Ni som vill kan testa detta genom att köra en VB och en SQL certifiering. Detta är alltså bara en test för er för att se hur duktiga ni är. Borde man inte kontrollera alla fråger? jag fick tre fel och tyckte allt jag svarade rätt på alla. ;o) Andreas, är du säker? Jag fick bara ett fel på VB-certen och då var jag osäker på en fråga (och svarade troligtvis fel på den)... KAn man kolla vilken fråga jag hade fel på så kan vi diskutera svarsalternativen. Hoho, jag fick ig! Den här certifieringen är konstruerad på ett annorlunda sätt än exempelvis Multiple Choice. Här är syftet att du skall kunna svaret istället för att "lära in" vad som är rätt eller fel genom att presentera det specifika felet för varje fråga.Democertifieringen igång igen
Hälsningar
/PelleSv: Democertifieringen igång igen
Fick däremot alla rätt på SQL.Sv: Democertifieringen igång igen
Jag har en fundering kring en av frågorna i SQL certifieringen.
---------------------------------
Vi har en tabell innehållande personer. Nu vill jag lista ut alla poster så bara en post visas per ort. Men vad är fel i denna fråga?
SELECT * FROM Personer
GROUP BY Ort
1. Fältet du kör group by på måste finnas som val i select-satsen
2. Detta går utmärkt
3. Det skall vara Group By Personer.Ort
---------------------------------
Alternativ 1 (som är rätt) stämmer inte riktigt tycker jag. Du kan alltså skriva såhär:
SELECT COUNT(*) FROM Personer
GROUP BY Ort
Alla fält som inte grupperas efter måste däremot ha en mängdfunktion (COUNT/SUM/AVG osv).
/JohanSv: Democertifieringen igång igen
Vad det gäller sql frågan kan man väl inte använda *?
Utan alla fält måste var beräkningar, funktioner eller grupperade.Sv: Democertifieringen igång igen
Hade dock lite bråttom, var tvungen att städa mitt rum :-(Sv: Democertifieringen igång igen
Det kan tyckas tokigt att man inte får reda på vad man svarat rätt eller fel på och jag har inte bestämt mig hur detta skall presenteras. Alla poster är grupperade, exempelvis syntax, anrop, osv - och då kan jag säga att du hade 25% fel på anrop, 100% rätt på de andra grupperna.
Jag har nu inte tid att bygga om det systemet, tyvärr inte heller tid att skriva massor av frågor och svar. Dock utesluter inte detta att ni själva kanske är intresserade av att hjälpa till och skriva dessa..
Hälsningar
/Pelle