Ibland funderar jag på vad som just DU brinner för att lära dig. Är det något jag på pellesoft kan hjälpa till med. Vill ni se ett surface-bord, veta hur man programmerar något, någon teknik eller något annat? Problemet är väl att det är så mycket att man inte vet vad man ska börja :). Jag är sugen på att lära mig dansa Salsa ;-) Linux server administration... Jag skulle vilja lära mig hur man skapar ett forum som visar att det finns 13 svar i en tråd, men som sedan bara visar sig innehålla 2 svar. Man skriver buggig kod såklart :) Per, Först och främst krävs ju lite allmänna förbättringar på pellesoft, rensa upp ur kategorier som knappt används etc innan det bör satsas på nya artiklar. Parallellprogrammering - Det är intressant. Google Gears har det konceptet lite grann, och vi fick knacka lite ADA det år jag läste på universitetet. Men jag måste säga att Erlang verkar intressant. Någon som kan något om Erlang? =) Kul saker alla håller på med. Fler grejor ni skulle vilja lära er? MySql databas mmm.... bara en sådan här enkel sak i VB 6 skulle jag vilja se. C#, borde bli samma i C++ och Java tror jag. VB.Net : Skulle tänka mig lära mig lite enkelt projekthantering. Vad jag vill lära mig: > - Lära mig hur man kan konfigurera flera olika webplatser (olika domäner) med samma ip-nummer att använda SSL. Per skrev > mmm... Vb.net känner väl inte till Dim i As Long, j As Long ;-) Precis, jag tror att det går fint, däremot ändrades det så att: Ni kan också dimentionera inne i if-satsen precis som c# när det gäller vb.net Satt och tittade på hur man kommenterar c# kod. Hittade denna sida: <citat>Det går inte. Det finns faktiskt en lösning till, och det är att köra på olika portar för olika webbplatser, men risken är att du låser ute besökare som har restriktiva brandväggar (typ företag, skolor, enbart port 80 resp 443 är tillåtna osv) <b>Men jag måste säga att Erlang verkar intressant. Någon som kan något om Erlang? =)</b> Pelle skrev: Ang Vb.net http://msdn.microsoft.com/en-us/library/47zceaw7(VS.80).aspx Andreas: Intressant.. :) Vad kan du säga om språket, med egna ord? =) Ang Long och Vb.net Tycker om "semantiken" hos Erlang. Man kan lägga energin på att lösa "problemet". ..brrr... erlang får mig att rysa. Det jag funderar på med erlang är det där med att man aldrig kan ändra värdet på en variabel, hur fungerar sådant i t.ex. loopar? Man loopar inte, man använder rekursion. I gengäld är anonyma typer betydligt mer utvecklade. Jag misstänkte det ;) Men jag har en följdfråga: hur blir det med stacken? Hur fungerar sådant? Stacken och heapen är ju egentligen konstruktioner från C, så det är bättre att inte tänka så alls. Det finns flera webservrar i Erlang: Yaws, Mochiweb, inetsVad skulle DU vilja lära dig?
Hör av er och berätta vad just DU har behov av just nu?Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
Hållit på en del med Silverlight och kommunikation med databas vad gäller update, insert och delete hade varit intressant.
Förresten, har löst att få till en radiobuttonlist i silverlight. Var ska man publicera ev artikel om det?Sv: Vad skulle DU vilja lära dig?
Nog skoj ! Skulle vilja läsa om genvägar hur man söker effektivt på Google mfl.Sv: Vad skulle DU vilja lära dig?
Vilket jag stångas med nu, utan större framgång tyvärr...
Skulle också vilja veta mera om NAS-diskarSv: Vad skulle DU vilja lära dig?
I översikten:
<b>13 Datorn hänger dej</b>
Inne i tråden:
<b>Datorn hänger dej 2009-02-21 11:49:59 - Magnus Hallberg
Sv: Datorn hänger dej 2009-02-21 16:32:27 - Per Persson
Sv: Datorn hänger dej 2009-02-21 22:13:29 - Anna-Karin Söderberg</b>
Vart tog övriga inlägg vägen?Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
(Lång version: tror att antalet svar på ett inlägg räknas upp när någon svarar på det. Sedan är det väl någon miss som gör att det inte räknas ner när man tar bort inlägg. Gissar på att det har någonting med att få bättre prestanda iom nästlade trådar)Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
Att tråden är klippt beror på att jag tog bort en användare och då blir det fel till antalet poster i en tråd som jag har en trigger på. Det är 2 ggr på 10 år jag tagit bort en användare, så jag har helt enkelt missat att räkna om "trådarna".
Jag har rapporterat det som ett fel ;)Sv: Vad skulle DU vilja lära dig?
Nya forumkategorier
hur många använder egentligen köp, byt, sälj-funktionen?
Handla på pellesoft?
FAQ:en och tips/tricks?
småförbättringar som höjer kvalitén på pellesoft är något borde prioriteras först.
Istället för att bara klaga så ska jag komma med lite tips på saker som vore skoj att läsa om, som dessutom lärs ut på högskolor runt om i sverige är:
- Parallell programmering, vad finns det för tekniker och vad är de vanligaste problemen som finns inom parallella processer?
- Programvarutestning, vilka tekniker finns här för att säkerställa kvalité på mjukvaran? Vilka problem finns det inom programvarutestning? Kan vi verkligen testa ett program till 100%? hur testar man parallella program?
- Distribuerade system, vad är ett distribuerat system? vilka slags algoritmer finns för att skapa ett stabilt distribuerat system?
- Hur olika fildelningstekniker? hur de fungerar, för- och nackdelar med dem.
dessa rubriker är något som ofta lärs ut på högskolor, finns mycket om det på internet men bra svenska guider är det ont om. Det är vad pellesoft borde satsa på, om man bortser ifrån forumet. Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
Sv: Vad skulle DU vilja lära dig?
Skall börja med det när jag lyckats få igång en linuxserver.. m.a.o. låååångtids projekt...Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
<code>
Dim i As Long, j As Long
' 12 Kolumner 0 - 11
' 39 Rader 0 - 38
For j = 0 To 38
For i = 0 To 11
Grid1.Row = j
Grid1.Col = i
Grid1.Text = "0"
Next 'i
Next 'j
</code>
Hur skriver du detta i C# eller C++ eller Java
Finns det en "nisse" därute som skriver detta i Vb.net så skulle det också vara "nice"Sv: Vad skulle DU vilja lära dig?
for (int j = 0; j <= 38; j++)
{
for (int i = 0; i <= 11; i++)
{
Grid1.Row = j;
Grid1.Col = i;
Grid1.Text = "0";
}
}
Mer lättläst tycker jag, men smaken är ju olika...
/JohanSv: Vad skulle DU vilja lära dig?
<code>
Dim i As Long, j As Long
' 12 Kolumner 0 - 11
' 39 Rader 0 - 38
For j = 0 To 38
For i = 0 To 11
Grid1.Row = j
Grid1.Col = i
Grid1.Text = "0"
Next 'i
Next 'j
</code>
Rätt likt VB6 :-)Sv: Vad skulle DU vilja lära dig?
Man har alltid gott om ideer i skallen men svårt att få ut dom tillverkligheten och göra något bra så man slipper göra om det flera gånger.Sv: Vad skulle DU vilja lära dig?
- NHibernate
- NHibernate med Repository-pattern.
- Sharepoint (egna webparts, samt veta vad sharepoint klarar av utan att behöva skriva egna webparts, när använda egen databas, när använda listor etc. )
- Lära mig hur man kan konfigurera flera olika webplatser (olika domäner) med samma ip-nummer att använda SSL.
- Vilka mönster att rekommendera och nyttja i webbprojekt. Repository-pattern med L2S, "manager-pattern" etc.
m.m.Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
Det går inte.
(Det går med wildcard-certifikat, men då delar alla webbplatser på samma cert. Hurvida det är säkert eller inte kan ju diskuteras, dessutom är det väl inte riktigt standardiserat till 100%)Sv: Vad skulle DU vilja lära dig?
<b>Rätt likt VB6</b> :-)
mmm... Vb.net känner väl inte till Dim i As Long, j As Long ;-)Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
Det går fintSv: Vad skulle DU vilja lära dig?
Dim i,j as integer
blir två integers i VB.Net men i VB6 blir det en variant och en integer...men det var inte det tråden handlade om :-)Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
For j as Long = 0 To 38
For i as Long= 0 To 11
Grid1.Row = j
Grid1.Col = i
Grid1.Text = "0"
Next 'i
Next 'j
http://www.codeproject.com/KB/cs/csharpcommentinganddocs.aspx
Men den gjorde mig bara mera förvirrad än jag var innan, skulle gärna se lite exempel och liknande på hur de ska användas.Sv: Vad skulle DU vilja lära dig?
(Det går med wildcard-certifikat, men då delar alla webbplatser på samma cert. Hurvida det är säkert eller inte kan ju diskuteras, dessutom är det väl inte riktigt standardiserat till 100%)</citat>
Jahapp... en sak att stryka från listan över saker att lära sig! :DSv:Vad skulle DU vilja lära dig?
Tja, jag lärde känna Erlang för sådär fyra år sedan och kan varmt rekommendera det.
Jag har läst om och tillämpat Erlang på högskolan.
Har gått en kommersiellt Erlang OTP kurs.
Samt arbetat med Erlang.
Så mitt svar är ja, jag kan något om Erlang. Men inte allt. ;-)Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
For j as Long = 0 To 38
For i as Long= 0 To 11
Oki på det Men ! vad är Long för DataTyp i Vb.net ?
Okunniga SvenSv: Vad skulle DU vilja lära dig?
(det fanns en anledning till att jag använde datatypen int i mitt C#-exempel...)
/JohanSv:Vad skulle DU vilja lära dig?
Ok det var som jag misstänkte . Samma som Double i princip.
Lite häftigt att ta till 64 bit för att stega till 38.
Men skyfflar processorn 64 bit åt gången så är det helt ok.Sv: Vad skulle DU vilja lära dig?
Att arbeta med actor-modellen (processer och meddelanden, see http://en.wikipedia.org/wiki/Actor_model) ger en naturlig och framförallt en sund mental modell för mig att modellera lösningar (Mjukvara).
Med Erlang är det billigt (low effort) att skriva ett <b>vackert</b> distribuerat system som får kvalitetsattributena man eftersöker hos ett distribuerat system.
Tycker om det funktionella angreppsätet med att inte göra metoder på objekten, utan behålla objekt som rena datastrukturer.
När man jobbat med Erlang ser man med nya ögon på .Net. ;-)
Inget ont om Microsofts WCF, men bland annat önskar jag att det valt actor-modellen framför RPC.
Om jag får hänvisa till Erlang Mailinglistan:
http://erlang.org/pipermail/erlang-questions/2008-May/035207.html
Speciellt då:
http://steve.vinoski.net/pdf/IEEE-RPC_Under_Fire.pdfSv:Vad skulle DU vilja lära dig?
Erlang som escript
<code>
#!/usr/bin/env escript
main(_) ->
io:format("Tjo tjena hallooooo...").
</code>
Jag som tappar bort mig när man är en vb/c#-are. antar att main(_) är likt en void Main ... io:format("...") är en Console.WriteLine typ.
Hur är det med Erlang och webb, då? :)Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
Sv:Vad skulle DU vilja lära dig?
Men ändå:
1. Ofta (t.ex. om det är tail-recursive) går det att omvandla till vanliga loopar under ytan.
2. I och med att man kan göra definitiva utsagor om att en variabel aldrig mer ska användas så kan man återanvända minne (och planera det vid kompilering så att det är gratis i runtime), etc. Vidare så är det betydligt mindre overhead. Men det handlar ju också om kunskaper i hur man skriver sin kod.
Jag har för mig att om man räknar in alla effekterna så blir det (grovt räknat förstås) aningen sämre minneseffektivitet i funktionella språk mot imperativa, men just minne är ju något man faktiskt har råd att slösa med idag. =)
Ps. Och jag har inte bakgrund i Erlang, utan i andra funktionella språk, men principerna är med största sannolikhet samma.Sv: Vad skulle DU vilja lära dig?
Erlyweb är ett Web-ramverk.
Det finns inget lika vedertaget ramverk som ASP.NET.