http://computersweden.idg.se/2.2683/1.146714 Intressant rubrik Carsten ;) Såg om dig i CS idag kring Vistaproblematiken. Inte så kul att inte VB6 Det är utvecklingsmiljön och inte de kompilerade programmen som inte fungerar under Vista, men det kanske du har koll på (lite svårt att tyda ditt inlägg). Henrik, det handlar inte om verktygen i sig precis som Johan säger men tänk dig att för många år sedan när sql-server 2000, access, asp, vb6 mfl byggdes . Då visste ingen om Vista. Idag när det byggts så har ju säkerheten varit ett parollord och program som då körs på denna plattform och inte har samma stöd för säkerhet öppnar i sig stora luckor. Det är därför det är svårt att ha en mängd olika program, com+ komponenter, asp-sajter och allt på vista. Bara IIS7 ställer till det rätt ordentligt, och det skall ju vara så - problemet är då bara att som utvecklare får man anpassa sig till kund i den mån de själva har råd och möjlighet att uppgradera till nyare programvaror. Tummen ner för programutveckling på Windows Vista
Vet faktist inte vad jag skulle skriva för rubrik :DSv: Reklam :)
Dock var det faktiskt IDG som ringde upp mig och frågade - jag bara svarade vad jag tyckte. Men all reklam är bättre än ingen, så är det ju.Hur fungerar det med VB6 under Vista
fungerar i Vista.
Vad är som gör att det inte går att utveckla eller vidareutveckla VB6
under Vista. Är det något som kan ordnas eller är det hårda stopp som
gör detta omöjligt?
Lite knepigt eftersom man bryter av sin egen utvecklingsgren som är
mycket framgångsrik. Jag sitter själv med VB6-applikationer som man inte
skriver om i en handvändning. Vad har MS för svar om hur man ska kunna
byta os eller utvecklingsmiljö?Sv: Hur fungerar det med VB6 under Vista
MS släpper supporten för VB6 i mars (http://msdn2.microsoft.com/en-us/vbrun/ms788707.aspx), så det är inte rekommenderat att fortsätta utveckla i det. Håller med om att det inte är kul, det är bara att börja om från början i annan utvecklingsmiljö. Sitter själv med en fullt fungerande applikation i VB6, vet inte hur jag ska göra för tiden finns inte att börja om nu. Men samtidigt måste ju utvecklingen gå frammåt och det är ju inte direkt någon nyhet att supporten för VB skulle försvinna så... bara att gilla läget.
/JohanSv:Hur fungerar det med VB6 under Vista
Så, vi utvecklare får anpassa oss som alltid. Glöm inte att använda det verktyg som är bra för ändamålet - då blir det som bäst ;)
Ps. Virtual PC/WMware kan vara lösningen för en blandad miljö om man har plats/tid