Hej, jag har i flera omgångar funderat på att bygga om forumet som till synes kan vara okej men under är det mycket lappande och trixande. I och med att jag tänker renovera koden så vore det samtidigt praktiskt om ni ville passa på att skriva ner saker som ni tycker skulle finnas med. Märker att det kommer krävas ordentlig diciplin från skribenterna.. Får hoppas att det finns sånt Jag skulle gärna ha en funktion där jag kan filtera ut diverse saker.. t.ex personer :) Om han till slut kommer med ett bra svar då? Om man kanske kunde kolla andras inlägg? En hastig idé - kanske inte helt genomtänkt, men ändå... :-) Som moderator skulle jag vilja ha möjlighet att: Öppna ett nytt, litet fönster för att skriva inlägg. Ofta vill man svara på något och då lätt kunna växla mellan svarstexten och det man svarar på. Med ett nytt, litet fönster kan man flytta fönstret och läsa annan text i bakgrunden samtidigt som man klurar ur sin egen text. alternativ till Lars xl's förslag är att man kommer tillbaka till den tråd man skrev till och inte till forumts startsida... Lars, här kan det vara bra att veta: Om du står och svarar på ett inlägg så finns i den övre menyn "läs frågan igen" - då kommer en popup som inte laddar om sidan - där du kan läsa vad personen skrivit. Var det något sånt du menade? En sak som jag tidigare efterfrågat, men som då inte tycktes finnas behov av är några alternativ till < code >. <b>Om du står och svarar på ett inlägg så finns i den övre menyn "läs frågan igen" - då kommer en popup som inte laddar om sidan</b> Jag håller med här, en "< code >" för varje språk, eller ja, de som kan bidra kanske kan göra egna såna här code-varianter? Håller med Johan D, man vill se hela tråden av inlägg när man skriver ett svar. Varför inte bara lägga textarean längst ner så kan man scrolla. Den kan i princip ligga där så fort man går in i en tråd. Jag börjar verkligen hata shift-Enter...som postar ett inlägg... i MSN är ju det en radbrytning och eftersom man använder det rätt frekvent så blir det många postningar.. kan man inte ha typ ctrl-Enter. Vet inte om fler lider utav detta eller om jag bara får lära mig... Pelle: Jo det duger för vissa delar med din pop-up-ruta men många gånger vill man kommentera flera inlägg och detta löser inte pop-up:en. Jag såg din funktion först nu, så de flesta har väl också missat den. Folk läser helt enkelt inte. Dom förväntar sig att allt ska vara helt tillrättalagt, tex genom att inläggen skrivs i ett eget, litet fönster. Ett antal gånger har jag fått hjälp med frågor av flera personer som jag velat svara och då behövs en ny funktionalitet. Kolla här Pelle. Jag missade att kommentera "tools" variant av mitt förslag. Det är överblicken som behövs. Dessutom vill jag återvända till det forumämne som jag svarat på och inte till forumets startsida eller vad det nu är när jag skickat mitt inlägg. Ofta skriver jag fel och vill ändra igen och jag vill kunna läsa inläggen logiskt och se att mitt inlägg kan ses som en del av ett logiskt sammanhang och detta utan att behöva navigera mig fram till den enskilda forumfrågan igen. Detta är några delar jag tycker borde ändras: <b>Trädstrukturern (eller vad man ska kalla det) högst upp på inläggen verkar det som inte så många använder sig av, det betyder att den skulle kunna slopas och istället skulle man kunna ha en Skicka-ruta längst ner (längst ner på denna sida som ni är på nu när ni läser detta)... då är det enklet att kolla vad de andra skrivit och till och med enklare att skicka in inlägg. Detta skulle sedan kunna utvecklas vidare med exempelvis knappar så som "citera" så kopierar den ner texen till rutan längst ner, och eventuellt med några taggar då <quote> eller dylikt.</b> <b>Håller inte med där... "Trädet" gör att man lätt kan se vilket inlägg som är svar på vilket genom en diskssion... Men en citat-funktion skulle ju inte skada för det...</b> Man _skulle_ ju kunna ha som många andra forum, svarsformuläret på samma sida som själva diskussionen är på? <b>Man _skulle_ ju kunna ha som många andra forum, svarsformuläret på samma sida som själva diskussionen är på? </b> >Varför det? En annan sak jag skulle vilja ändra på forumet är så man kan se vem som skrev senaste inlägget på en 'rubrik', alltså på listan på första sidan att det inte bara står vem som skrev första inlägget utan även vem som skrev det senaste i det inlägget. Har också velat ha det, men det blir lätt för mycket text på framsidan. <b>>En annan sak jag skulle vilja ändra på forumet är så man kan se vem som skrev senaste inlägget på en 'rubrik', alltså på listan på första sidan att det inte bara står vem som skrev första inlägget utan även vem som skrev det senaste i det inlägget.</b> <b>Sånt kan ofta resultera i att folk spammar för att det ska synas att de är duktiga och svarar på mycket frågor... </b> Du kanske har rätt, skulle det missbrukas skulle ju Pelle kunna ta bort det direkt isåfall. [Ctrl]+[Enter] funkar väl i MSN messenger? Eftersom alla verkar ha fastnat för forum-funktioner, vilket av natur är intressantast på PelleSoft (enligt pollen) så kommer JAG med nåt banbrytande. Se till att värdet för Checkboxen "Visa lösta trådar", som visas uppe till vänster i forumet bibehålls mellan besöken. Vad är det för vits att först lladda in Forum-sidan, vilket ju tar sin tid för att sen ladda in sidan igen med lösta trådar borttagna eller tvärtom. Jag skulle tro att den som gjort ett visst val i checkboxen i majoriten av fallen vill ha samma inställning som vid senaste besök. Hej! <b>Varför inte en knapp i varje inlägg där man kan skicka ett iMail till personen som har skrivit inläget? Kanske kunde vara något?</b> Nu börjar det bli mycket.... Nääääääääääääääääääää. Stop och belägg. Varför inte en liten indikator på indexsidan som talar om att det finns x svar i dina forumtrådar. En liknande radioknapp "Visa lösta trådar" fast med "Visa osvarade trådar", som då listar alla inlägg som har 0 st svar. Daniel: Under gruppen "övriga" finns ett forum som visar alla obesvarade. Jag skulle vilja ha möjligheten att skriva anonyma inlägg, det behöver inte kunna göras i varje forum/topic utan det räcker alldeles utmärkt om det finns ett anonymt forum. Håkan, om det är känslig information kanske man kan skicka iMail. Syftet med det är just att kunna kommunicera "vid sidan" av de vanliga kommunikationskanalerna. IMail är väl inte anonyma? IMail kan väl inte läsas av alla? Du förstod nog inte vad han frågade efter. Han vill alltså ha ett forum där man kan skriva när man är inloggad som Gäst. Jodå visst kan man skicka IMail... men då når man bara till en. Låt säga någon vill ställa en fråga kring hans/hennes anställning på ett företag eller något annat av känslig karaktär och vill veta hur andra har det eller liknande. Vid sådana tillfällen vill man gärna vara anonym. Man behöver inte vara anonym i systemet internt men i alla fall utåt. Det fanns ju ett sådant forum för ett tag sedan, men det "dog" visst, kommer inte ihåg anledningen Jag skulle uppskatta om det funnits en räknare, som visade hur många som har läst inlägget. <b>>Jag skulle uppskatta om det funnits en räknare, som visade hur många som har läst inlägget.</b> Jag skulle gärna vilja ha någon slags färgkodning el dyl i listan över forum så att alla trådar som jag har startat OCH/ELLER lagt in meddelanden i tydligt markeras. Dvs trådar som jag är aktiv i ska markeras på något sätt... Tjopp. Kom på en liten detalj som hade varit skön att få...Skriv din önskelista på forumets funktioner
Några saker ni redan önskat är:
1. kunna bevaka någon annans tråd via email
2. kunna sätta "bokmärke" på en tråd
3. kunna filtrera vilka forum man vill se
4. kunna radera sitt inlägg
5. kunna bifoga exempelfiler till sitt inlägg
6. kunna läsa gamla inlägg offline (lokalt program)
7. kunna markera inlägg så det borde räknas som en faq
Då är frågan, är det något jag missat?
Ps. då ni skriver nya inlägg så är drop-listan med forumen sorterade, nu i bokstavsordning om ni skulle bli förvirrade.Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Ibland ger vissa personer idiotiska svar flera gånger om så då vill jag filtera bort det och se svar t.ex ifrån enbart en person som kanske har svaret..
Mvh
MarcusSv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Verkar som ett dåligt förslag.Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Precis som andras tips & tricks, program och länkar..Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
När vi skriver ett inlägg kan vi ange om vi vill att tråden ska bevakas... Om man har lite för bråttom så går det inte att ändra det i efterhand... Antingen att slå till eller ifrån... vilket jag just nu önskar jag kunde göra för en tråd... Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
* Flytta meddelanden mellan forum (med automatiskt imail till de som redan skrivit i tråden att den har flyttats)
* Ändra rubriker på trådar
* Sätta löst-flaggan för trådarSv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
(Idag drog jag mitt strå till stacken och betalade in 200 kr till Pellesoft)Sv: Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Dels en <mono> som fungerar som code men som inte färgar texten. Det är lämpligt eftersom tabeller kan bli konstiga om vart annat ord blir färgat.
Sedan gärna någon motsvarighet fast för andra språk - Java och C++ till exempel.
/Niklas JanssonSv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Är inlägget långt kommer inte allt med.
Man ser bara inlägget man svarar på, oftast vill man se hela tråden!
/JohanSv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Trädstrukturern (eller vad man ska kalla det) högst upp på inläggen verkar det som inte så många använder sig av, det betyder att den skulle kunna slopas och istället skulle man kunna ha en Skicka-ruta längst ner (längst ner på denna sida som ni är på nu när ni läser detta)... då är det enklet att kolla vad de andra skrivit och till och med enklare att skicka in inlägg. Detta skulle sedan kunna utvecklas vidare med exempelvis knappar så som "citera" så kopierar den ner texen till rutan längst ner, och eventuellt med några taggar då <quote> eller dylikt.
en annan sak som jag tycker skulle vara bra är om man kunde inkludera bilder i sina inlägg, men detta skulle i och för sig förmodligen öka pellesoft data-trafiken en del.
hade en del mer idéer tidigare men dom har jag glömt nu... kanske kommer på vad det var... skriver senare i så fall.Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Håller inte med där... "Trädet" gör att man lätt kan se vilket inlägg som är svar på vilket genom en diskssion... Men en citat-funktion skulle ju inte skada för det...
/JohanSv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Personligen tycker jag det är lättare att se vad som folk svarar på genom att använda sig av citat. Anledningen till att slopa "Trädet" är att det inte skulle fungera om man hade en "skicka-ruta" längst ner på sidan stället för att det ska öppnas en ny sida när man klickar på skicka.
Man har ju självklart olika åsikter, men enligt vad jag har sett från många andra forum så verkar den varianten vara bäst. Men som sagt det är min åsikt.Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
presic så jag menar också, men då måste trädstrukturen högst upp slopas.Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Eftersom den baseras på att man svarar på ett specifikt inlägg. Skulle man ha en svarsfunktion längst ner på sidan kan man inte välja ett specifikt inlägg.Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
ehh... jag vet jag är sämst på att förklara... och att klockan är 00:30 gör inte saken bättre, hoppas ni förstår iaf :-)Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Sånt kan ofta resultera i att folk spammar för att det ska synas att de är duktiga och svarar på mycket frågor...Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
hehe... det tror jag inte folk gör, tycker detta är en mycket vanlig del i många forum och inte verkar det vara folk som spammar för det, jag ser inte fördelen med att spamma för att synas, varför lägga in dåliga inlägg för att synas då blir juh folk bara irriterad på personen.
Borde inte folk spamma för att det syns vem som skrivit inlägget då också?? Näe, verkar inte så.
Tycker allt för många här verkar vara för rädda för ändringar i forumet. Forumet är jätte bra som det är nu, men enligt min mening så går det att förbättra ytterligare.Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
Varför inte (i kombination med iMail) också ha ett alternativ såsom en lista på dom som man ofta kommunicerar med, modell "bekanta", där man kan skicka snabb-meddelanden via ett MYCKET enkelt fönster, till en person som man har som "bekant". D.v.s. har jag några kamrater här på PelleSoft som jag OFTA kommunicerar med så vore det kul om man kunde registrera dessa "bekanta" i en personlig lista och SNABBT komma åt deras iMail via en personlig meny.
Dumt eller ?? Jag tycker DET verkar bra för framtiden :-)
/JuhaSv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner<
iMail
Varför inte en knapp i varje inlägg där man kan skicka ett iMail till personen som har skrivit inläget? Kanske kunde vara något?Sv: iMail
Det skulle uppmana till att fortsätta diskussionen privat och det vill man INTE.
/JohanSv: iMail
Många förslag... i denna tråd... Pelle får att göra! :-)
Många inlägg... har jag upptäckt att jag har gjort... Om jag klickar på Dina inlägg så ser jag dem alla... Men jag skulle ju helst vilja sortera dem i datum/tidordning för att slippa bläddra ... Kunde de bli en option? Alltså välja om inläggen ska sorteras i tidordning eller per tråd...
Pelle får ännu mer att göra... :-)Sv: iMail
Tycker att det koncept du har nu för Forum är bra. Det får inte bli
MS Office syndrommet med en massa "lulllull" som ingen egentligen behöver.
Och en sak är säker , slänger du ett en sådan här fråga så får du ett
vettigt förslag på tio.Något som skulle kunna bli bättre är översikten
på Tips o Trix och Filaren som börjar bli om det inte redan är en världsledande
bank för programideer. Men det tål att tänkas på. Tycker den sortering
som <Url:http://www.jpl.nu/~magnus/delphiqa/> är optimal.
Men som sagt det är klurigt att sortera så det blir användarvänligt.
Som det är nu är det alldeles för många huvudavdelningar.
Huvudinrikting skall vara Rakt och Enkelt,det vinner du på i längden.
Finns det något struligare än att hamna hos MS för att tex gör ett download.
Ta bort en massa djä... "lullull skit"
När jag ändå är igång.Det här med "Löst". På vissa låter det som om dom
tror att dom sitter och administerar ett storföretag, "phuuuuu den frågan har jag läst"
Djä... trams , man läser iallafall, det är en kapacitetsfråga.
Nu viker jag mig så låt det va, men det är inte speciellt inovativt.
Tycker inte hellre att det är bra att du lägger en massa "tomrader" mellan
min slut rad och din footer tex "Si Modesti Perfecti Essemus" det suger i längden.
/Svenen liten indikator på indexsidan...
Liknande det som finns som talar om att man har ett nytt mail.
föreslår AndreasSv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner</b>
Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner</b>
Skriva anonymt
Ibland har man frågor av känslig karaktär rörande branchen eller liknande.Sv: Skriva anonymt
HälsningarSv: Skriva anonymt
Sv: Skriva anonymt
Tanken var att hade man ett anonymt forum skulle man kunna ställa branchfrågor utan att man om man har otur sänker sitt anseende eller liknande.
Men det är blott en önskning :)
I övrigt vill jag passa på och tacka för en FANTASTISK sida =) Du är gryyyyyym!Sv: Skriva anonymt
Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner</b>
Dessutom, som det nu är så uppdateras inte "ny" längre, en bugg?
En annan sak:
Oavsett var jag står någonstans, när jag uppdatera sidan, så går den alltid till förstasidan, väldigt irritabelt. Jag ville gärna stå kvar på samma sida som jag stod, när jag uppdaterade.Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner</b>
Detta finns uppe till höger...Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner</b>
Ibland slänger man ju in ett inlägg i ett forum där man kanske inte normalt vistas och ett sådant glöms lätt bort...jag orkar iallafall inte läsa igenom alla forum varje gång jag är inne på pellesoft.Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner</b>
(Har inte läst alla 51 inlägg i denna tråd) Om denna åsikt redan förekommit.
Kom och tänka på detta när jag läste en tråd: [Nybörjar fråga om Java kompilering]
Jag tycker löstflaggan på trådarna är bra!
Men.. Dom fyller inte riktigt sin funktion om man inte vet vilket inlägg som anses ha
löst problemet. Som det är nu så betyder löstflaggan bara: Problemet/frågan är löst
och jag som skapade tråden anser att tråden bör stängas.
Om man istället kunde markera ett svar som "svaret som löste mitt problem" så skulle det vara lättare för andra som läser tråden eller söker i forumet efter lösningar att hänga med.
Peter (killen som ger löstflaggan en ny innebörd) :-)Sv: <b>Skriv din önskelista på forumets funktioner</b>
När jag sitter på jobbet så ligger alltid Pellesoft i bakgrunden, men det är inte alltid jag vet två saker; när jag kollade på sidan, och när min session (eller? kan inte asp...) går ut.
Ibland vill man göra en sista koll innan man går på lunch eller så, men då uppdaterar jag sidan, letar igenom den, och det tar lite tid. Kanske inte speciellt mycket, men det är lite jobbigt ibland. Sen vill man ju inte loggas ur i onödan heller.
Det jag efterlyser är alltså en liten indikation typ längst ner på sidan om när man kom in på den sidan, och till vilken tid man är inloggad.