Hello Folks Är Saddam folkvald ? Alla håller inte med dig Sven. Det som hände den 11 september var fruktansvärt, det var inte bara en attack mot N.Y utan även ett hån mot västvärlden. Jodå det som hände den 11 septemper var fruktansvärt. Det tycker nog de flesta. Hör den här diskussionen verkligen hemma här i forumet? Saddam är folkvald, med 99.6% majoritet! De som hände den 11 Sept 2001 var sjuk handling och hoppas den som gjorde de? Hur många oskyldiga ska få lida för att sätta ditt de skyldiga. <b>De som inte är med oss är mot oss</b> >Dubia? Hämnden var ett faktum, hämden var nödvändig... Det finns en anledning till att det finns organ som FN, det är just för att förebygga att enskilda länder försöker agera polis till sina egna egoistiska ändamål. Istället kan en samling nationer besluta vad som ska göras utifrån vad som blir bäst för alla.Nine Eleven och Bush
I morgon skall världen ledare tala i FN.
Någon borde hålla detta tal. President "Bush you are a Clown"
Du hotar att du skall gå in i självständiga länder och
hämta ut dom du vill. President Bush dont´t try
kom inte till Sverige.Vi kommer inte att vika oss.
Sven Sv: Nine Eleven och Bush
Var Bin Ladin folkvald ?
Gillar inte Bush heller !
Föresten vet man ju inte om han var vinnaren i presidentvalet? Man har ju räknat och räknat tills man tröttnat.
Brukar man inte säga - Lika barn leka bästSv: Nine Eleven och Bush
Har Bush med regering klara bevis att visa upp att en person är delaktig i. t.ex. Al Qaida och kan ha viktigt information att ge, så ska han ha rätt att ta dem. Varför ska vi hålla terrorister bakom våra ryggar? Vi är väl ändå bättre än dem.
Tänk också på vad du svarar nu Sven, det finns en stor risk att någon här kände någon av offren från den 11 september...
/MichaelSv: Nine Eleven och Bush
Men vad är det för demokrati USA kör med? Hade alla som var amerikanska medborgare fått rösta så hade det då inte blivit Bush som vunnit valet.
Den där Bush brukar också säja att USA är det mest demokratiska landet. Men han säger också att "De som inte är med oss är mot oss". Konstig det där, låter ju inte alls så demokratiskt.Sv: Nine Eleven och Bush
>Det som hände den 11 september var fruktansvärt,
Japp. Vill inte bagatellisera terroristattackerna på något sätt, men det värsta som hände 11 september förra året (liksom alla dagar), i alla fall om man räknar människoliv, är väl att tiotusentals människor svalt ihjäl.
>Har Bush med regering klara bevis att visa upp att en person är delaktig i. t.ex. Al Qaida och kan ha viktigt information att ge, så ska han ha rätt att ta dem.
Problemet är att de fängslar eller terroristanklagar folk trots att de inte kan lägga fram några egentliga bevis.
>Varför ska vi hålla terrorister bakom våra ryggar?
Varför ska vi ha grundlagar och människorättskonventioner om de ändå inte ger något skydd när Dubya leker världspolis?
MSSv: Nine Eleven och Bush
Året var 1997 och valplikten gjorde att 99.8% av befolkningen röstade (och de flesta röster verkar ha varit giltiga!) på den enda som gick att rösta på, allt enligt boken "Saddam" skriven av någom som heter något som stavas med arabiska snirkelsnorkar!
På sätt och vis är ju Bin Ladin vald som ledare för sitt nätverk så frågan är felaktigt ställd!Sv: Nine Eleven och Bush
får sitt straff inklusive Döds straff och ja är emot döds straff men den som gjode de som hände den 11 sept 2001 tycker ja ska ha döds straff har ja fel????Sv: Nine Eleven och Bush
USA har ingen rätt att agera världspolis bara för det har störst vapenarsenal. Det kallar jag maktmissbruk.
USA har begå och begår övergrepp. Men så länge det är fattiga länder så bryr sig inte.
Terrorism är fel. Men vad ska man göra om vi inte lyssnar?Sv: Nine Eleven och Bush
Mmm, bra att du tar ett citat sådär utan sammanhang. Just det citatet är taget direkt efter attacken den 11 september,
Här hittar ni hela talet...
http://www.house.gov/lantos/html_files/foreign_TerroristAttackII.html
För att göra det lite klarare för dig, antingen är man emot terrorism runt om i världen, eller inte. Vi ska inte vara så förbannat neutrala i den frågan...
<b>Varför ska vi ha grundlagar och människorättskonventioner om de ändå inte ger något skydd när Dubya leker världspolis?</b>
Dubia?
Låt oss istället bygga upp ett litet scenario, ett väldigt enkelt sådant... Låt oss säga att vi har en svensk medborgare som har haft nära kontakt med Al Qaida. USA lägger fram bevis på att denne svenske medborgare var med och planerade attacken den 11 september, och därmed är gör sig skyldig till ett brott. Hade du då tänkt att vi ska utreda saken här i Sverige, och sedan om det visar sig att han är skyldig, ge honom ett svenskt straff i svenska fängelsen? Förstår inte logiken i det...
För att nå ett gott mål kan det mycket väl kräva offer. Talibanernas attack mot N.Y var ett terrordåd, man var ute efter att döda så många civila som möjligt. USA´s motattack var knappast riktat mot oskyldiga Afghaner, den var riktad mot en terror-organisation som varit aktivt långt innan den 11 september.
Tittar vi på hur Afghanistan hade det innan USAs ingrepp ser vi ett förtryckt folk i ett land styrt av en bunte trångsynta islamistiska extremister. Kvinnorna hade inget att säga till om, radio och TV var förbjuden, folk dog av svält och man flydde landet.
Nu efteråt har landet givetvis fortfarande problem, men de har det otroligt mycket bättre nu, än vad de hade det tidigare. Förtryck och hårda omänskliga regler som tidigare dominerat i landet tillhör till viss del det förflutna, kan inte detta vara värt ett antal oskylda människoliv? Hade det varit bättre om talibanregimen hade fått sitta kvar och förtrycka folket hur länge som helst...?
Det där med maktmissbruk är enbart ren bullshit, ska folk i civiliserade länder frukta för sina liv enbart för att man för omvärlden inte får lov att ta hand om svinen i vår värld?
Ja, jag anser att det, när det inte går att undvika, är värt oskyldiga liv för att nå en säkrare och bättre värld.
Ja, jag tycker att Bush skötte utrikespolitiken efter den 11 september alldeles utmärkt.
Ja, jag ser gärna USA som en världspolis, än att neutrala småländer som Sverige enbart kritiserar men inte gör något.
Låt oss nu lämna denna onödiga diskussionen, och hålla en <b>tyst minut klockan 12.00</b> för alla de oskyldiga offer som verkligen inte förtjänade att dö.
/MichaelSv: Nine Eleven och Bush
Dubya! Som bokstaven W uttlat på gammalt hederligt Texasmål.
http://www.google.com/search?q=dubya
bör ge dig några sköna sidor tillägnade allas vår favoritpresident.
>Hade du då tänkt att vi ska utreda saken här i Sverige
Låter rimligt. Om bevisen håller bör det väl inte vara något problem.
>ge honom ett svenskt straff i svenska fängelsen?
Vederbörande ska väl i så fall ställas inför rätta i det land där brottet begicks. Var han sedan sitter i fängelse bryr jag mig inte om.
MSSv: Nine Eleven och Bush
Såg på TV där de intervjuade någon politiker (ingen aning vem det var) och de frågade om USAs atacker i Afghanistan gjort någon nytta. Hans svar var: "Jag vet faktiskt inte, det enda jag vet är att de avrättar inte längre folk på fotbollsstadium i Kabhul..."; det säger ganska mycket om situationen före/efter i Afghanistan.
Sen om det är rätt eller inte av USA att agera "världspolis" kan man ju diskutera men jag tycker det är bra att någon gör det. finns det "världs-banditer" borde det finnas "världs-poliser" och vem ska ta på sig den rollen? FN? FN har den senaste tiden velat mycket när det gäller att ta beslut om aktioner och man ser ju vilken nytta sanktionerna i Irak gör, jag säger: bomba skiten. Jag blir gladare om någon gör sig av med Saddam än om han sitter kvar, sen om det är demokratiskt eller inte är ju en annan fråga...Sv: Nine Eleven och Bush
Jag vill inte bagatellisera vad som hände den elfte september heller, det var tragiskt, men det är inte många som sörjer dom tusentals civila afganer som dog under USAs bombningar därefter och svälten som följde. Det är en inte minst lika stor tragedi. (Och alla andra människor som dör på grund av västvärlens giriga natur.)
Afganistanerna må ha det aningen bättre nu än när Talibanerna styrde landet, men låt oss inte heller glömma att USA hade en stor del att göra med att dom kom till makten i första hand. De brydde sig inte ett dyft om hur befolkningen hade det förrän det blev av eget intresse för dom. Och vi ska inte heller missta oss att USAs krigsaktioner mot talibanregeringen hade någonting med att befria folket att göra, deras enda syfte var att hitta Bin Ladin.
>Ja, jag anser att det, när det inte går att undvika, är värt oskyldiga liv för att nå en säkrare och bättre värld.
Jag anser att detta är ett mycket naivt påstående av någon som inte vet vad det innebär att mista någon som står en nära, jag skulle aldrig önska det på min värsta fiende. Det finns andra alternativ än att föra krig! Att USA bombade Afganistan var inte för att det var nödvändigt, det var för att visa vem som var starkast och för att få hämd - en av de allra sämsta anledningarna att ingå i ett krig! Ingenting som USA har gjort sedan den 11 september har fört oss närmare "en starkare och bättre värld".