Jag tänkte bara meddela att en spelplan med spel regler för de som vill delta i den svåra delen av tävlingen (40x40 varianten) finns att hämta på: Kan Ni publicera ett COM-typlibrary för AI'n så kan man skriva implementera den i valfritt språk? Funderar på en sak. Niklas: Om du vill ha en färdig "Mänsklig" modul så har ju jag redan fixat det. Kan ju vara kul att få spela själv mot de olika AIna. ja, det kan ju vara en idé... Skall fundera på det som alternativ... En enkel lösning på att inte AI-na ska "fundera ihjäl sig" som du uttrycker det, kan man ju koppla in en trad. Schack-klocka, typ en som SvenPon har lagt i Filarean. En liten personlig reflektion är väl att, jag kan nog inte ha fattat "nåt", eftersom mitt program bara "spottar fram" sina tecken? Jag har inte riktigt förstått det här med tävlingen... Jag är jätte itresserad av att vara med, men jag har inte tillgång till ett VB program, så jag har börjat göra den i ett annat språk. Men när jag läser dessa inlägg så börjar jag undra om det är lönt att vara med om jag inte gör den i VB. I vilket språk är det skrivet? Det är klart du skall vara med, vilket språk tänkte du använda? Jag har hittat ett litet TicTacToe spel i JS som funkar bra. Jag tänkte se om jag kan använda det som utgångspunkt att göra 40*40 versionen. Jag vet inte hur klokt det är att göra det i JavaScript eftersom jag inte vet någonting om dess prestanda, men jag har alltid velat bättra på mina kunskaper i JS och der detta som en utmärkt chans att göra det, även om det inte går så bra. det är ditt val hur du vill göra, men det känns som en tuff utmaning... Jag har ju redan kommit en bit på vägen, och det funkar rätt bra än så länge. Jag vet bara inte hur det funkar med långsammare uppkopplingar.Tic Tac Toe - Tävlingen!!!
http://www.pellesoft.nu/login/upload/t_view4.asp?tid=305
Maila kommentarer, frågor osv på min email eller posta dom i forumet så svarar jag i den här tråden.
Möjligheter för att köra program mot program är under utveckling av H3 och den kommar att läggas till så snart som möjligt..Sv: Tic Tac Toe - Tävlingen!!!
/johan/
(som inte har VB hemma)Sv: Tic Tac Toe - Tävlingen!!!
Hur kommer en tävling mellan AIerna gå till?
Det har ju varit diskussion om detta, och jag ser det som att en alla-mot-alla tävling utan tvekan måste vara mest rättvist. Frågan är dock hur många matcher man skall köra mot varandra.
Om jag gör en AI som kan lära sig kommer jag vilja ha åtminstonde 3 spel per match. Därför tycker jag det är en ganska relevant fråga om man skall köra 1, 3, 5 (eller ett annat antal) spel per match.
Om det blir 1, så kan man ju nästan direkt sluta tänka på att den skall lära sig. Jag tänkte nämligen försöka utnyttja motspelares mönster.
/Niklas JanssonSv: Tic Tac Toe - Tävlingen!!!
Hur man skall lösa det måste nästan bero på antal bidrag, om man skall köra alla mot alla i tre till fem matcher och det kommer in 20 bidrag så är det ju ett antal matcher. Om bidragsmängden blir "låg" så lovar jag att köra minst tre matcher alla mot alla, annars blir det gruppspel och från och med semin minst tre matcher. Jag har inte skrivit några uttryckliga regler än men jag hoppas att hinna med dom idag *phew*. Vad jag iaf har bestämt mig för om Pelle godkänner det är att det blir både turnering och röstning där slutresultaten viktas. Förslag på vikter tas gärna emot, jag hade tänkt mig turnering = 60%, röster = 30% samt en hastighetsbedömning (genomsnittlig drag-tid) på 10%.
Johan:
Självklart skall du få ett typelibrary, har tyvärr aldrig behövt göra ett tidigare så jag har inte 100% koll på hur man genererar ett men det kommer så fort jag har haft tid och kika på det.
Regelförslag tas emot under dagen via denna tråd, starta helst inte diskussioner här utan ta dom i den gamla tråden (som jag kommer att följa).
Frågan är om ni tycker att det är rättvist att jag också ställer upp (jag har ingen kod klar!) eller vill ni slippa det motståndet.
Deadline är sista Juli, om jag strular till det så att inte genom att inte ha publicerat gränssnitt för att programmen skall kunna möta varandra i tid för alla att lösa det så kommer det att gå och ordna genom en förlängning av deadlinen..Sv: Tic Tac Toe - Tävlingen!!!
Jag vill även ha funderingar på hur man skall begränsa de olika AI'nas möjligheter att fundera ihjäl sig. Skall man kunna styra tankedjup (det beror iofs på vilken implementation av AI man har gjort), eller tidsbegränsning?Sv: Tic Tac Toe - Tävlingen!!!
Sv: Tic Tac Toe - Tävlingen!!!
Jag kanske har missförstått allt, men det känns lite taskigt.Sv: Tic Tac Toe - Tävlingen!!!
Det kommer ju komma en COM-lösning, men om inte det skulle funka skulle man ju alltid kunna göra en extra modul där man skriver information till filer.
Iofs är ju pellesoft i första hand till för VB, men ändå...
Jag får lösa alla problem med turneringen i takt med att dom kommer upp...Sv: Tic Tac Toe - Tävlingen!!!