Är väldigt intresserad av Open Source-projektet. Hur går det egentligen, det verkar ta tid att få det klart. Jag har själv ett projekt som jag (kanske;) kan lägga in när jag får tid. Precis som du säger - många har inte ännu färdig kod och precis så är det med opensource projektet här också. Det är många sektioner jag arbetar på, och prioriteringarna läggs lite beroende på var trycket är för tillfället. En sak som jagh tycker är viktig att diskutera är vad Open Source är. Efter att ha läst många diskussioner här så verkar många tro att det är gratis och att man visar källkoden och att man får göra som man vill och så är det bra med det! Jag håller med Rickard. Att notera, kraften med öppen källkod är ej att förbise, kan bli en riktigt hit enligt mig ;) Håller med om att mer info om Open Source behövs. Jag har själv ganska liten kunskap om det, vilket kanske syntes i mitt första inlägg. > <b>Jag tycker det verkar krångligt att ladda hem hela källkoden och sedan ladda upp den igen när den är klar. Är det inte bättre att man kan ladda bara en liten del av projektet, t.ex. en klassmodul och göra sina ändringar.</b> Håller med... :) Eller i alla fall dela på resource-filer samt källkod & möjligthet att bara ladda upp en fil...Open Source
Det bra med open source är just att även om man inte kan vara med att utveckla så kan man titta på koden och lära sig en del. Vi får väl se hur stort intresset är. Alla har väl ofärdiga program som man har lämnat pga att man inte har klarat av att fullföra det, eller av tidsbrist. Dessutom borde man väl kunna lägga in källkoden för färdiga program också, så att man kan få fram nya förbättrade versioner av programmet. 10000 st som kollar buggar är inte heller så dumt.
Nackdelen är att programmerare inte "vågar" lägga in källkod pga att man kanske tycker att man inte har skrivit bra nog, och att man vill bli sedd som duktigare än vad man är. Men pellesoft är ju till för att utvecklas, så det är bara bra om man får lite kritik för sin kod, och blir nerknuffad från sina höga hästar.
På testsidan såg det ut som om en hade skickat in det, och sedan var det en lista med utvecklare. Bättre skulle vara om den som skickade in det kunde välja att vara koordinator eller att ge den posten till någon annan. Självklart skulle man, om man ville, kunna bara släppa lös koden.
Så en till kommentar om testsidan. Knappen där det står addera borde ändras till lägga till. Svenska ordet addera används väl i huvudsak när man talar om att lägga ihop två tal. I så fall är addera en onödig försvenskning av det engelska ordet add. Jag har sett många fler exempel på pellesoft, där totalt onödiga försvenskningar används när det finns jättebra svenska ord för samma sak. Men jag vet att det kan vara svårt att komma på dom när man är så van vid fackspråk, så min kritik är inte hård.
Är det fler som vill ha en Open Source-sida, eller har synpunkter, så skriv!
/JörgenSv: Open Source
Den demo du pratar om ligger på www.pellesoft.nu/login/opensource och jag har arbetat lite på den men jag måste göra vissa strukturella planeringar först och det är bl.a att göra versionshanteringar för kod som skickas upp och mycket mer. Men det kommer bli klart, det är bara en tidsfråga.
Som Jörgen påtalade, skriv gärna massor tips & synpunkter på vad som behövs så kan jag ta med det under utvecklingens gång.Sv: Open Source
En ordentlig genomgång av Open Source, dess initiativtagera, olika licenser, olika företag och olika produkter som är involverade inom Open Source hade varit nyttigt för många tror jag!
RickardD som varken säger bu eller bä om Open Source, utan bara att det är viktigt att veta vad man gör med sin mjukvara!Sv: Open Source
Sv: Open Source
En sak: Jag tycker det verkar krångligt att ladda hem hela källkoden och sedan ladda upp den igen när den är klar. Är det inte bättre att man kan ladda bara en liten del av projektet, t.ex. en klassmodul och göra sina ändringar. Det blir förstås mycket svårare då eftersom registreringen blir krånglig. Det förutsätter också att man ska kunna vandra runt i koden på websidan, vilket kräver Syntax Highlighting osv.
Det är i såntfall ett förslag på version 2.
/JörgenSv: Open Source
En CVS-server/klient är väl mest lämpad för detta!Sv: Open Source