Sent om sider tycker jag att det skulle vara bra om vi skulle kunna skriva ett gäng nygörjarartiklar för vb-nyfikna. Jag kommer sätta igång och försöka börja - det finns några hundra grundkommandon, varför inte hjälpas åt. Om det är något som ni tänker skriva om, skriv det då här så ser andra att det är upptaget. hmm..jag kan tänka mig att ställa upp..men nu i veckan ska jag till öland...säg vilka saker jag ska skriva om så ska jag skriva om jag kan...=) Det här kanske inte hör till nybörjar grejjerna men jag skulle gärna vilja skriva om funktioner. jag har också lite tid nu på semestern... Ska se vad jag kan knåpa ihop... Tänkte bara säga till dig pelle att om du tyckte mtt arbete på funktioner var bra så kan jag göra samma som subar... om du vill alltså. När ni skriver - använd ingen asp-mall längre. Nu går det bra med vanlig textfil eller worddokument. Hej, det låter kul att få hjälpa till med en sån sak! Jag kan skriva ett litet stycke om arrays och collections Oj, allt för sent såg jag att jag tog föregående talares jobb. Men jag har inte skrivit nåt än så ta det du. Det frågades när det skulle vara klart. Försök att göra er artikel på några dagar, själv brukar en artikel ta ca 1 timma för mig - med lite research för att komma på exempel osv så tar det kanske 2. Skriv gärna om arrayer Jörgen, jag tänkte bara att jag kunde kombinera dom i ett exempel (med for...next), men om du vill gå djupare in på det så kan du ju skriva "avancerat"-delen som Pelle sa. Ja. Jag skriver ett litet stycke med inte allt för avancerat arrayer och collections Håller också på och skriver om polymorfism. Men det kanske inte hör till grunderna. Det kan ju isåfall bli fristående. Förresten, hur i hela fridens namn ska jag översätta Upper Bound och Lower Bound? Översätt det inte alls, är det oklarheter så förklara vad de står för istället. Hejsan alla skriv glada! Jag brukar kalla Upper Bound och Lower Bound för Övre gräns och lägre gräns? Ja, man kan ju inte säga lower och upper bound. Det är ju inte nyckelord i VB vi pratar om, bara rent talspråk. Jag tror jag använder dina ord Andreas. Såvida ingen kommer med nåt bättre. Bj skrev Sven..söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
Det behöver inte beröra milsvis med text utan vi kan klippa ihop de delar som skrivs och därmed kunna göra en riktigt trevlig nybörjarkurs.
Pejgan skrev en artikel om stränghantering som jag och många har berömt flera gånger, perfekt att titta på som grund.
Målet är att få en person som ALDRIG arbetat i VB att skriva sitt första program och då syftar jag på Basic, inte komponenter och annat - utan den rena grunden. Ni kan skriva en vanlig textfil eller ett word-dokument, ange ert medlemsid och maila det till mig så sköter jag om resten.
Nedan finns några saker som behöver skrivas om - det finns mer men detta räcker nog ett bra tag framöver:
ABS, Absolute, AND, Angle, ANY, APPEND, Array, AS, ASC, ASCII characters ,ATN, BASE, BEEP, BINARY, BLOAD, BOF, Boolean, BSAVE, BYVAL, CALL, CASE, CCUR, CDBL, CDECL, CHAIN, CHDIR, CHDRIVE, CHR$, CINT, CIRCLE, CLEAR, CLNG, CLOSE, CLS, COLOR, COM, COMMAND$, COMMON, Communications port, CONST, COS, CSNG, CSRLIN
CURDIR$, CURRENCY, DATE$, DateSerial#, DateValue#, Day&, DDB#
DECLARE, DEF FN, DEF SEG, DEFCUR, DEFDBL, DEFINT, DEFLNG, DEFSNG, DEFSTR, DELETE, DIM, DIR$, DO, DOUBLE, DRAW, ELSE, END, END SUB, END TYPE, ENDIF, ENVIRON, EOF, EQV, ERASE, ERDEV, ERDEV$, ERL, ERR,
EVENT, EXIT, EXP, FIELD, FILEATTR, FIX, FOR...NEXT, FRE, FUNCTION, FV#,
GET, GOSUB, GOTO, HEX, HOUR, IF, IMP, INPUT, INPUT$, INPUT #,INSERT, INSTR, INT, IOCTL, IS, KEY, KILL, LBOUND, LCASE$, LEFT$, LEN, LET, LINE INPUT, LINE, LIST, LOC, LOCAL, LOCATE, LOCK, LOCK...UNLOCK, LOF, LOG, LOOP, LPOS, LPRINT, LPRINT USING, LSET,
LTRIM$, MID$, Minute&, MIRR#, MKC$, MKD$, MKDIR, MKDMBF$, MKI$,
MKL$, MKS$, MKSMBF$, MOD, Month&, NAME, NEXT, NOT , Now#, NPer#, NPV#, Numeric, ON ERROR, OPEN, ON..GOSUB, ON..GOTO, OPTION BASE, OR, OUT, OUTPUT,
PAINT, PALETTE, PALETTE USING, PCOPY, PEEK, PEN, PLAY, Pmt#, POINT
POKE, POS, PPmt#, PSET, PUBLIC, PUT, PRESET, PRINT, RANDOM, RANDOMIZE, Rate#, READ, REDIM, REM, RESET, RESTORE, RESUME, RETURN, RIGHT$, RMDIR, RND, RSET, RTRIM$, RUN,
SCREEN, Second&, SEEK, SEEKEQ, SEEKGE, SEEKGT, SELECT CASE, SGN,
SHARED, SHELL, SIGNAL, SIN, SINGLE ,SLEEP, SLN#, SOUND, SPACE$, SPC, SQR, SSEG, SSEGADD, STACK, STATIC, STEP, STICK, STOP, STR$, STRING$, SUB, SWAP, TAB, TAN, TEXTCOMP, THEN, Time$, TimeSerial#
TimeValue#, TIMER, TO, TYPE, UBOUND, UCASE$, UEVENT, UNLOCK, UNTIL, UPDATE, USING, VAL, VARPTR$, VARPTR, VARSEG, VIEW, WAIT, Weekday&, WHILE...WEND, WIDTH, WRITE, XOR, Year
Bokat:
- Funktioner, subrutiner
- Do...Loop, For...Next och Arrayer
- Collections
Många sommarhälsningar
/PelleSv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
/bjSv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
Behövde nämligen hjälp med det aldelses nyligen och upptäckte att det inte fanns nåt om det.
Glada hälsningar // R-musSv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
/EmmaSv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
Kanske dax att lägga sig snart... // R-musSv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
Det är några taggar som man istället skriver för att göra det väldigt enkelt. Läs mer här http://www.pellesoft.nu/login/articles/howto.asp
Hälsningar
Jag kan gärna skriva lite om Do...Loop, For...Next och Arrayer om det behövs.
Säg bara till när dom ska vara färdiga.Sv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
/JörgenSv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
När materialet är författat så skicka det med imail eller vanligt mail till mig så lägger jag in det i databasen. Därifrån kan ni redigera materialet on-line och arbeta vidare eller kanske bara putsa på materialet.
Skall ni ha med bilder eller program bifogade så är det bättre med ett vanligt mail så jag kan lägga bilderna på disken.
Jag bör även påpeka att ni faktiskt kan komplettera varandra genom att skriva exempevis 1 artikel grund, och 1 artikel avancerat. Så som sades ovan att arrayer var bokat, då kan nästa skriva en del 2 på den och ta med lite mer avancerade funktioner samt kanske några exempel där det kan nyttjas mer avancerat.
Hälsningar
-winterSv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
Anna-KarinSv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
Tänkte bara föreslå att vi döper grundkurserna det snackas om här med rubrikerna "Grundkurs i VB - 'Ämne'".
Så vet alla att det är grundkurs i vb och vilket ämne det hör till mycket lättare.
Går det bra för er så gör vi så, jag började med att döpa min funktions artikel så // R-musSv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
Sv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
Gotland är ett Öland ,Öland är ett gottland
>hmm..jag kan tänka mig att ställa upp..men nu i veckan ska jag till öland...säg vilka saker jag ska skriva om så ska jag skriva om jag kan...=)
En blinda skall leda oss andra blinda.
svenSv: söker skribenter till nybörjarartiklar i VB
En Blinda? hört talas om svensk gramatik? =)
Skullet gå till affäret nu // R-mus