Jag söker två personer som vill följa med till Microsoft i Kista den 7/1 och hålla videokonferens med utvecklingsteamet i Redmond. De vill gärna ha feedback från den Svenska marknaden och detta är en chans för dig att vara kritiskt och kreativ inför framtida releaser och versioner. Är det något du funderat på, tycker är konstigt eller dåligt som du skulle vilja få förändrat i .net så skriv ett inlägg här. Hade gärna hängt med, har dock ingen erfarenhet av .Net ;) Möjligheten för att lagra och kategorisera snippets (om jag inte missat den) saknar jag i VS.NET... Till viss del kan du göra detta, du kan nämligen dra och släppa kod (markera först) till toolboxen, och sedan klistra in den genom att klicka på den. Men du är kanske ute efter mer avancerad funktionalitet än så (sökningar mm)? Precis som du trodde, jag vill ha en mer avancerad codemanager. Hm... Synpunkt på VB.NET: Följ samma syntax och ta inte bort hälften av alla funktioner... >Fråga gärna Redmond vilka funktioner dom överväger att lägga in i C# och VB.Net i nästa version (alltså efter VS 2003). Hej igen, söker fortfarande 2 som är intresserade att vara med på konferensen. Hej Pelle, hoppas du finner några lämpliga kandidater. Har dock några intressanta frågor som troligen vore bra att diskutera på konferensen. Är tyvärr inte intresserad av att delta det datumet, men har kommit på en vital fråga: Jag har en fråga, varför kan man inte få se vilka event som finns till en kontroll på samma sätt som man kan i t ex VB. Man kan vist se eventen. Tyvär måste du först markera dem i vänsterlistbox. Måste tyvär göra det varje gång man skall lista eventen. För formuläret markerar du (Base Class Events). Hej allesammans. Jag har nu 3 personer som visat intresse att följa med så inga fler behöver anmäla sig. Men fortsätt gärna att skriva konstruktiv kritik, önskemål mm så tar jag med mig det till utvecklingsteamet. Nå, ställde ni några frågor ? En kort rapport kommer i nyhetsbrevetFrågor till .net utvecklingsteamet i Redmond
Samtidigt uppuntrar jag att ni skriver i detta inlägg på saker som ni skulle vilja fråga om så tar jag med mig dessa och försöker svara på några av dessa. Skriv tydligt och förklara er väl så jag sedan kan ta upp frågan till dom. Det gäller alla frågor rörande nya .Net, alltså Framework, c#, asp och vb.
Är du duktig, hållt på ett tag och kan engelska bra och känner för att delta i detta så skicka ett mail till mig. Tiden är inte satt ännu så det får jag återkomma med när det börjar dra ihop sig.
Hälsningar
/PelleSv: Den 7/1 har du chans att fråga utvecklingsteamet i Redmond
Som sagt, du kan här ställa vilken fråga du vill till dom. Jag tar med mig detta som ett samlat underlag och försöker sedan få dessa besvarade.
Hälsningar
/PelleSv: <b>Frågor till .net utvecklingsteamet i Redmond</b&g
Sv: <b>Den 7/1 har du chans att fråga utvecklingsteamet i R
Fråga gärna Redmond vilka funktioner dom överväger att lägga in i C# och VB.Net i nästa version (alltså efter VS 2003).
Sen undrar jag när databaser (som t ex MS SQL-server, Oracle m fl) kommer att integreras bättre med utvecklingsmiljöerna. När kan vi t ex skriva stored procedures i valfritt .Net-språk. När kan vi t ex skriva kod liknande den nedan för att skapa en ny databas och ställa en fråga.
using System.Data.SqlServer;
DataBase mDataBase = new DataBase("MyNewDataBase","c:\mydatabase.mdb")
mDataBase.Tables.Add("Customer")
mDataBase.Tables["Customer"].Columns.Add("ID",SqlDbType.Int,4)
...
DataSet mCustomer=mDataBase.Tables["Customer"].Select("ID=23")
Sen skulle jag också vilja se att man kunde skriva Stored Procedures direkt i VS IDE:t och att de kunde versionshanteras med SourceSafe eller dylikt direkt inne i IDE:t...
/Per HultqvistSv: <b>Den 7/1 har du chans att fråga utvecklingsteamet i R
Sv: <b>Frågor till .net utvecklingsteamet i Redmond</b&g
Fråga kan man ju alltid, men räkna inte med att det ska läcka ut något förutom det som redan är offentligt.
http://msdn.microsoft.com/vstudio/productinfo/roadmap.asp
>När kan vi t ex skriva stored procedures i valfritt .Net-språk.
SQL Server kommer ha stöd för det i nästa version, som än så länge går under namnet Yukon. Kommer väl i beta nångång nästa år.
MSSv: Den 7/1 har du chans att fråga utvecklingsteamet i R
Hälsningar
/PelleSv: <b>Den 7/1 har du chans att fråga utvecklingsteamet i R
En ny version, 1.1 av .NET Framework, är på gång vilket många ser fram emot. Men om man läser artiklar om detta (se bifogad länk) finner man att en del inte kommer vara bakåtkompatibelt mot version 1.0.
Fråga1: Är det för tidigt att bygga proffesionella applikationer med .NET eftersom det redan kommer strukturella förändringar?
Fråga2:
De flesta tidigare uppgraderingarna i ASP och övriga utvecklingsmiljöer från Microsoft har oftast men inte alltid varit bakåtkompatibla.
Då .NET miljön nu är en modern lösning för IT som vi troligen kommer leva med ett antal år får vi nog se flera upggraderingar och vi utvecklare är oftast beroende av att Webbhotell mm ligger i fas (helst före) med uppgraderingar. Enligt artikeln kan vi styra koden mot olika versioner men verkar inte genomtänkt då man kan få många olika versioner att hantera.
Hur har man löst detta för framtida uppgraderingar ?
citat från artikeln
"Note Uninstalling an older version of the Framework can affect existing applications that depended on that version and are not perfectly compatible with the newer version."
Artikel:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnnetdep/html/sidexsidenet.asp
Om någon redan har svar på detta behövs inte detta diskuteras på konf. och administratör kan då flytta inlägget till lämpligt forum.
mvh RolandSv: <b>Den 7/1 har du chans att fråga utvecklingsteamet i R
När i hvete tänker de tillåta kodredigering i runtime på samma vis som VB6 stödjer i debugläge?
*sur för mitt projekt krashcade just :-( *Sv: <b>Frågor till .net utvecklingsteamet i Redmond</b&g
För mig som inte gissar så bra så är det vansinnigt frustrerande att testa alla events man kan komma på för att se vilket som fungerar.
Sen upptäckte jag en bugg och det är att VS.net inte lägger till de kontroller man drar eller klistrar in.
/Anna-Karin.Sv: <b>Frågor till .net utvecklingsteamet i Redmond</b&a
I tidigare vb. kände den av vilken kontroll eventen för koden tillhörde och markerade den i vänster. Så man slapp det momentet. Sv: Frågor till .net utvecklingsteamet i Redmond
Hälsningar
/PelleSv: <b>Frågor till .net utvecklingsteamet i Redmond</b&a
Här kommer en fråga till.
När man har lagt till ett event så kan man inte klistra in kod i eventet för då försvinner det, kan inte "de" fixa så att de event som man har lagt till finns kvar?
För mig som inte är så himla kunnig så är det knepigt när man t ex flyttar på kod och koden sedan inte funkar, kan tänka mig att andra nybörjare också upplever detta som frustrerande. Man tänker ju inte på att kolla om eventet är borta eftersom man vet att man redan har lagt till det.
/Anna-Karin.Sv: <b>Frågor till .net utvecklingsteamet i Redmond</b&a
>Jag söker två personer som vill följa med till Microsoft i Kista den 7/1
en som undrar vad ni frågade och vilka svar ni fick
mvh RolandSv: Frågor till .net utvecklingsteamet i Redmond
/Pelle