Som ni säkert vet så planerar jag programbanken - ett sätt där man kan sälja och köpa program som är utvecklade. Till detta hör som ni säkert förstår massor av "pappersjobb" innan ett sådant projekt kan köras igång och därför vill jag introducera följande för att få respons: Jag kommer bara att tänka på en sak, det är inte alla Om man har en skuld, då skall man ju faktiskt inte handla på internet - eller har jag fel? Det får bli paybox samt kreditkortsköp. Skriver man ett bra program så kan man ju faktiskt tjäna pengar och sedan skuldsanera sig. (med det där kan jag inte ansvar för, det får var och en se till). Jag tror FR menar att man är rätt låst både som säljare och köpare om Paybox/kontokort är de alternativ som ges. Jag förstår vad ni menar men hoppas även ni förstår mig om det skulle bli ett enormt administrativt arbete att ta hand om alla speciella betalningsformer. Jag skulle inte klara av det om denna tjänst exploderar. (själv har jag ett 20-tal system som skall läggas upp där). Hur går arbetet överhuvudtaget? Pelle: en sak du skulle kunna göra Förslaget att Pellesoft.nu skulle sälja och betala ut kommer att bli en massa jobb för Pelle. Måste ta hänsyn till massor av olika kommunalskatter mm. Administrativt jobb som är jobbigt som bara den. De som inte har F-saktt måste tillfälligt anställas för att få pengar för sitt program. Hej, jag skall ta reda på vad som gäller och räkna på det så får ni veta vad varje hundralapp motsvarar. Du betalar väl inte arbetsgivarutgifter på en vara??? >Du betalar väl inte arbetsgivarutgifter på en vara??? Man kan ju alltid jämka ! F-skattesedel krävs för att Pelle skall kunna betala ut fullt belopp. Men då måste F-skatte innehavaren betala sin skatt själv. Förslag rörande programbanken
<b>Regler:</b>
1. Pengarna samlas på ett pellesoftkonto och betalas ut som en klumpsummar en gång/månad
2. Om saldot är mindre än 500 kronor betalas det ut så fort saldot övergår 500 kr vid nästa utbetalningstillfälle.
3. För att sälja måste du vara payboxkund alt. ha ett kontonummer
4. För att köpa är du antingen payboxkund eller innehar kontokort
5. När du väljer sluta sälja din produkt betalas innestående värde ut.
6. Saldo och status kan löpande följas på pellesoft
7. Alla kan sälja sina program/system, men då med målsmans konto som grund om man är under 18 år.
8. Ett avtal skrivs mellan pellesoft och säljare som har "force major" och annat ifall det kan uppstå problem som pellesoft inte kan råda över.
9. Om kunden anser att detta program inte är värt pengarna eller väldigt dåligt, alternativt inte fungerar så återbetalas dessa pengar om inte säljare och köpare kan lösa problemet tillsammans. (Därför utbetalas inte pengarna direkt).
10. Pellesoft kommer samtidigt ta ut en avgift (ej fastställd) för samtliga köp för administrativa kostnader (se nedan). Paybox kommer också att ta 3% av transaktionens värde.
<b>Övrigt</b>
Jag måste gå igenom vad som gäller för just DIG att tjäna pengar på internet. Jag blir skydig att rapportera till skattemyndigheten respektive personers inkomster. Jag blir nog samtidigt skyldig att dra moms och eventuell skatt från säljaren samt betala detta till skattemyndigheten.
Om någon redan nu vet med sig hur detta skall göras till punkt och pricka så berätta gärna det. Får ringa skattemyndigheterna samt prata med revisorn hur detta skall göras.
Tar gladeligen emot alla kommentarer och kloka ideér på detta.
/PelleSv: Förslag rörande programbanken
Att prata med en advokat kan ju vara en tanke det också, för att få till det avtalstekniska så att Pellesoft friskrivs från ansvar + att se till att man inte bryter mot några lagar.
I Regel 9 så ser jag ett tänkbart problem.
Hur länge ska kunden få prova programmet innan denne kan säga att h*n inte gillar det? 30 dagar från nedladdning eller?
Jag kan ställa upp och koda lite om det behövs senare, beror lite på hur min jobbsituation kommer att se ut, fortsatt arbetslös eller inte.
Anna-KarinSv: Förslag rörande programbanken
som får PayBox pga att dem inte har nån inkomst eller
har skuld eller nyss haft en skuld, så det borde finns
ett alternativt sätt att hantera pengarna på.Sv: Förslag rörande programbanken
Rörande punkt 9 så stämmer det att det måste dras hårt. Men det är viktigt att kunden skall kunna få använda "öppet köp" om det nu inte förväntar kundens önskemål samt vad säljaren påstått att programmet klarar eller innehåller.
Har jag en skuld så får jag inte teckna ett paybox konto, dvs jag kan varken sälja eller köpa genom dem, samma med kontokort.
Återstår då att betala in på kontot direkt, men jag kan inte köpa någon annans program, även om jag har råd.
Anna-KarinSv: Förslag rörande programbanken
Går det nåt framåt? Känns som att det går rätt trögt eftersom det är väldigt många andra saker som också ska utvecklas samtidigt...
Nu vet ju inte jag vad jag kan hjälpa till med, men om jag kan göra så att det kommer igång snabbare ställer jag upp!
MolleSv: Förslag rörande programbanken
är att outsurca själva betalningsrutinen
till ett företag som du litar på
mot att dem får en liten procent
för då kan folk betala via PG/BG
som sedan skickas vidare till rätt
person/konto.
Visserligen tar det lite tid att betala
på det sättet, och att man måste lita fullt
på det företaget.
/stefanSv: Förslag rörande programbanken
Summa $ av sålt program
Bort med momsen
Bort med Avgiften
Bort med arb.avg
Bort med skatt
Kvar att betala ut = Nästan Null
Under 1000kr/per år = ingen skatt och arb.avg
Förmedla programmen här på Pellesoft.nu och låt ägaren av programmet sälja och stå för sitt. Ta avgift för att få ha sitt program med i banken. Då slipper Pelle strula.
MagnusSv: Förslag rörande programbanken
Om allting nu går vägen så kommer samport.se att kunna bistå med denna tjänsten för att utöka www.paybox.se med detta och då får vi sedan se vad som gäller och inte. (många regler är det)
Hälsningar
Fast det skulle inte förvåna mig för 5-öre kan staten ta pengar ifrån en så gör de det...
- M Sv: Förslag rörande programbanken
Nej, men eftersom det inte går att betala ut pengar till privatpersoner hur som helst måste det fungera som om man var anställd av pellesoft, alltså måste man betala arbetsgivaravgifter.
/JohanSv: Förslag rörande programbanken
Därför tycker jag att Pelle skall förmedla och programmakaren säljer programmet själv. Pelle tar sedan ut en avgift för att få vara med i banken. Så blir minst problem för Pelle.