Hej, som ett led i att försöka få bättre och mer konkret information så ber jag er att inte skriva så mycket kommentarer i trådarna som inte berör ämnet. Det kan vara små pikar eller kanske sådant som inte riktigt hör till frågeställarens problem osv osv. Om jag läser trådar vill jag läsa om det som är relevant för jsut denna problemställningen, inget annat. En annan variant hade varit att införa ett slags rankingsystem a'la slashdot istället. Tre nivåer: Alsing: -1 Spam Nu tar jag upp den här tråden lite igen.. Jag sitter och knåpar på en liten greasemonkey-grunka (firefox-only med andra ord) för just pellesoft, och funderar på att bygga om den lite - just nu filtrerar den väldigt statiskt, bara på valda personer, och då antingen gömmer helt, eller visar inläggets existens med möjlighet till expandering, beroende på inställning, men.. Lite slashdotstil har jag i tankarna, tänkte då att bygga en enkel webservice, men har tre problem att lösa innan jag utvecklar den idén; Lite godis: Nu finns det en liten snygg inlineredigering av inlägg också, det jag skriver precis just nu blir ett test av densamme :) <b>hur fungerar slashdot egentligen?</b> Fae... vad det har blivit många pekpinnar här hos Pelle. Mest djä... trams. Bara att nonchalera Men Sven, poängen här är inte att peka på folks fel och klaga, utan att helt enkelt slippa läsa dem från början. Att lägga ignore på vissa användare underlättar som fan, och gör att man slipper stora mängder off-topic direct. Niklas: <b>>Några spontana kommentarer?</b> > Jävligt roligt initiativ! Äh, vad sjutton, nu drar jag igång en egen tråd, börjar gå lite väl mycket offtopic i den här nu :) *lovar mysbild i ny tråd*Onödiga kommentarer i trådarna
Om jag läser sånt i trådar jag är intresserad av så rensar jag bort detta - likt ogräs. jag hoppas därmed ni också kan hjälpa till genom att hålla kommentarer till sektionen skrivklåda. Vill ni diskutera runt en tråd, skapa då en egen tråd i skrivklådan istället så den ursprungliga tråden hålls ren.
Tack på förhand att ni hjälper till Sv: Onödiga kommentarer i trådarna
1. Helt synligt.
2. Förkortat, man kan expandera inlägget om man vill.
3. Dolt.
Vad ett inlägg blir beror på vilken poäng den har. Ju sämre poäng en person har, desto lägre poäng får ett inlägg, men grejer som hur länge inlägget har funnits, hur nära toppen det ligger, osv., påverkar. Utöver det kan man också rösta på varje inlägg (och då måste det vara jävligt enkelt att rösta), vilket leder till att off-topic försvinner osv. Sv:Onödiga kommentarer i trådarna
Hjalmar: -1 Off-topic
Niklas: +5 Insightful
;-)Sv: Onödiga kommentarer i trådarna
1) hur kan jag authenticera en användare på ett bra sätt?
2) vid en snabb fundering så känns det som att det kan bli rätt mycket trafik - hur fungerar slashdot egentligen? (jag är ingen slashdotnörd på något sätt, läser någon enstaka gång ibland bara.) Vad behövs för att göra en korrekt bedömning för alla inlägg i en tråd?
3) Är väl lite som 2), men.. Vilka faktorer kan man tänka sig vara aktuella att behöva lagra i en databas? Jag vill gärna minimera antalet faktorer till ett minimum, av flera anledningarSv:Onödiga kommentarer i trådarna
http://onkelborg.com/files/imagedump/pellesoft%20thread%20inline.PNG
(Går att direkt i trådlistningen få upp trådar lite snabbt)
[edit]
Jag måste säga att det är rätt smidigt att kunna läsa trådar direkt ifrån trådlistningen :)
[/edit]Sv: Onödiga kommentarer i trådarna
[edit]
http://onkelborg.com/files/imagedump/pellesoft%20inline%20editing.PNG är screenshot av när jag skrev det här inlägget. Småbuggar lite fortfarande, men buggarna var väntade. En "feature" är visst att man inte kan svara på sina egna inlägg just nu; råkade visst ta över "ändra"-knappen istället då :P
[/edit]Sv:Onödiga kommentarer i trådarna
Egentligen är jag inte helt hundra, men något i stil med (och man får förstås ta bort de delarna som inte är relevanta här):
1. Det finns två grupper av postare. "Anynomous Cowards" och registrerade användare.
2. Varje postning har ett antal poäng.
3. Om en post har tillräckligt höga poäng visas det. Har det mellanhöga poäng visas det reducerat. Utöver detta är det också relevant på vilken nivå i trädstrukturen det ligger (en post som är ett sub-sub-subsvar behöver nog mer poäng för att synas, osv.). Är nästan helt säker på att man sätter denna nivå själv om man vill.
4. AC-poster börjar på 0 poäng, poster från registrerade börjar på en "Karma Modifier" på +1 poäng. Jag <b>tror</b> att denna modifier går upp eller ner beroende på vad användaren har för tidigare beteende.
5. Registrerade användare (eller kanske bara moderatorer?) kan rösta på inlägg inom ett antal kategorier; Funny, Insightful, Interesting, Off-topic, Spam, osv. Någon med mycket off-topic, spam, osv. får sämre karma, funny påverkar inte, medan insightful och interesting ökar den.
Men man kan och bör ju tänka sig något betydligt enklare. Skippa kategorier, men behåll en karma-modifier. Ha eventuellt en lokal extra Karma-modifier för att höja eller sänka folk där man inte håller med public opinion.
PS.
Fan att du började prata om detta, nu är jag inne i planer med matris-representerade åsikter och UserRank a'la google. Sv: Onödiga kommentarer i trådarna
inlägg som inte har relevans.Låt den som skrivit inlägget off Topic sitta där och skämmas.
Mig stör det inte. Ett sorts elittänkande "kom inte här och kom"
<b>Man bör inte smörja gångjärnen förrän det börjar gnissla.</b>
Edit:
Fast det finns en typ av onödig kommentar som jag hatar.
Dom som har pippi på att kommentera rättstavning.Sv:Onödiga kommentarer i trådarna
Sv: Onödiga kommentarer i trådarna
Intressant :P Har funderat lite nu medans jag skrev "färdigt" på svara/ändra-grunkan (den är nice nu* ;) ) på vilken typ av filtrering som skulle vara vettig, och tror att jag kommit fram till någonting:
1) I nuläget finns det inga anonyma postare, så alla är registrerade.
2) I databasen finns inga poäng kopplade till posterna direkt, bara post-användare-poäng (dvs. varje använda kan sätta poäng på ett inlägg), summerar i sql.
3) Skippa trädstrukturspoängsättningen, den används ändå inte här. Dock, kan visa olika mycket rätt lätt (fullt, dolt med möjlighet till expandering samt nada)
4) Jag tror att en "modifier" kan vara vettigt att ha som kan ändras, troll borde åka ut rätt fort då nämligen. Eller så beräknas den on-the-fly baserat på hur hans inlägg är betygsatta?
5) Jag tror att alla måste få rösta, slashdot har en publik som garanterar att moderatorer kan sitta å betygsätta 24/7. Skippar kategorier (för avancerat att rösta då; +/- räcker)
Tre frågor nu:
1) poängen som blir när man summerar vad alla användare har röstat för en viss post, ska man ta medelvärdet på den då helt enkelt?
2) modifiern som blir på en person (statisk/dynamisk), ska man tänka sig den som en multiplikationsfaktor eller ska den adderas till inläggets karma?
3) Hur gör jag som "extern" grunka för att veta vem som röstar? Det enda jag kan komma på som skulle vara hyffsat säkert är att man får logga in två gånger - en gång extra i den här grunkan, som då i sin tur på servern loggar in på pellesoft, allt bara för att man inte ska kunna lura systemet. Fast det känns lite omständigt..? Fördelen är ju dock att man skulle kunna spara inställningar och liknande på servern istället för i config för greasemonkey.
Några spontana kommentarer?
*Den är nice för att man både svarar och ändrar "inline", och just när man ändrar så laddar den sedan när enbart den inlägget man ändrade och uppdaterar tråden helt sömlöst. Svara kräver dock en omladdning just nu, och jag vet inte riktigt hur man ska lösa det på ett bra sätt än heller :P Vad som är mindre nice är att skräpet växt till 32 kb nu, i en fil.. :/Sv:Onödiga kommentarer i trådarna
Jävligt roligt initiativ! :-)
<b>4) Jag tror att en "modifier" kan vara vettigt att ha som kan ändras, troll borde åka ut rätt fort då nämligen. Eller så beräknas den on-the-fly baserat på hur hans inlägg är betygsatta?</b>
Det vet jag inte hur de löser på /., men den lär ju ändras ganska långsamt, och det går ju då att låta den beräknas en gång om dagen eller så.
<b>5) Jag tror att alla måste få rösta, slashdot har en publik som garanterar att moderatorer kan sitta å betygsätta 24/7. Skippar kategorier (för avancerat att rösta då; +/- räcker)</b>
Håller med.
<b>Tre frågor nu:
1) poängen som blir när man summerar vad alla användare har röstat för en viss post, ska man ta medelvärdet på den då helt enkelt?</b>
Jag tror att slashdot kör med median eller typvärde eller liknande, men är inte säker. Gör man det har man ju nyttan att några enskilda personers överdrivna åsikter åt ett håll inte räknas med. Det var här jag gick igång på inlägget ovan. Man kan ju faktiskt också ta personers nuvarande karma för att avgöra hur starkt deras poäng räknas. Men även se mönster; a, b, och c gillar varandras inlägg, men inte de från d, e och f, och vice versa. Då kan man räkna ut en per-person-karma, "A har karma 2 och B karma -1 enligt mig, men A har karma 1 och B karma 3 enligt dig". Det är nog med största sannolikhet alldeles för krångligt i det här fallet.
<b>2) modifiern som blir på en person (statisk/dynamisk), ska man tänka sig den som en multiplikationsfaktor eller ska den adderas till inläggets karma?</b>
I slashdot är det en ren addition, jag tror det är vettigt. Då går det att komma ur en dålig Karma-position, genom att några få läser ens post och den röstas upp; det känns enklare att hantera då.
<b>3) Hur gör jag som "extern" grunka för att veta vem som röstar? Det enda jag kan komma på som skulle vara hyffsat säkert är att man får logga in två gånger - en gång extra i den här grunkan, som då i sin tur på servern loggar in på pellesoft, allt bara för att man inte ska kunna lura systemet. Fast det känns lite omständigt..? Fördelen är ju dock att man skulle kunna spara inställningar och liknande på servern istället för i config för greasemonkey.</b>
Det enda man kan göra är väl egentligen att rösta mer än en gång annars?
En lösning som kanske skulle kunna funka är en ganska enkel "en röst per ip-adress och unikt firefox-id", och "bara en per ip-adress per timme" för varje post. ip-adress + id gör att man måste ha två olika ff-installationer <b>och</b> byta ip-adress för att fuska. Om flera sitter bakom samma ip-adress (jag tror inte att det är så vanligt att många besöker pellesoft inom samma företag) så får de väl vänta en timme på att rösta på samma post, då...
En annan grej jag tror mycket på är en privat "ignorera denna person"-funktion, så om du redan har en, behåll den!
<b>>Att sätta ignore på användare kan göra att man missar sådant som tillhör topic oxå. </b>
Jovisst, men dels moddas enskilda poster upp när man bara tittar på karman, så då uppkommer inte problemet (om man inte har förbrukat sitt förtroende fullkomligt totalt). Och har man en "jag vill absolut inte se några inlägg från person x", så får man ju förstå vad det innebär; men har man åsikten att någon hela tiden spammar så kanske man tycker att det är värt det ändå.Sv: Onödiga kommentarer i trådarna
Tack :) Får se sen hur mycket av det här exprimenterandet (som det faktiskt är ;) ) som kommer hamna i pelles kodbas sen :P Har kommit fram till en del funktionallitet som skulle förbättra forumet några snäpp, speciellt när man främst svarar på frågor (tänker just på inline-visningen, det lilla jag testat säger mig att det är riktigt nice :) ) Sen hoppas jag på att någon form av automoderering (som är det vi snackar om egentligen =) ) får plats, smidigt och bekvämt :)
> Det vet jag inte hur de löser på /., men den lär ju ändras ganska långsamt, och det går ju då att låta den beräknas en gång om dagen eller så.
Jag tror att den smidigaste lösningen är en stored proc helt enkelt, smidigt att byta från on-the-fly till dagsvis kalkylering då vid behov. Frågan är hur man beräknar modifiern på användaren. Rimligtvis så borde man räkna på något sätt så att nya inlägg påverkar mer än gamla? Skulle det kunna vara rimligt att säga att t.ex. den senaste månadens inlägg kommer påverka mest (75%), halvåret innan 25% och resten skiter man i? Borde bli en hyffsat enkel sql-fråga då?
> Jag tror att slashdot kör med median eller typvärde eller liknande, men är inte säker. Gör man det har man ju nyttan att några enskilda personers överdrivna åsikter åt ett håll inte räknas med. Det var här jag gick igång på inlägget ovan. Man kan ju faktiskt också ta personers nuvarande karma för att avgöra hur starkt deras poäng räknas. Men även se mönster; a, b, och c gillar varandras inlägg, men inte de från d, e och f, och vice versa. Då kan man räkna ut en per-person-karma, "A har karma 2 och B karma -1 enligt mig, men A har karma 1 och B karma 3 enligt dig". Det är nog med största sannolikhet alldeles för krångligt i det här fallet.
Man skulle kunna ta två mittersta kvartilerna och dra medelvärde på? (per-person-karma skulle vara nice, men det skiter jag i, jobbigt :P )
> I slashdot är det en ren addition, jag tror det är vettigt. Då går det att komma ur en dålig Karma-position, genom att några få läser ens post och den röstas upp; det känns enklare att hantera då.
Du har en poäng där :)
> Det enda man kan göra är väl egentligen att rösta mer än en gång annars?
En lösning som kanske skulle kunna funka är en ganska enkel "en röst per ip-adress och unikt firefox-id", och "bara en per ip-adress per timme" för varje post. ip-adress + id gör att man måste ha två olika ff-installationer och byta ip-adress för att fuska. Om flera sitter bakom samma ip-adress (jag tror inte att det är så vanligt att många besöker pellesoft inom samma företag) så får de väl vänta en timme på att rösta på samma post, då...
Känns knöligt :P Av lite anledningar som jag ska skriva snart så tror jag att jag satsar på att man får logga in en extra gång i det här pluginet (tänker mig att man snappar upp den vanliga inloggningen) som då via lite ajax loggar in på pellesoft från min server också, troligtvis med en screenscrape (eftersom det här är experiment :P )
> En annan grej jag tror mycket på är en privat "ignorera denna person"-funktion, så om du redan har en, behåll den!
Av just den anledningen så vill jag ha inloggning - jag får per automagik någonstans att lagra det som inte är knutet till en viss firefoxinstallation. Dessutom, jag tror att jag hellre implementerar den som en privat karmamodifier som kan öka/sänka en person, vill man verkligen inte se något av någon så är det ju bara att sätta den i botten (tänk stort negativt tal), vill man läsa allt så är det ju bara att sätta den i taket ;) Och tycker man att någon svamlar lite för mycket så kan man ju sänka den med en halv så är ju de vettiga inläggen kvar :)
[edit 2008-05-10 04:41:15]
testar ny editfunktionallitet :)
[/edit]
[edit 2008-05-10 14:20:57]
Har en ny leksak nu: http://onkelborg.com/files/imagedump/pellesoft%20edit%20nice.png :)
[/edit]
[edit 2008-05-10 16:02:52]
http://onkelborg.com/files/imagedump/pellesoft%20edit%20nice.png[bild]
[/edit]
[edit 2008-05-10 17:36:14]
http://onkelborg.com/files/imagedump/sektskylt.jpg[bild]
[/edit]Sv:Onödiga kommentarer i trådarna