Idag ser koden ut som nedan. Det kanske skulle behövas fler funktioner, fler kommandon och bli bättre än det som presenteras idag. Om ni känner er manade - skriv gärna om det och bidra med en riktigt bra funktion. Alla tips och förslag mottages tacksamt. Ett förslag är att via ASP tillåta stöd för flera olika programspråk och underlätta färgläggningen av dem likt så som det idag görs för VB-kod. Hittade en bra grund: ÄR det inte bättre att man anger vilket språk det är i tagen?Optimera och förbättra kod-programmet
Ps. Det måste vara ren asp-kod eftersom jag inte får installera några komponenter på webbservern.
Du finner koden i filarean: Se: Programarkivet:Färgläggning av programkod som presenteras på pellesoftSv: <b>Optimera och förbättra kod-programmet</b>
Idag används ju de enkla <code></code> för att markera ett kodavsnitt, den smartaste lösningen vore kanske att direkt känna av vilken typ av kod det rör sig om och färglägga reserverade ord, kommentarer etc efter hand...
En enklare lösning vore kanske annars att införa nya taggar för respektive språk, t ex <asp></asp>, <c#></c#>, <javascript></javascript> etc?!
Skulle OCKSÅ va trevligt med möjligheten att separat markera vissa kodrader i koden som man sedan kan skriva kommentarer om med vanlig text utanför <code>-taggarna (vilka de nu blir)... frågan är vilket som är trevligast här - fet stil eller t ex gul bakgrund bakom markerade kodrader... skall separata taggar till för dessa markeringar? T ex <mark></mark>?
Bara några funderingar, jag får väl se om jag kan slänga ihop ett exempel på en lösning...
Lycka till allihop! :-)
// mvh QezSv: Optimera och förbättra kod-programmet
http://www.freevbcode.com/ShowCode.Asp?ID=991
Tänkte på att man kanske bör använda RegExp eftersom det är en komponent installerad på servern och bör därmed vara snabbare än all kod som görs i asp.
/PelleSv: <b>Optimera och förbättra kod-programmet</b>