ett exempel på hur det skulle kunna fungera:
Jag har 10 olika personer inom "mitt" nätverk som behärskar området webbdesign. Jag får i uppdrag av företaget X att designa om deras hemsida. Via en funktion här på pellesoft kan jag enkelt ladda upp en projektspec och ställa en liten intresse och anbudsförfrågan angående uppdraget direkt till dessa.
Givetvis måste folk som är intresserade att ingå i olika nätverk ange detta under min profil och då även ange ett antal olika uppgifter som ex kompetens, etc, etc. Systemet bör då matcha olika profiler och sedan föreslå villka man kan göra en förfrågan till om att ingå i ett nätverk.
Ja det kan ju givetvis utvecklas mycket mer.... Tex en funktion för att automatiskt upprätta någon form av kontrakt.
Jag betalar gärna 4 siffrigt belopp för att få tillgång till denna funktion om den varit väl utbyggd.
Sen en liten feature till:
Jag har som många andra helt fantastiska ideer som givetvis leder till framgång, rikedom och berömelse (OBS!ironi), men dygnet har ju bara 24 timmar så de hinns inte alltid med. Tänk då en funktion där man i korthet beskriver sin ide och mot en överenskommen summa/% eller dyligt låta någon annan sjösätta det hela. Det finns säkert massor av folk som inte riktigt vet vad de riktigt skall göra.
feature 3: marknadsföring.
En funktion där utvecklare kan presentera sina projekt på ett mer detaljerat sätt, och på så vis nå ut till eventuella riskkapitalister som behövs för marknadsföring.
nej nu blir det mer must på krogen gför min del. God forsättning!Sv:Har du någon designådra i dig?
Troligen är det för stort att ha 140 programmerare igång som drar åt varsitt håll så det krävs rätt mycket av just det, får såklart fundera på hur det där skall kunna lösas på ett praktiskt sätt. Sv: Har du någon designådra i dig?
Sv:Har du någon designådra i dig?
Sv: Har du någon designådra i dig?
Hade du byggt någon grund eller skulle allt byggas från grunden?Sv:Har du någon designådra i dig?
/JohanSv: Har du någon designådra i dig?
/ThomasSv:Har du någon designådra i dig?
1) Linux är redan stort och har redan struktur - alla som utvecklar på det vet vilka riktlinjer som ska följas
2) När linux startades var det en enda person som knackade på det. Sedan växte det långsamt.
Det här projektet är från början stort, och det finns ingen struktur. Att släppa det vind för våg kommer troligtvis döda detSv: Har du någon designådra i dig?
Menar du att Pellesoft saknar struktur? Det tycker jag inte... Här finns ju forum, chat, artiklar, programarkiv m.m. Eller är det koden du syftar på? Det skulle inte förvåna om den saknar struktur, men i den har jag ingen insikt.
<b>Att släppa det vind för våg kommer troligtvis döda det</b>
Vem har sagt något om att släppa det "vind för våg"?Sv:Har du någon designådra i dig?
Det är som att det finns 100 personer som bygger lego men samtidigt växlar de mellan 10 stationer. Det krävs således organisation för att få det att fungera. Alla projekt bygger på att 1 person startar, eller några i alla fall . Inte att en mängd människor växlar hela tiden och kommer in med 0 förutsättningar.
Vi hade möten alla gruppledare flera gånger, men plötsligt fick någon jobb eller hade inte tid och då rasade korthuset, samma kommer bli nu. Så, oavsett vad ni säger - kommer ni på hur man styr 100 personer som växlar arbetsuppgifter hela tiden och lätt kan sätta sig in i vad som skall göras så är vi hemma. Det är planering och strukturerings, kravspecfasen som är viktigast för att lyckas.Sv: Har du någon designådra i dig?
Varför vill du då ännu en gång hårdstyra ett projekt och därmed göra om samma fel?
<b>Så, oavsett vad ni säger - kommer ni på hur man styr 100 personer som växlar arbetsuppgifter hela tiden och lätt kan sätta sig in i vad som skall göras så är vi hemma.</b>
Vem bestämmer vad som "skall" göras? Tror du inte att Pellesoft blir bäst om folk fixar det som de tycker behöver fixas i stället för att känna sig tvingade att arbeta med något som de inte tycker behövs?
<b>Det är planering och strukturerings, kravspecfasen som är viktigast för att lyckas.</b>
http://home.swipnet.se/swi/KatB-se.htmlSv: Har du någon designådra i dig?
När någon har gjort något (nytt eller en förändring) så får man ladda upp den någonstans där alla kan ta del av den och kommentera vad som är bra och dåligt och slutligen så får Pelle lägga in det på den skarpa sidan.
Per har en stor poäng med att folk antagligen inte vill koda sånt som dom själva inte har nytta av. Har jag ett problem med skicka-mail-till-trådskaparen-när-ett-nytt-inlägg-har-skrivits-funktionen så laddar jag ner den aktuella koden, fixar felet, laddar upp den för kommentering och förhoppningsvis så är den tillräckligt bra för att Pelle ska använda koden.
Nu vet jag inte hur Pellesoft-koden är uppbyggd, men troligtvis är den inte helt optimal för det här arbetssättet (egentligen vet jag inte vad som är optimalt heller), men jag tror att det skulle fungera bra om vi helt enkelt fick tillgång till all kod som den ser ut nu så kan man nog göra den bättre och bättre hela tiden. Om inte annat så kan vi i alla fall fixa diverse buggar.
Varför göra det så komplicerat?
/ThomasSv:Har du någon designådra i dig?
Bull's eye! Precis vad jag menar.
(Håller nog även med om allt övrigt i Thomas inlägg.)Sv: Har du någon designådra i dig?
http://www.oss-watch.ac.uk/resources/projectsuccess.xml
http://weblogs.java.net/blog/jive/archive/2005/07/factors_of_succ.html