Det har diskuterats länge och i olika trådar. Jag hoppas att jag är tillräckligt tydlig nu .. Näääääääää Näääääääää Pelle. Detta är ditt hem. Iofs är jag för Open Source. "Mycket av pellesoft är "prototyper" på skarpa system som kunder köpt och använder. Saker som chat, forum, cm-system, webshop, betalsystem och mycket mer. Det kan sägas vara produkter och därmed förstår ni säkert också problematiken med att släppa koden fritt då det är delar av mitt levebröd." <b>därmed förstår ni säkert också problematiken med att släppa koden fritt då det är delar av mitt levebröd.</b> <b>>Du skulle ju så fall kunna hänvisa till dessa informationskällor istället för att släppa koden fri.</b> Jag är av samma åsikt som Niklas. Anledningen till att jag vill att PS ska bli open source är inte för att "snylta" på nått sätt, utan enbart för att kunna få buggar fixade snabbare. Hade du, Pelle, själv fixat dom på en gång så hade jag inte ens nämn open source. Ahhhhhhhhhhhh. Fae. vet om jag håller med Er. Det som irriterar mig mest är nog att man alltid får bevakningsmail när man svarar på sina egna trådar. <b>Det låter så enkelt att säga "släpp koden fri", men det är också mitt varumärke, mitt jobb och min profil som tummas på då</b> <b>Ett buggigt varumärke... Hur ser det ut?</b> <b>Och hur ser ett ständigt klagande ut?</b> Lägg ner Per. Alla trådar behöver inte sluta i ett löjets skimmer. "Jag tror du har missat poängen ganska totalt här. Syftet med att göra pellesoft open source är inte att folk ska lära sig från Pelles kod, utan för att rätta buggar som funnits i flera år." Du tror inte det går fortare att pelle får en färdig kod som han analyserar och testar, än att skriver samma kod, analyserar och testar? "Du tror inte det går fortare att pelle får en färdig kod som han analyserar och testar, än att skriver samma kod, analyserar och testar? " Som svar på hela första stycket: So what? Det funkar i andra sammanhang. Säg till folk: "använd samma kodstandard annars kommer inte koden med." Är pellesofts forum en så oerhört speciell typ av applikation att man absolut inte kan göra på samma sätt som för utvecklingsplattformar, spel, operativsystem och kompilatorer? <b>Säg till folk: "använd samma kodstandard annars kommer inte koden med."</b> Jag förstår mycket väll att du Pelle vill ha koden för dig själv. <b>"Som svar på hela första stycket: So what? Det funkar i andra sammanhang. Säg till folk: "använd samma kodstandard annars kommer inte koden med." </b> <b>Ärligt talat så tror jag inte att det är många på pellesofts site som skriver operativsystem eller kompilatorer! Jag kan ha fel, men min uppfattning är att kunskapasnivå på merbarten av besökarna ligger en bit under denna nivå, men jag kan ju ha fel.</b> Nu börjar tråden bli något infekterad, men bara för att klargöra några grejer, då Magnus faktiskt ställt det som påståenden mot det jag sagt. Personligen tycker jag att vi kan helt bortse från de ekonomiska aspekterna, Pellesoft är Pelles sida, de som är intresserade kommer hit och nyttjar och / eller bidrar. Vill han inte släppa koden fri så är det hans ensak och ingen annans, buggar den och rapportering har skett så är det upp till honom att underhålla sidan. Jag fattar inte varför OS-ivrarna är så fruktansvärt för att OS är en fungerande affärsmodell till skillnad från closed source, det går att ta fram tusentals med varumärken på stängda mjukvaror som lyckats bra medan de OS-mjukvaror som lyckats är ett fåtal i relation till de stängda så att Java fungerat för Sun är inget argument för att Pelles community skulle bli lika bra / stort. <b>"Som Per påpekade; vad jag menar är att om man kan skriva ett operativsystem med open source, så kan man nog redigera delar av ett forum i open source..."</b> Okej, jag bara måste svara igen även om jag hade bestämt mig för att det fick vara nog. <b>"Bara för att du "inte alls är säker" på att det går fortare så är pelles insats ganska liten för att göra den OS. Man kan ju faktiskt prova... "</b>Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Mycket av pellesoft är "prototyper" på skarpa system som kunder köpt och använder. Saker som chat, forum, cm-system, webshop, betalsystem och mycket mer. Det kan sägas vara produkter och därmed förstår ni säkert också problematiken med att släppa koden fritt då det är delar av mitt levebröd.
Det låter så enkelt att säga "släpp koden fri", men det är också mitt varumärke, mitt jobb och min profil som tummas på då. Att skapa något helt nytt tillsammans, det är en helt annan femma som jag gärna ställer upp på. När, var, hur och i vilken form låter jag vara osagt.Sv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Men detta är ditt hem, där tillåter inte jag och det skall du inte heller tillåta någon djä.. "Make Over"
Du är boss och jag har läst så många inlägg där du sökt stöd för förbättringar.
Det blir skrattrettand på hur många synpunkter som kommer in.
Bara att inse demokrati funkar inte i vissa sammanhang.
Det går aldrig ta fram någon vettig syntes av all förslag.
Kör som du gör, jobba på ett förslag efter det andra. Skit i tramms-nissar som pratar om 15 åringar.
I mycket stort stort funkar siten(tomten) BRA.!
Keep up the good spiritSv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Märkligt att man inte skall få bestämma över sin egen kod. Om du inte vill släppa den fri, så låt bli, det är din kod och du som skapat den.
Med det sagt så ser jag dock inte problemet med att släppa den, missförst mig rätt, men jag misstänker att de saker som du räknar upp här inte är speciellt unika och finns att få information om på nätet på flera olika ställen. Jag misstänker att du som de flesta andra utvecklare har sökt informationen på nätet/eller någon annan källa, när du har skapat en ny funktion. Du skulle ju så fall kunna hänvisa till dessa informationskällor istället för att släppa koden fri. Sedan är det upp till var och en att inhämta informationen och göra något med den. Det kanske kan vara svårt i efterhand att komma ihåg var informationen inhämtades, men så fall du kanske kan berätta lite om hur du byggt funktionen och hur du tänkte, det skulle ju dessutom bli bra artiklar i artikelarkivet.
Nu vet jag att det tar lång tid, men en artikel varannan månad kanske skulle kunna presenteras, det är ju inte så mycket kod som skall skrivas ner, utan mer tankar och ideer....
Det enda som jag har problem med när jag delar ut mina lösningar är att alla ser "fulhacken" och misstagen :), men det är ju på det sättet som man blir en bättre utvecklare också, man får feedback och response på sin kod och sina misstag....
Only my 2 cents..
- MSv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
<b>Det låter så enkelt att säga "släpp koden fri", men det är också mitt varumärke, mitt jobb och min profil som tummas på då.</b>
Detsamma skulle Linus Torvalds ha kunnat säga om Linux. Jag är glad att han inte gjorde det...Sv:Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Jag tror du har missat poängen ganska totalt här. Syftet med att göra pellesoft open source är inte att folk ska lära sig från Pelles kod, utan för att rätta buggar som funnits i flera år.
Jag har inga problem med att Pelle kör closed source, men jag tycker att det ska vara ett rakt och tydligt skäl. Personligen tycker jag nog att "det är mitt levebröd" är lite för vagt. Är det för att du tror att ingen kommer köpa dina tjänster, är det för att någon kan riskera att sno grejerna och sälja, är det för att du tänker att det kan bli dålig reklam?
Och vad har jag för position att ha åsikter om det - vem bryr sig om jag skulle ha problem med att det var closed source?
Ja, grejen är att det finns ganska många buggar som aldrig blivit fixade, många småsaker som speciella vyer eller statistik är lätta att fixa, och hade man bara kunnat hade man gjort det. Det hade varit jävligt bra med open source. Eller åtminstone "lite open source", ta inläggsrenderingen, t.ex., visa koden så kan vi se om det finns något bra sätt att lösa grejer på.Sv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Sen förstår jag självklart att du har annat att lägga din tid på, men faktum kvarstår att buggarna irriterar och att alternativet (open source) vore en enkel lösning.
/ThomasSv:Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Bara gnällfittor som gör allt för att hitta fel. Tycker det funkar kanonbra.
Erkänn ! Ni bara letar fel. "Look at the bright side".
Skiv Nu det fel som irreterar Er mest . OBS Bara en sak per person. ! Var kort Vi fattar. !Sv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
/ThomasSv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Ett buggigt varumärke... Hur ser det ut?Sv:Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Och hur ser ett ständigt klagande ut?
Skärp er alla gnällspikar och var glada att det här stället finns över huvud taget.
Skulle ni ha skapat allt detta skulle ni också uppleva tidsbrist och ha svårt att tillfredsställa allas önskemål. Man har ju annat att göra på sin fritid... även Pelle... tänk på det!
Duger inte Pellesoft - surfa till någon annan site...
/ PSv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Klagandet är kanske mitt varumärke... ;-)
<b>Skulle ni ha skapat allt detta skulle ni också uppleva tidsbrist och ha svårt att tillfredsställa allas önskemål. Man har ju annat att göra på sin fritid...</b>
Det är ju därför vi vill hjälpa till att fixa koden, men Pelle låter oss inte göra det. Har du inte fattat alls vad detta handlar om?Sv:Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Sv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Frågan är väl om det går fortare för det, för pelle lär ju inte bara slänga in koden och hoppas på att allt fungerar som det skall. Den måste ju gås igenom och testas, sedan är det ju inget som säger att det inte implementeras fler buggar bara för att man rättar några, om man inte har en helhetsyn så kan det vara svårt att se vad som händer i högra hörnet när jag ändra kod i vänstra hörnet.
Dessutom så kan det ju vara så att kod som fungerar hur bra som helst på en utvecklingsmaskin inte fungerar speciellt bra på Pelles test maskin då utvecklingsmaskinen kör med en helt annan säkerhetsprofil. Handen på hjärtat hur många är inte lokaladministrator på sin egen maskin, och när man testar sin kod från typ VS så kör man ju som den användare och får helt andra rättigheter än vad användaren får när man ligger på en webserver med begränsade rättigheter.
Man skall inte vara lokaladministrator på sin egen maskin, och man skall testa koden ordentligt med unittester och integrationstester. Men ärligt om det inte görs ordentligt på stora projekt där man får betalt för att göra det, hur många kommer att göra det ordentligt när man gör något gratis till någon annan.
För att det hela skall fungera så måste man ha en grupp av personer som är villiga att kontrollera all kod som kommer in och testa av den ordentligt. Om Pelle lyckas hitta typ 10 personer som är villiga att lägga ner runt 40 timmar i månaden var så kanske det skulle kunna fungerar att de får in kod som de går igenom (rättar till) och testar innan pelle godkänner vad som skall läggas upp.
- MSv:Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Oavsett, diskussionen ligger helt skevt. OS-förespråkarna pratar om annat än OS-motståndarna (OS-agnostiker?). Om vi tar det punkt för punkt:
-var nöjda med det ni får
Vi är nöjda med att sidan finns (annars hade vi inte varit här), men det finns buggar. Inget snack om den saken. Det saknas tillägg som är oerhört enkla att lägga till (vi pratar 3 minuters jobb) men som inte blivit fixade på två år. Pelle har aktivt frågat efter tillägg, buggar och så vidare. Enstaka grejer blir fixade, men det mesta faller i glömska. Och face it, det finns andra forum. Jag gillar pellesoft, och vill inte bli irriterad på onödiga buggar och behöva byta på grund av det.
-pelle har inte tid
Visst, det är det som är hela grunden för OS-förslaget.
1. Han frågar efter vilka buggar som finns.
2. Han rättar ändå inte buggarna.
3. Han har inte tid.
4. Medlemmar säger att de kan och vill hjälpa till.
5. Pelle svarar med att man möjligtvis kan få titta på en liten del kod, men att det behövs en enrom byråkrati kring detta om det ska fungera. Eftersom man inte får något sammanhang så funkar inte fixen och koden blir ratad.
6. Vi föreslår att pelle kunde släppa hela koden eftersom det finns tusentals OS-projekt som fungerar alldeles utmärkt. Ingen behöver få skrivrättigheter, han kan i lugn och ro kolla på färdiga lösningar och lägga in de som funkar, med skillnaden att man fårse hela sammanhanget och att det därför kan funka.
-det funkar inte, massor av människor kan inte samsas, det är inte samma sak att utveckla lokalt, yaddi-yaddi
So what? Låt säga att absolut ingenting fungerar. Det innebär i så fall att inga ändringar görs. Pelles totala insats blir i det fallet: "Har visat koden för alla, har kollat på inskickade bidrag, inget funkade".
Gör det något om man testar?
Vi gör det inte gratis för någon annan. Vi vill bara ha ett fungerande forum.Sv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Det är mycket möjligt. Men både du och jag vet att alla programmerar skriver sina små egenheter i koden och kodar på sitt speciella sätt, visa använder my i parameternamn andra använder underscore osv osv. Om Pelle är petig med sånt så kommer han få göra mer än analysera och testa. Dessutom så är det ju inte bara så enkelt att dela ut koden, det hela måste ju styras upp någonstans ifrån också. Det är ju ingen vinst om det kommer in 10 olika lösningsförslag på samma bugg. Då skall alla granskas och sedan skall man välja ut en av dessa lösningar som man tycker verkar bäst.
Och dessutom så finns det ju olika nivåer på programmerarna så vissa föreslagna förändringar är av sådan dålig kvalite att de måste rattas. Dessutom så blir det säkert en massa frågor till pelle vad de olika metoderna gör och hur det är tänkt och varför han valt den lösningen osv osv... För jag har inte ännu sett den kod som är så självförklarande eller bra dokumenterad så inga frågor till utvecklaren har behövts. Ingen krtik, pelle. Din kod är garanterad väldokumenterad och självförklarande :)
"Gör det något om man testar?"
Säkert inget om det inte vore för Pelles första inlägg, att han helt enkelt inte vill. Och om han inte vill så är det ju bara att respektera. Du/ni har gjort vad ni kunnat och framfört era åsikter, pelle har övervägt dem och kommit med ett svar. Vad skall man göra då? Acceptera siten som den är, eller visa ditt/ert missnöje med att lämna site och hitta ett annan site. Att hålla på och gnälla och klaga hela tiden lär ju knappast hjälpa. Om han inte vill så vill han inte, det är ju bara att acceptera.
Bit i det sura äpplet och acceptera siten som den är, eller kasta äpplet åt sidan och införska ett päron. När tillräckligt många äter päron istället för äpplen så kanske pelle tänker om och byter till en godare och mer öppen äppelsort...
<b>>Säkert inget om det inte vore för Pelles första inlägg, att han helt enkelt inte vill. </b>
Exakt, jag säger ju att jag inte har något problem med att han gör ett beslut om att köra closed. Men jag tycker nog att man har så pass mycket ansvar mot sina användare att man kan ge en bättre och rakare förklaring än "jag vill inte", "det är mitt levebröd". Exakt vad är orsaken?
Grejen är att jag inte har något direkt intresse att leta efter något annat ställe. Vad är att föredra,
-alla sticker från siten på grund av buggar, pelle inser att det är viktigt efteråt, ("kasta äpplet åt sidan")
-vi säger till honom att det är buggar och onödigt jobbigt, han försöker rätta buggarna men hinner inte ("bita i det sura äpplet")
-vi hjälper till att få siten att funka.
Jag ser det inte som gnäll när Pelle aktivt frågar efter buggar och man berättar vilka det finns. Om någon varje månad skulle komma med en programmeringsfråga om samma sak men aldrig lära sig något av det, så skulle folk börja tycka att det är spam. Jag tycker det är bättre att pelle inte frågar vilka buggar det finns om han inte ämnar fixa dem.
(Och om det finns buggar, ja, kolla på alla trådar jag syftar på. Den absolut värsta i mitt tycke är att sökfunktionen är katastrofal.)Sv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Samma sak gäller i Linux. Jag har sett Linus Torvalds i princip skriva: "Koden ser väldigt intressant ut och jag skulle gärna ta in den i kärnan, men fixa för helvete till den först!"
<b>Den absolut värsta i mitt tycke är att sökfunktionen är katastrofal.</b>
Där måste jag säga att jag inte riktigt håller med. Visserligen var den verkligen katastrofal tidigare, men numera tycker jag inte att det är något större problem med den.Sv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Jag har inte något emot det och jag bryr mig helt enkelt inte.
Att få ta del av den information som finns på Pellesoft gratis är helt gott för mig och fantastisk (ska fixa så man blir BM snart igen)
Till er andra som säger att han ska göra den öppen så säger jag bara att varför inte ni startar en sajt och kör med den som öppen källkod. Det har ni all rätt att göra. Jag har varit med när sajten hette "Sand Online" och låg på ett annat ställe så man har sett sajten växa och växa. Mer och mer information kommer och tekniken går framåt, kanske lite för fort men sådant händer :)
Min slutsats är följande:
Bestäm hur du vill Pelle det är din kod och du får göra vad du vill med den. Ni andra säger jag bara skapa en sajt och ha koden öppen om ni så gärna vill.Sv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Bara 2 kommentarer där. För det första krävs det en kodstandard för att det skall fungera. Och för de andra i alla de projekt som jag varit med i där det har funnits en kodstandard som skulle följas, så kunde man efter ett litet tag se vem som skrivit koden bara genom att titta på den. Kodstandard följds helt enkelt inte, det är min erfarenhet, om du har annan så är det bara att gratulera. De projekt där kodstandarden följdes mest, var projekt med reviews eller där man använd typ FxCop där någon stackare hade suttit och definerat upp allting.
<b>"Är pellesofts forum en så oerhört speciell typ av applikation att man absolut inte kan göra på samma sätt som för utvecklingsplattformar, spel, operativsystem och kompilatorer?"</b> Ärligt talat så tror jag inte att det är många på pellesofts site som skriver operativsystem eller kompilatorer! Jag kan ha fel, men min uppfattning är att kunskapasnivå på merbarten av besökarna ligger en bit under denna nivå, men jag kan ju ha fel.
<b>"Exakt, jag säger ju att jag inte har något problem med att han gör ett beslut om att köra closed. Men jag tycker nog att man har så pass mycket ansvar mot sina användare att man kan ge en bättre och rakare förklaring än "jag vill inte", "det är mitt levebröd". Exakt vad är orsaken?"</b>
Varför skall han behöva ge en bättre förklaring. Det är hans kod, han gör precis som han vill med den, vill han stänga ner siten i morgon så göra han det också, utan att behöva ge en förklaring.
<b>"Grejen är att jag inte har något direkt intresse att leta efter något annat ställe. Vad är att föredra,
-alla sticker från siten på grund av buggar, pelle inser att det är viktigt efteråt, ("kasta äpplet åt sidan")
-vi säger till honom att det är buggar och onödigt jobbigt, han försöker rätta buggarna men hinner inte ("bita i det sura äpplet")
-vi hjälper till att få siten att funka."</b>
Men nu är ju alternativ 3 inget alternativ, du kan ta upp det hundra gånger till för att det kanske är den bästa lösningen för sitens överlevnad, men om det inte är något alternativ så kan man inte välja det, så vad gör du. Visst du kan fortsätta gnälla och klaga på att det borde vara open source och alla borde få vara med och bidra, men det blir rätt tjatigt i längden. Och om buggarna är så allvarliga att de "tvingar" iväg användarna från siten, så kanske peller inser det och. 1) Lägger mer tid på att fixa dem 2)Öppna upp koden då han inser att folket försvinner. Så länge man bara tjatar i ett forum här så blir det bara jobbigt att "lyssna på"
Angående buggarna så har jag ingen anning hur många buggar som finns kan bara säga att den enda som jag träffat på var att man inte kunde ta bort bilden på sig själv i profilen.
Nu slutar jag att "gnälla i denna tråd".
Du verkar inte alls ha förstått Niklas jämförelse...Sv:Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
<b>>För det första krävs det en kodstandard för att det skall fungera.</b>
Och Pelle har inte det? Vad gör det då om folk skickar in med lite blandat utseende?
<b>>Och för de andra i alla de projekt som jag varit med i där det har funnits en kodstandard som skulle följas, så kunde man efter ett litet tag se vem som skrivit koden bara genom att titta på den.</b>
Jag med. Och jag tycker inte det är något fel på det, så länge alla kan redigera koden.
<b>>Ärligt talat så tror jag inte att det är många på pellesofts site som skriver operativsystem eller kompilatorer!</b>
Som Per påpekade; vad jag menar är att om man kan skriva ett operativsystem med open source, så kan man nog redigera delar av ett forum i open source...
<b>>Varför skall han behöva ge en bättre förklaring. Det är hans kod, han gör precis som han vill med den, vill han stänga ner siten i morgon så göra han det också, utan att behöva ge en förklaring.</b>
1. Bonusmedlemmar tycker jag nog att man ändå kan ha något slags ansvar gentemot.
2. Siten är vad den är på grund av alla användare. I det avseendet tycker jag nog att han har ett moraliskt ansvar att berätta sina planer och grunder till vad han gör.
3. Så svårt kan det väl inte vara att specificera detta, att vi måste reda ut ansvarsförhållandet? Jag har inget problem med vilket val han än gör, men jag avskyr luddiga och veliga förklaringar. Det är därför jag "gnäller", jag vill bara ha ett rakt svar.
I synnerhet eftersom Pelle tidigare har sagt saker i stil med att "det blir för krångligt", när det verkar vara helt andra skäl.
Sen kanske man kan tänka sig att själva diskussionen är något som i sig kan öppna sinnen lite.Sv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Jag är inte emot OS men jag förstår inte hur de som är för tänker när de försöker resonera fram att det bästa för Pelle är att släppa sidan som OS, det är väl ändå inte ni som avgör hur han presenterar och framställer sitt material?
<b>Som Per påpekade; vad jag menar är att om man kan skriva ett operativsystem med open source, så kan man nog redigera delar av ett forum i open source...</b>
Jag tror ingen förnekat det faktum att man kan redigera ett forum i OS, det finns flera stycken forum att ladda hem och använda / modda för den som vill men frågan är högst akademisk efter det att kodägaren konstaterat att OS inte är en modell för honom för den här uppsättningen kod.
<b>Siten är vad den är på grund av alla användare. I det avseendet tycker jag nog att han har ett moraliskt ansvar att berätta sina planer och grunder till vad han gör.</b>
Sant och det gör att ni är i er fulla rätt att ifrågasätta varför inrapporterade buggar inte rättats till, Pelle kan i sin tur välja att inte svara eller att dra ut på svaret och ni kan välja att inte bsöka PS, att fråga igen eller att leva med felen...
Som sagt, jag är inte emot Open Source men jag är inte fanatiskt för det heller, jag är inte emot Closed Source, jag är dock inte för det heller.Sv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Jag har aldrig påstått att det inte skulle gå att göra. Jag har dock påstått att jag tror inte att det skulle spara så mycket tid för pelle om det ändå bara är han som sitter i slutändan och skall granska och testa alla kod.
Speciellt om han är petig med att koden skall se ut på ett speciellt sätt, det är dock inget jag vet om han är, han kanske skiter i vilket och bryr sig inte ett dugg om koden ser helt olika ut i 2 olika klasser. Men om han bryr sig så måste han lägga ner mer tid på att få koden att se bra ut än att bara granska den. Och vill han inte det så måste personerna som skickar in sin kod få den att se bra ut från början och då måste det finnas en kodstandard.
Jag vet inte om det finns en sådan heller, och det är möjligt att pelle har en kodstandard, men om den inte är nerskriven och dokumenterad så måste det göras så andra kan ha en chans att följa den.
Så därför är jag inte alls säker på att siten kommer att utvecklas fortare bara för att man öppnar upp koden och låter alla bidra, om det ändå bara är Pelle som sitter i slutändan och skall granska och testa och godkänna all kod. Det är ju en del arbete runt omkring som måste göras först och sedan en del arbete som måste göras undertiden, och om det då återigen bara är pelle som skall göra det, så tror jag inte att det kommer spara så mycket tid. Så för att "open source" projektet skall lyckas så måste pelle släppa mer än bara koden, han måste också vara villig att det finns några som kan vara ansvariga för testningen, några som kanske tar hand om det administrativa osv osv...
===
Pelles rätt att göra vad han vill
===
En gång för alla: <b>Jag har ingenting emot att Pelle tar ett beslut att köra closed source.</b>
Vad jag säger är att jag vill ha en rak och tydlig anledning.
"men det är upp till pelle, det ska du skita i!"
Jag tycker inte det. Jag tycker att i synnerhet bonusmedlemmar, top-posters och långvariga medlemmar har en viss moralisk rätt att få veta saker, men samma även med alla andra medlemmar.
Ingen juridisk rätt, men jag tycker att det är dåligt om Pelle skiter i de som gör siten till det den är.
"gå till en annan site då, jävla whiner!"
Jag vill inte gå till en annan site, jag gillar pellesoft. Därför tycker jag det är synd att inte få respons.
===
Den tekniska frågan, går det bättre med OS?
===
Och slutligen, till Magnus Gladhs senaste inlägg:
Återigen, so what?
Kodstandarden kan sägas vara "så som det ser ut nu". Om folk inte följer det så svarar pelle omedelbart "koden följer inte kodstandard, fixa till det, annars är det inte aktuellt att ta in din kod". Han behöver inte lägga tid på att röra koden, det enda han måste göra är att testa och lägga in koden. Om man dessutom har några få "trusted members" så behöver han knappt testa den.
Bara för att du "inte alls är säker" på att det går fortare så är pelles insats ganska liten för att göra den OS. Man kan ju faktiskt prova...Sv: Varför inte släppa koden fri på pellesoft?
Hur kan du veta vilken insats pelle måste lägga för att göra koden till Open source? Har du sett koden? Det kanske finns massor med ställen där det står hårdkodade lösenord och andra känsliga uppgifter.
Dessutom med ett sådant uttalande som du gör, så låter det precis som att man skulle kunna driva vilket projekt som helst utan en projektledare som styr ihop de olika utvecklarna och ser till att projektet drivsframåt. Man behöver bara ha ett ställe där användarna kan fylla i alla buggar och request och sedan ett gäng utvecklare som fixar resten. Jag är övertygad att om det hade varit fallet så hade fler projekt körs utan både projektledare och testgrupper, jag menar deras insats är ju ganska liten.
I de stora projekt som jag varit med i så ligger själva kodandet på ungefär 20-30 % av tiden, de resterand 70-80% är tid som man lägger på möten/design/tester/dokumentation osv osv... Och ju fler man är destu mindre procentuell tid läggs på kodandet och mer på de andra bitarna. Det är min erfarenhet, din kanske är annorlunda, men jag har svårt att tro det...
Om jag däremot sitter hemma och bygger en egen website själv, så kan jag lägga 70-80% på kodandet och 20-30% på det övriga. Så om pelles tid är det samma med en OS verison som med en CS version och mina siffror stämmer med verkligheten för att göra pellesoft OS, så kan man ju räkna ut hur mycket mer som blir implementerat om folk bara skickar in kod, och pelle fixar allt det andra...
- M