Tjena!Flera filer öppna samtidigt
Nu är det så att jag har problem igen. Jag ska försöka att bygga en liten texteditor och här är problemet jag står inför nu:
Jag vill kunna öppna flera filer samtidigt. Jag lagrar varje fil i ett File-objekt vars klass ärver från System.Collections.CollectionBase. När man öppnar en fil läggs filtext och filnamn m.m. in som en struct i File-objektet. Det är nu det knepiga kommer. När jag lägger till en fil läggs även structen in i en listbox. Varje gång jag jag byter fil i listboxen visas filtexten i en TextBox. När jag ska hämta ut text m.m. från File-objektet gör jag det med hjälp av en indexsiffra som jag får från lstFiles.SelectedIndex. Om man nu vill kunna sortera listboxen efter filnamn så stämmer ju inte alltid indexsiffrorna överens. Hur ska jag lösa detta? Finns det något annat sätt att hämta ut ett File-objekt på än med en indexsiffra? Såhär ser min funktion ut för att hämta ut ett objekt:
Public Sub Add(ByVal newFile As File)
Me.List.Add(newFile)
End Sub
Om ni inte förstår vad jag menar så fråga gärna! Vill mycket gärna få en liten hint om hur jag ska lösa detta...
Tack på förhand!