Det är nu dags för det första uppdraget i programfabriken och jag hoppas att många företagare nu kommer in med uppdrag. Programfabriken smygstartar nu
Tanken är att detta för närvarande är en ren "annonsplats". Du som ansökande skall nu bestämma dig om du vill ta uppdraget. Genom att antingen skicka ett email eller ringa till uppdragsgivaren så visar du ditt intresse.
Det är alltså viktigt att tänka på att detta är en gyllene chans för er som är duktiga, men inte lyckas komma ut på arbetsmarknaden pg.a. exempelvis för lite arbetslivserfarenhet.
Alla uppdragsgivare kommer att ge dig ett kvitto på det utförda uppdraget för att du skall kunna samla på dig skriftlig erfarenhet från diverse arbetsgivare.
Du som arbetar på företag eller känner företagare - berätta om tjänsten och förklara dess syfte så kanske vi kommer igång med en riktig rivstart. Jag kommer fylla på med information löpande vartefter min såväl som era erfarenheter kommer fram. Om vi hjälps åt att ragga kunder kommer vi också att komma igång snabbare.
Det finns frågor som: support, rättighet till kod och liknande. Alla dessa frågor som du har måste du själv ta med respektive uppdragsgivare för att ni tillsammans skall komma överrens om vad som gäller.
Det kommer röra sig om muntliga eller skriftliga avtal er emellan och det betyder lika mycket. När ni bestämt vad som skall gälla så kan ni sätta igång och arbeta. Både uppdragsgivare och tagare beaktar detta nya sätt att utföra tjänster och därför behövs inga strikta regler - de som missköter sig kopplas bort helt enkelt.
Uppdrag som inte kan utföras av någon anledning går vidare till nästa person som är intresserad. en rapport skall dock skrivas av en eller båda parter för att informera om vad som gått fel och varför.
Tydliga regler kommer sättas upp men det är främst ni tillsammans som får dra detta lass. Mer information kommer att komma och presenteras.
Hälsningar
/Pelle