Jag håller på med ett litet projekt, pellesoft.extra, ett greasemonkeyscript för pellesoft.se med lite blandad funktionallitet, se det hela mest som lite experiment :) Greasemonkey är en extension till Firefox som tillåter javascript att göra om hemsidor man besöker, och i just det här fallet pellesoft.se. Det här projektet kommer jag troligtvis aldrig porta till någonting annat än just firefox. Den version av firefox som stödjs är 2, allt annat är osupportat då jag inte testat det =) Något problem med servern? Jag kommer inte åt någon av filerna... (kommer inte åt servern alls ska väl sägas...) > Något problem med servern? Jag kommer inte åt någon av filerna... (kommer inte åt servern alls ska väl sägas...) <b>Tror att det finns någonting någonstans, men det är inget jag är intresserad av att mecka med, vbsript är för grötigt språk :P Är inte så intresserad av att mecka med ie alls faktiskt :)</b> Hoppas att jag får tillbaka internet här imorgon, tills dess.. Har i vilket fall som helst börjat knåpa lite på v0.1.3 av naturliga skäl, förbättrar uppdateringslogiken lite där (jag har varit smart nog att bara ha en enkel bootstrapper som laddar ner å kör den riktiga uppdateringslogiken så fixar i den inte kräver en massa krångel) Nu lever det! Var netadmin som hade fått lite ryck. (Adminsystem för nätverk á la stadsnät eller liknande.) Löste sig med en ändring av mac-adress, vilket lurade dhcp-servern, vilket lurade systemet att troligtvis ladda om lite config eller något. Kan du inte använda vanliga taggar istället med <> iatället för []? Kommer inte dom att bli osynliga för oss, även om det inte är giltiga HTML-taggar? Tex <latex> Jävligt nice, nu har jag äntligen installerat det. Några detaljer: Skrot.. Lyckades gå bort mig å svaren försvann.. :P Aja, en kort summering: [citerat Oskar Johansson Medlem:10615 pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=267197&forumid=8&sum=0#267197] Nu, ni, nu händer det grejjer! =) Har släppt 0.1.8, en buggfix, för långa länkar som skulle radbrytas blev skrot (var säkert mer som också var paj, men, men.. :P ) [citerat Oskar Johansson Medlem:10615 [Pellesoft.Extra 0.1.7]#267635] [citerat Fredrik Molnar Medlem:2764 [Pellesoft.Extra 0.1.7]#267649] <b>Radbryta kommer jag aldrig göra, känns kriminellt som sagt (ingen annan gör så iaf :P Dessutom förstör man grundtexten :/ )</b> [citerat Per Persson Medlem:14730 [Pellesoft.Extra 0.1.7]#267884] Nu när Firefox 3.0 har släppts, kommer du att fixa skriptet så att det funkar och inte bara skickar iväg en till startsidan? Någon gång i höst kanske, sitter knappt vid datorn nu i sommar, är ute å jobbar, om jag inte är ledig, och är jag ledig så är jag antagligen inte vid datorn =) Nope, har kört chrome i ett halvår, så jag har inte haft någon större anledning :)Pellesoft.Extra 0.1.7
http://onkelborg.com/files/imagedump/pellesoft%20inline%20editing.PNG
http://onkelborg.com/files/imagedump/pellesoft%20inline%20pics.png
http://onkelborg.com/files/imagedump/pellesoft%20edit%20nice.png
http://onkelborg.com/files/imagedump/pellesoft%20thread%20inline.PNG
http://onkelborg.com/files/imagedump/pellesoft%20latex.png
Senaste "officiella" version, samt äldre, finns alltid på http://onkelborg.com/pellesoft.extra.
(Blir det skit av alltihopa kan man gå till http://www.pellesoft.se/default.aspx?pellesoft.extra.bootstrap.setup=doForcedUpdate så tvingar man en uppdatering rakt av, även om det från och med v0.1.3 förhoppningsvis kommer lösa sig självt)
Senast släppta version: v0.1.8
Jag har tänkt att försöka upprätthålla en liten changelog här nedan: (observera att det kan finnas med en version som inte är släppt ännu)
0.1.9
* Endast tomten är vaken!
0.1.8
* Buggfix, blev knas på länkar
0.1.7
* Tagit bort trädet när man läser en tråd
* Snyggat upp knapparna på varje inlägg lite, lagt dit plus-, noll och minusknapp, (blockera-knappen ska tas bort och flyttas till visitkortet)
* Lagt dit en svaraknapp utan citering också
* Fixar brytningar av ord som är för långa (över 60 tecken, och var 5:e tecken får en mjuk radbrytning efter sig)
* Bytt citeringsformat till citat-taggar istället, ser dock ut att inte brytas i firefox, men det kan jag inte göra så mycket åt.. :/
* Vid postning gör >-citeringar om till citat-taggar automagiskt
* Finns en kryssruta vid inloggningen om man vill logga in på pellesoft.extra eller inte, kryssa i för att logga in och spara inloggningsuppgifterna i webbläsaren
* Bytt format på [ c i t e r a t ], ankaret fungerar dock inte utan script, men mycket kortare länk
* Det går att rösta, men inte så mycket händer sedan.. :P Men det syns i min tabell (om man är inloggad när man röstar, ska tilläggas)
0.1.6
* Loggar in på pellesoft.se mot extern server när man loggar in via framsidan. Spara användarnamn och lösenord i klienten. <b>Inloggningen sker då både via min server</b> och webbläsaren då jag har för avsikt att på min server kunna lagra data kopplad till pellesoft.extra (ex. inställningar, hur man röstat på poster etc), jag kommer dock <b>inte</b> lagra lösenord på min server, det sker som sagt enbart i klienten.
* Har lagt till en databas på servern nu, lagrar id, senaste login och antal inloggningar. Ganska harmlöst med andra ord ;)
* Lite buggfixar
* Lagt till möjlighet att spara/läsa inställningar från server, används dock inte än
* La till så att det man citerar hamnar inom < b > för att tydligare markera en citering när man inte visar med script
0.1.5
* På forumöversikten, visar man annan sortering än "Per område" så klipps högerkolumnen, och en extra kolumn med forumnamn kommer till
* Liten buggfix, citering av hela inlägg där användaren inte har signatur gick åt skogen förut :P
0.1.4
* Code samt citat-rutor scrollas nu om de blir för breda för att inte förstöra layouten
* Citering, automatiskt på inlägget man svarar på. Har man markerat något i inlägget citeras endast det man markerade
0.1.3
* Versionsnummer absolut längst ner på varje sidan, i sidfoten
* Ökat fontstorleken, samt ändrat till svart textfärg på sidfoten
* Om man kör en forcerad uppdatering (senaste oavsett allting) så visas status i fönstertiteln
* Lagt till filversioner, så om en fil inte blir uppdaterad ordentligt så kommer en uppdatering ske
* Delat upp funktionerna på flera filer, och plockar ut en del kod i egna funktioner
* Om sidfoten är röd betyder det att renderingen avbrutits, troligtvis pga exception, annars ska det stå "(laddad)" efter versionsnumret om allt gick bra
* LaTeX-stöd:
[ l a t e x ]
x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}
[ / l a t e x ]
(www.texify.com)
Till och med v0.1.2:
* Inställningar som gäller forumet under fliken "Inställningar", under "Steg 0"
* Valfria personer kan blockeras, antingen genom att inläggen markeras och som standard ej expanderade, eller helt osynliga, med möjlighet till visning
* Pagingen har fått sig en liten ansiktslyftning i översikten (första, <<10, <<5, föregående, nästa, 5>>, 10>>, sista)
* Scrollar automatiskt ner till botten på sidan när man använder pagingen
* Kan visa en tråd "inline" direkt ifrån översiktsidorna, klicka på datum för att expandera. Markeras direkt som läst. Antal svar (ej blockerade) visas sen istället för alla svar i tråden i listningen
* Svara och Ändra sker numera utan sidbyte, sker i en ruta längst ner på sidan, scrollar och sätter fokus automatiskt
* Ändrar man ett inlägg så uppdateras inlägget automatiskt utan omladdning
* Svarar man i en tråd så laddas sidan om automatiskt sedan
* När man ändrar inlägg skapas ett [edit]-taggpar med datum och tid, bara att skriva direkt
* [edit]-taggar med datum renderas som fieldset
* lägger man dit [bild] efter < u r l : htp://... >-taggar visas bilder inline, med automatisk skalning. [bild,BREDDxHÖJD] stödjs också, med maxbegränsningar.
* Alla länkar ( < u r l : http://... >-taggar) får mjuka radbrytningar var 5:e tecken, låter länkar radbrytas utan problem och förstör inte layouten
* I översikten visas antal blockerade trådar resp antal trådar till höger, med möjlighet att temporärt visa alla
* Visar man en tråd som vanligt så kan man se antal blockerade inlägg resp antal inlägg till höger, med möjlighet att temporärt visa alla
* Läser man en tråd som anses blockerad varnar den för det, och ger extra varning om första inlägget inte ens syns
* Numera med uppdateringsmagi, så man ska förhoppningsvis slippa avinstallera och installera om scriptet i greasemonkey igen från och med nu :)
* Lagt till en liten dum länk i menyn för att uppdatera
Tror att jag fått med det mesta jag gjort hittills :)
[edit 2008-05-11 01:44:34]
Tog bort bild-taggen på länkarna, blev så långt att scrolla :P
[/edit]
[edit 2008-05-11 04:55:06]
Har laddat upp v0.1.2 nu, ändrat lite i changelog. Lagt till instruktion för "recovery"
[/edit]
[edit 2008-05-11 22:06:55]
Lägger till changelog för v0.1.3, lagt till lite info i beskrivningen
[/edit]
[edit 2008-05-12 02:00:59]
Lagt dit latex-bild, släppt 0.1.3. Bytt namn på tråden
[/edit]
[edit 2008-05-12 16:11:10]
Lagt till changelog för 0.1.4
[/edit]
[edit 2008-05-12 20:27:50]
Släppt 0.1.4, bytt namn på tråden. Startat changelog för 0.1.5
[/edit]
[edit 2008-05-12 21:46:37]
Har buggfixat lite, men inte orkat ändra versionsnummer
[/edit]
[edit 2008-05-13 00:38:48]
Släppt 0.1.5, börjat changelog på 0.1.6
[/edit]
[edit 2008-05-13 15:56:49]
Har släppt 0.1.6, startat changelog för 0.1.7. Bytt namn på tråden
[/edit]
[edit 2008-05-15 21:00:08]
Släppt 0.1.7, startat changelog för 0.1.8. Bytt namn på tråden
[/edit]
[edit 2008-05-16 14:39:17]
Släppt 0.1.8 (buggfix) å det vanliga.. :P
[/edit]Sv: pellesoft.extra - greasemonkey
/JohanSv:pellesoft.extra - greasemonkey
Mjo, upptäckte det precis, blev lite konfunderad nu.. Den har slutat svara helt :/ Gah.. Å jag kan inte göra någonting åt det förrens ikväll. Får hoppas den haft en väldigt bra anledning att lägga av. Den verkar ha gått ner 05:35 enligt pingdom
> Finns det typ nån VBScript-version av Greasemonkey (till IE)? Jag försökte mig på att knåpa ihop ett GM-script förut men insåg snabbt att mina javascript-kunskaper var allt för begränsade.
Tror att det finns någonting någonstans, men det är inget jag är intresserad av att mecka med, vbsript är för grötigt språk :P Är inte så intresserad av att mecka med ie alls faktiskt :)Sv: pellesoft.extra - greasemonkey
Men jag är :-) och det behöver inte nödvändigtvis vara för IE, men chansen att det finns nått VBScript-baserat till FF är nog rätt liten.
/ThomasSv: pellesoft.extra - greasemonkey
Sv:pellesoft.extra - greasemonkey
Summa sumarum: ska fungera nu :)
[edit 2008-05-12 01:12:48]
testar latex:
[latex]
x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}
[/latex]
[/edit]
[edit 2008-05-12 16:13:43]
Skriv din ändring här/förklaring för vad du ändrat
[/edit]
[edit 2008-05-12 16:14:03]
Skriv din ändring här/förklaring för vad du ändrat
[/edit]Sv: pellesoft.extra - greasemonkey
Edit: Uppenbarligen så blev dom inte osynliga...
/ThomasSv: Pellesoft.Extra 0.1.3
1. Testade "Blockera", men antar att du inte tycker dig vara helt klar med den ändå?
Tankar; Kör gärna en update eller dyl. på tråden man är i när man trycker blockera, det är svårt att se att den har bitit annars; även en "du har nu blockerat X"-alert hade funkat.
2. Jag föredrog footern som den var (dovare färg), eller möjligtvis helt borta - gärna en inställning för det!
3. Jag använder "Visa senast ändrade trådar". Jag har sen funktionen infördes velat ha ytterligare information på varje rad; delforumet som tråden ligger i. Jag antar att det är jävligt knepigt att fixa, men om det hade gått hade det varit sjukt bra.
[edit 2008-05-12 10:38:35]
Inlinen funkade visst, fattade inte att man skulle trycka på datumet.
[/edit]
[edit 2008-05-12 14:27:32]
Fan du har ju fixat allting, jag får ta bort sista punkten också... =)
Länkar pajar alltså inte längre designen, men gör code eller citat det?
[/edit]Sv:Pellesoft.Extra 0.1.3
Thomas: Jag försöker följa någon form av "internetstandard", bbcode tror jag den heter, där är det [] som gäller. Dessutom, taggarna ska vara beskrivande även utan det här scriptet, t.ex. [ b i l d] efter en länk säger att det är en bild som länkas till, ett latex-taggpar att det är latexkod etc.
Niklas:
> 1. Testade "Blockera", men antar att du inte tycker dig vara helt klar med den ändå?
Precis, jag anser mig inte klar ;) Ska ju byta ut det här relativt statiska mot mer dynamiskt, så själva "filtreringen" av inlägg ska slängas ut, och då ska blockeringen ändå göras om så.. Den är trots allt inte någon funktion man använder jätteofta, men visst, jag har funderat på det, men resonerat som så att det mest blir ogjort arbete :P
> 2. Jag föredrog footern som den var (dovare färg), eller möjligtvis helt borta - gärna en inställning för det!
Jag kommer nog behålla den, men jag skulle kunna lägga till inställning för standardfärg. (Att jag vill ha kvar den är för att den innehåller versionsnummer, och information om hela renderingen körts korrekt eller inte. Röd=inte bra ;) ) Frågan är var jag ska lägga en sådan inställning bara? Några bra förslag? (Funderar på möjligheten att hacka in en ny tab på "Om pellesoft.se"-sidorna för inställningar?)
> 3. Jag använder "Visa senast ändrade trådar". Jag har sen funktionen infördes velat ha ytterligare information på varje rad; delforumet som tråden ligger i. Jag antar att det är jävligt knepigt att fixa, men om det hade gått hade det varit sjukt bra.
Det är nog en funktion som kan lösas helt enkelt genom att ladda varje tråd och hämta ut den informationen, men det går lite emot min princip att inte ladda en massa skräp i onödan, samt att det kommer bli lite långsamt.. Kom dock precis på en sak: På forumöversikten så finns faktiskt den informationen jag behöver, i trädet till höger finns ju alla delforum inkl id, och i länken till tråden finns id:t. Borde kunna gå att fixa faktiskt :)
> 4. Jag antar att det också är jävligt svårt att fixa, men om du kommer på något mot "för långa rader på grund av långa länkar", etc. så hade det varit grymt bra. En algoritm där skulle kunna vara att
Långa länkar är history sedan 0.1.2 tror jag ;) Långa kodblock (det är väl fortfarande ett problem?) har jag dock ingen medicin mot, har lagt in en mjuk radbrytning var 5:e tecken nämligen
> Alternativt kanske man kan sätta overflow: scroll på de elementen som är för långa eller något i den stilen?
Det borde jag nog kunna lägga till på kodblockenSv: Pellesoft.Extra 0.1.5
> 0.1.5
> * På forumöversikten, visar man annan sortering än "Per område" så klipps högerkolumnen, och en extra kolumn med forumnamn kommer till
Fantastiskt!
Efter två års väntan så tar det en dag att fixa. =)Sv: Pellesoft.Extra 0.1.6
Nu har jag knackat ihop en databas + lite kod för att kunna rösta på inlägg, och det ser ut att fungera bra, även om jag kanske måste se över exakta val av siffror. Jag har dessvärre dock bara testat med en användare, av naturliga skäl, men.. :P
Jag har tre knappar på varje inlägg; "-", "0" och "+". De motsvarar rösterna 1, 2 resp 3
Har gått på väldigt simpel matematik tills vidare;
1) karma på en användare räknas fram genom snittet på alla röster på användarens alla inlägg
2) karma på ett inlägg räknas fram genom medelvärdet(av alla röster på inlägget)/summan(av användarna som röstats karma) + (skribentens karma/2)
Uppdaterar de där värdena varje gång en röst läggs, och det är då karman på skribenten resp inlägget som räknas ut och sparas i respektive tabell. Jag känner att egentligen så borde jag lägga dit en timestamp eller liknande också på alla inlägg för när karma senast räknades ut så man t.ex. aldrig använder en karma äldre än en timme. Vidare borde det till någon värdering på inläggens rösters påverkan på karma baserad på ålder; inlägg äldre än t.ex. 6 månader borde kanske inte räknas alls?
Har dock inte släppt någon version än då
1) det är envägs bara, hamnar bara i databasen, sen är det slut på det roliga.. :P Vill ha in åtminstone en markering för t.ex. vad man har röstat, samt karma på inlägget
2) jag vill konstruera bort kravet på inloggning på pellesoft.se via min server om möjligt förstSv: Pellesoft.Extra 0.1.7
Sv:Pellesoft.Extra 0.1.7
<citat>
Har släppt 0.1.8, en buggfix, för långa länkar som skulle radbrytas blev skrot (var säkert mer som också var paj, men, men.. :P )
</citat>
Installerade precis firefox för att kunna testa scriptet, mycket trevligt.. ;)
Och citeringarna är mer läsbara när scriptet kör, men om man kör det i vanlig IE så ser det förjävligt ut, därav mitt förslag om radbrytningarna.. :)
Edit:
Fast firefox var för segt för min smak, så tillbaka till IE.. ;)
Och citeringen i IE blir läslig med rutorna (dock blir det lite jobbigt när det är nästlat).. Sv: Pellesoft.Extra 0.1.7
<citat>
Installerade precis firefox för att kunna testa scriptet, mycket trevligt.. ;)
</citat>
Danke =)
[citerat Fredrik Molnar Medlem:2764 [Pellesoft.Extra 0.1.7]#267649]
<citat>
Och citeringarna är mer läsbara när scriptet kör, men om man kör det i vanlig IE så ser det förjävligt ut, därav mitt förslag om radbrytningarna.. :)
</citat>
Radbryta kommer jag aldrig göra, känns kriminellt som sagt (ingen annan gör så iaf :P Dessutom förstör man grundtexten :/ )
<citat>
Fast firefox var för segt för min smak, så tillbaka till IE.. ;)
</citat>
Jag har bytt till firefox just för att ie 7 är så segt ju :P
<citat>
Och citeringen i IE blir läslig med rutorna (dock blir det lite jobbigt när det är nästlat)..
</citat>
Det är just det där med nästlat som är mitt främsta argument mot att inte ha rutor ;)
[edit 2008-05-17 02:12:17]
Måste tillägga att den här tråden _är_ seg i firefox _med_ scriptet, det är en liten bit över 100 inlägg just nu så den gör en himla massa ändringar i dom-trädet, majoriteten av alla trådar tar sig inte över 20-strecket ens =)
[/edit]Sv:Pellesoft.Extra 0.1.7
I så fall borde Pelle fixa citaten så att de radbryts. Det är jobbigt att skrolla i sidled för att läsa.Sv: Pellesoft.Extra 0.1.7
<citat>
I så fall borde Pelle fixa citaten så att de radbryts. Det är jobbigt att skrolla i sidled för att läsa.
</citat>
Mjo.. Eller gå tillbaka till >.. Just nu är inget av dem bra, så det är pest eller koleraSv: Pellesoft.Extra 0.1.7