http://www.pellesoft.nu/multiplechoice Hej näää..kom bara på 13 plats..och där med ger upp..;p Hej Har i alla fall lyckats klämma in mig på topplistan nu :-) En sak till. Fast det här är jag inte säker på, mina fysikkunskaper börjar väl bli lite rostiga, så rätta mig gärna om jag har fel. Nu vill jag veta hur f** det ligger till... jag svarade på alla frågorna, tyckte det gick dålig så jag körde om, då svarade jag 5 fel, men så står mitt gamla resultat kvar! Så jag testade igen och uppdaterade och höll på men inte hjälpte det, varför? Hej Sven får ju inte hjälpa så mycke =D Hmm, jag körde tävlingen nu och fick 624 poäng (svarade 1 fel med vilje) så visst uppdaterar den! Men du vet, du får 1 poängs avdrag för varje fel du svarar. Sista gången du körde hade du 16 fel, så 625 poäng - 16 fel = 609 poäng. Hej Jag skruvade sedan manuellt ner mitt värde för att inte ligga överst. Jag gör det samma på dig till 500 så får vi se om du kan komma upp över igen - för det verkar faktiskt riktigt mysko. > Man får fel på att Vasaloppet är ca 95 km ? Hej Men Pelle, är det inte konstigt att både Sven och jag har råkat ut för samma sak? Kanske är nåt med våra Webläsare, vem vet.... OK nu har jag testat två gånger och inte fan uppdaterades det fast jag hade fullpot. Om du nu läst Pelles översta inlägg så märker du att systemet inte är helt felfritt och att han just vill att vi alla ska testa det så att han kan rätta till eventuella buggar, alltså är det inte direkt en tävling och då behöver du inte gnälla över att det inte fungerar.Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn en bok
Några av er har redan provat att tävla i allmänkunskap under en tid. Nu är alla frågorna klara och det vore väl roligt om ni kunde testa och se hur duktiga ni är.
<b>Obs!</b> Tävlingen startar 16.00 idag - jag kommer först radera alla tidigare tävlingsförsök, dock inte de personer som registrerat sig, men dess resultat för att nollställa systemet.
För att göra det mer intressant så säger vi att den som har högst poäng Onsdagen den 28/8 vinner en valfri bok från datorbokhandeln.
Regler: Du skall få så många poäng som möjligt, ju snabbare du svarar desto fler poäng får du. Varje fel ger ett poängs avdrag. Den som kör minst antal försök (omgångar) och har högst poäng vinner!
Må den mest kunnige vinna..
Ps. Mitt syfte är att det skall köras igenom så mycket som möjligt, helst av flera samtidigt så det inte skall finnas någon tillstymmelse till bugg.
Hälsningar
/PelleSv: <b>Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
Kul idee , Skall köra en mjukstart ikväll 23/8
ha det i värmen, hjärnan kokar :-)
SvenSv: <b>Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
Har testkört och insett att jag inte kommer ihåg svaren på mina egna frågor ens.
När jag testade så syntes inte vilken tid man hade kvar, annars flöt allt bra.
Anna-Karin.Sv: Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
nöjer mig med att jag tog mig ingenom frågorna under 1 timmen..;p
Lycka till
EDIT: denna bild funkade inte för mig:
http://213.114.156.46/multiplechoice/tavling/11/63.jpg
(Pelle fliker in: har fixat, det var .gif istället för .jpg)
/bjSv: Niagara platsar inte
Hittade ett fel till angående vattenfall får man rätt på Niagara
Världens högsta vattenfall ligger i Venezuela "Salto del Angel" 979 m
Niagara är litet i alla avseende
mvh
Bror duktig
Sven
(pelle: oj, tur att du hittade det felet - beklagar. Det rättas till direkt)Sv: Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
Några kommentarer och observationer:
* När man som jag har IE inställt på att fråga om cookies får lagras, så kommer det upp en hel drös (10 st närmare bestämt, sen tycker IE att det räcker) cookie requests när man börjar på första frågan. Detta är naturligtvis extremt störande och gör det svårt att koncentrera sig på frågan.
* På frågan "vad är ett primtal" är det bästa svaret "Ett tal som är jämt [sic] delbart med sig självt och 1". Men den beskrivningen passar in på alla heltal. Det borde vara ett "bara", "enbart" eller liknande med i svaret för att det ska vara rimligt.
* På frågan om Adam och Evas söner kan man undra om inte Set borde vara med tillsammans med de två andra.
* På gurkburkfrågan är svaret felstavat (fattas ett "b").
* Onödigt många frågor gällande djurs vikt/hastighet. :-)
MS
<b>Pelle svarar:</b> rörande cookies är det så att jag skriver en cookie så det inte skall kunna gå att fuska med tiden - systemet är anpassat att köras för "svensson" och inte proffs som er, så jag tror att merparten inte har det problemet
Och vad det gäller frågorna rent generellt så gällde det att få ihop 300 frågor vilket Cougarina gjort till stor del med stort beröm. Att göra dessa frågor tar lång tid och det kanske skulle vara intressant om många ville hjälpa till att skicka in några frågor så kan vi göra tävling nummer 2 tillsammans. (om ni nu tyckte Multiple Choice var en rolig sak att syssla med)
Gurkburk är rättad. Set får komma med, Primtal är fixat. Djurens vikt och hastighet är väl roligt ;-)
Tack för dina synpunkter..
/PelleSv: Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
Frågan "Hur snabbt faller en regndroppe som är 5 mm i diameter"; borde inte svaret där vara att den faller med varierande hastighet? Den accelereras väl av tyngdkraften 9,8 m/s2, minus luftmotståndets motriktade kraft. Och i så fall borde hastigheten variera beroende på hur länge droppen har fallit, fram tills dess att tyngdkraften och luftmotståndet tar ut varandra.
MS
<b>Pelle svarar:</b> jag hittade frågan på aftonbladets hemsida. Någon exakthet i det svaret har jag faktiskt inte kollat upp - men visst kan du ha rätt. 9,8 m/s har jag också hört som riktvärde.Sv: <b>Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
Har du gjort så för att man inte ska försöka flera gånger eller är detnån superbug?
Smått irriterad på missödet // R-mus
Tilllägg: Nämnas ska (tycker jag) att om det ska va en seriös tävling (som jag antar att det är eftersom pellesoft är seriöst) borde antingen informera om det eller inte ha tävligen om detta är ett fel. Tänk om jag hade fått full poäng då skulle det inte va så kul om det inte kom med.Sv: <b>Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
R-Mus Jag har redan haft 625 full pott men jag blir inte
uppdaterad står kvar på mina futtiga 609.
Håller med det finns en bugg man blir bara noterad 1 gng
oberoende om man har högre points vid tex 5 försöket.
Har varit på pelle om detta han får kolla igen.
Här får Ni en gratis kula
Panamakanalens Västra mynning ligger i Atlanten.
mvh
Mmm får hoppas han fixar det snart så man kan ta hem boken =P
På bättre humör eftersom han inte är ensam om missödet // R-musSv: Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
Jag kan inte få fram det felet som ni säger finns - men vågar inte heller ta gift på att jag har 100% rätt, måste göra lite fler tester först. Jag tror dock att det är korrekt nu faktiskt - har provat många gånger under förmiddagen idag.
Hälsningar
Neeeej Pelle jag vet att jag för många dagar sedan
hade 16 fel och då är 609 rätt. För en stund sedan
hade jag alla rätt inget tidsavdrag då borde jag ha fått
mig nydaterad som 625. No big deal ,men du har ett fel där.
Du säger att du fick 624 , då borde du stått på första plats.
Du blev alltså inte nydaterad för ditt bästa resultat.
mvh
Sven
PS
Man får fel på att Vasaloppet är ca 95 km ?
DSSv: Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
Tittar på vasaloppet!
Jag var inne och testkörde, jag ser fortfarande inte vilken tid jag har kvar på frågorna, men det kanske Pelle jobbar med också?
Anna-KarinSv: <b>Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
Vasaloppet är cirka 90 km, så då ligger ju svarsalternativet "ca 85 km" närmare till hands. Fast jag håller med om att de borde ändras.Sv: <b>Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
Thomas har haft rätt en gång denna månad
Vasaloppet är 85.55 Km
Jag Hade Fel !!!!!
mvh
ska testa nu // R-musSv: <b>Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
Står fortfarande att jag hade 603 poäng med 22 fel och 125 rätt.
R-mus funderar på att skita i tävlingen... omöjlig att vinna om man inte reggar sig på nytt // R-musSv: <b>Fredagsnöje: Tävla i allmänkunskap - vinn
/MK