Hej, som ni säkert läst så diskuteras det vad som är bra respektive dåligt på pellesoft vilket för mig som ägare är mycket intressant. Att höra vad ni tycker och tänker är grunden till en lyckad site. Det sägs att forumet är dåligt vilket har fått mest beröm under många år men tekniken förändras och användarna likaså vilket medför att det kan ha blivit efter sin tid - som tidigare var före ;) Nu låter det säkert lite gnälligt, men det blir ju så om du vill höra vad som kan förbättras... Tycker forumet fungerar bra men du ville ha förslag på förbättringar: Tycker det mesta funkar bra, några småsaker bara. Jag saknar inte att man inte kan skriva en valfri text till en länk, det är helt underbart att se adresserna utskrivna rakt upp och ner =) En sak som kanske inte är så jätteviktig men nånting jag GILLAR är att forumet är egendesignat och har samma design som resten av sidan. För att tillfredställa eventuella fans eventuella önskningar, vore det önskvärt om man kunde bifoga Det spelar ingen roll hur mycket du tjatar, Lars. Jag <b>kommer inte</b> lägga upp bilder på mig själv. <b>2) Att se hela tråden när man svarar, antingen en svars-ruta längst ner på sidan, eller att man kan få upp hela tråden i en scrollbar ruta på svarssidan (helst det sistnämnda, då slipper man scrolla för att läsa vad någon skrivit :P)</b> Ett alternativ, men jag vet inte om jag gillar det riktigt. Jag har en förmåga att "tappa bort" nya fönster och upptäcka några timmar/dygn senare att jag höll på att skriva någonting ;) Barnsliga Sven önskar tillgång till smielys även här i Forumet. Gärna lite jobb på att följa standarden och få ner renderingstiden också. Bara man kan stänga av rendering av smileys så.. Smileys orkar jag inte riktigt med i forum snabbcitat funktionen önskas, samt att det syns om ett inlägg editerats. Resten är helt OK! Tjenixen :) <b>Jag skulle tycka att det vore bra om man kunde välja om man vill ta bort trådar ur "Medverkar i" listan längst upp.</b> Det är två saker jag har sagt hela tiden; riktigt lösenordsskydd och vettig sökfunktion. Men sen är frågan hur många såna här trådar det finns... 10? Precis vad jag skrev i en annan tråd, det spelar ingen större roll vad som behöver fixas, för det blir inte gjort ändå. Kanske låter lite hårt, men att komma med samma förslag hur många gånger som helst blir lätt tröttsamt. Jag har plockat bort 1-tråd, inga fler. Däremot gjorde jag en enorm flytt av inlägg mellan forumen härom dagen och det var då 10-tusentals inlägg som flyttades och organiserades om för att få färre forum. Är det något speciellt ni letar efter som ni tycker har tagits bort? Skulle tycka det är bra om designen fyller hela webläsarens bredd så att man själv avgör hur långa raderna blir innan radbryt. Då kommer siten även fungera på lågupplösta skärmar (läs PDA och Telefon t.ex). Det här med att följa standarden är rätt intressant. Jag med flera plöjde ner flera veckors arbete på att få det 100% rätt för några år sedan. Tänk, nu är det fel igen. En hemsideägares arbete tar aldrig slut ;) Jag menade inte mina egna trådar, jag menar dom trådar som jag varit med och svarat på.Vad kan förbättras i forumet?
Vad jag undrar är konkret vad ni tycker är dåligt och bör förbättras just med forumet. Genom att få fram detta kan jag eventuellt göra de ändringar som medför att det fungerar så smidigt som det bör göra.
Så, medverka till förändringar - var aktiv och kom med dina synpunkter.Sv: Vad kan förbättras i forumet?
- Skippa trådningen. Väldigt bra funktion (som jag gärna vill ha kvar), men när nästan inte en enda användare förstår att man ska trycka på svara-knappen i det inlägg man vill svara på hjälper det inte. Bättre att ta bort då. Dessutom buggar ju listningen över hur inläggen hänger ihop...
- Logga vem som gör förändringar i vilket inlägg.
- Förhindra redigering av inlägg det finns svar på.
Är lite stressad nu och kommer inte på något mer, det måste ju ändå vara ett tecken på att det fungerar ganska bra som det gör...
/JohanSv: Vad kan förbättras i forumet?
- Ta bort trådlistan högst upp. Ha istället ett val att hoppa till första nya inlägg.
- Visa alla inlägg under meddelanderutan när man svarar så man kan citera från flera inlägg.
- Anpassa bredden på inläggen till webbläsaren
- Förhandsgranska svar
- RSSSv: Vad kan förbättras i forumet?
Saknar möjligheten att ange att en snutt text är en länk. Som det fungerar nu så kan man bara ange en URL och det blir hela denna som visas.
Om man vill länka till nåt mitt i en text så sabbar det flödet om det dyker upp en lång URL.
Förslag på syntax:
<code>
< url:http://www.example.com>Länk till nåt intressant.</url>
</code>
Skulle också vilja kunna förhandsgranska ett inlägg så att allt ser OK ut innan jag postar.Sv:Vad kan förbättras i forumet?
Mina två önskemål:
1) Trådningen behövs inte. Jag har nog aldrig brytt mig om den på något forum, de flesta är bara jobbiga att följa, här stör den inte min läsning i alla fall :P ; en liten smidig citera-grunka i js skulle dock kanske vara trevligt (indentera raderna med > bara)
2) Att se hela tråden när man svarar, antingen en svars-ruta längst ner på sidan, eller att man kan få upp hela tråden i en scrollbar ruta på svarssidan (helst det sistnämnda, då slipper man scrolla för att läsa vad någon skrivit :P)
Annars håller jag med, har alltid gillat pellesofts forum, främst för att det renderar väldigt snabbt, för att det fungerar väldigt bra över remote desktop, för att det är lätt att läsa, och för att den inte delar in trådarna i sidorSv: Vad kan förbättras i forumet?
Finns det nått tråkigare än ett phpBB-forum?
Så om det nån gång skulle bli en omskrivning av forumet, fortsätt med att ha en egen design och kopiera inte phpBB =)
/ThomasSv: Vad kan förbättras i forumet?
lättklädda bilder på sig själv här i forumet.
...annars tycker jag det mesta rockar!Sv:Vad kan förbättras i forumet?
Sv: Vad kan förbättras i forumet?
Eller att skriva svaret i en popup-ruta, tycker det är smidigt på siter som har så.
/JohanSv:Vad kan förbättras i forumet?
Annars är det som skrivs ovan, det rockar braSv:Vad kan förbättras i forumet?
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fpellesoft.se%2Fcommunicate%2Fforum%2Fview.aspx%3Fmsgid%3D261142%26forumid%3D8%26sum%3D0%23261259&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0
Det mesta verkar vara smågrejer som nog är lättfixade.Sv:Vad kan förbättras i forumet?
Sv:Vad kan förbättras i forumet?
Jag skulle tycka att det vore bra om man kunde välja om man vill ta bort trådar ur "Medverkar i" listan längst upp.Sv: Vad kan förbättras i forumet?
Är en tråd inte längre intressant men fortfarande inte löst så är väl att stänga den ett bra alternativ?
Däremot skulle jag gärna vilja kunna bläddra bland alla öppna trådar. Och nej, selektering har inget vettigt alternativ.
/ThomasSv:Vad kan förbättras i forumet?
En enstaka detalj avhjälpt ibland, men inte mer.Sv: Vad kan förbättras i forumet?
Dessutom kan jag inte hitta den gamla tråden nu heller. Tycker att Pelle plockar bort och ändrar många trådar i smyg nu för tiden. Ganska irriterande.
/ThomasSv:Vad kan förbättras i forumet?
/JohanSv:Vad kan förbättras i forumet?
Sv:Vad kan förbättras i forumet?