För att kunna få en ökad kvalité vid sökning och läsningar i forumen så skulle jag uppskatta om ni börjar använda "löst-markeringen" som ni kan se överst när ni läser era inlägg i forumet. Detta är en viktig bit av att få bättre referensmaterial för de som behöver hjälp. Pelle, ett tips för att göra det enklare för oss som får något löst. Som ni nu sett på samlingssidan i forumet så dyker överst 5 inlägg upp som du skapat. Dessa visas endast om du skrivit egna inlägg och inte markerat dessa som klara eller stängda. Pelle, jag stödjer denna funktion till 100 %, men för att spara utrymme så borde följande text döljas när man inte längre har några olösta/ej stängda trådar kvar: Tycker det blivit ett djä.. Mantra det där med löst. Nu bryr jag mig inte längre Pelle, vad sker med en fråga som man sätter "stängd" på? Du har missuppfattat det där med löst i så fall. Ett löst inlägg är just för inlägg som innehåller en fråga och ett eller fler svar som leder fram till en lösning. Om ett inlägg däremot stängs så innebär det bara att du som skapare av inlägget visar att du inte bevakar det längre eller vill hålla det "aktivt". Oki på det , kör så det ryker . De av oss som inte ställer frågor utan försöker hjälpa andra genom att svara på frågor på vår fritid kan väl få lite uppskattning! Enda sättet jag vet om mitt svar hjälpte är att frågan sätts som löst och då kan jag känna mig lite nöjd iaf eftersom jag har hjälpt någon, och så kanske jag orkar svara på ytterligare en fråga... Sisådär 12 år senare efter detta inlägg, undrar jag om funktionen "Löst" finns kvar?Bli bättre på att markera tråden löst
Om det inte fungerar bra får jag försöka komma på andra varianter för att hjälpa er komma ihåg att besvarade inlägg som löser ditt problem skall markeras.
För dig som inte vet hur man gör:
På samlingssidan kan du läsa ditt inlägg. Du som skapare av trådan har överst på samlingssidan två radioknappar (löst respektive olöst).
När du anser att du fått de svar du behöver så klickar du på löst en gång. Sidan laddas om och det är färdigt. Om du sedan klickar på olöst så återgår tråden som "öppen" och fler kommer försöka svara på din tråd. Du bör därmed skriva ett inlägg och förydliga din fråga för att ge mer feedback och på så sätt försöka lösa ditt problem.
Hur vet jag nu att det är dåligt med detta. Enligt statistiken de två senaste veckorna så har 380 frågor skrivits. Av dessa så har 110 markerats som lösta. Det är ca 25% av alla frågor. Jag tror att alla som sliter och svarar i forumet har bättre "lösningsprocent" än detta.
Så du som skriver din fråga - visa nu tacksamhet genom att markera frågan som löst när du fått det svar som hjälper dig. Vi kommer alla tjäna på detta, inte minst de som letar efter bra svar på sina frågor. Sv: <b>Bli bättre på att markera tråden löst</b>
När man fått svar som löser problemet brukar man svara och tacka samt ge någon extra kommentar om man behövde justera något för att så det som man önskar men då kommer man inte åt knappen "löst" utan måste gå in en gång till för att då även markera med "löst"
Alternativt kunde det finnas en knapp där man klickar "löst" och då kunde lämna kommentarer till frågan/svaren. tex tacka samt ev kommentarer. Man fick då båda funktionerna samtidigt.Sv: Bli bättre på att markera tråden löst
Detta är ett led för att hjälpa dig och andra att öka kvaliteten på forumens inlägg och även för att du skall kunna hålla reda på saker du gör.
En del har få, en del inga och andra har väldigt många inlägg att gå igenom. Tänk nu på att inte bara slarva igenom detta utan hellre ta några i taget och verkligen kolla om dessa trådar är fixade eller inte.
Om tråden inte är fixad - läs igenom den och skriv till det som saknas för att någon annan skall kunna hjälpa dig lösa det. Det kan också vara så att du löste det själv och då är det kutym att skriva hur man löste det och sen avslöta med att sätta inlägget till löst.
Eftersom det rör sig om väldiga mängder av inlägg så har jag markerat alla som stängda före år 2003. Så det rör sig om årets skörd av skrivna inlägg från dig.
Hoppas alla nu ställer upp på detta. Forumet är en enormt värdefull plats att leta efter svar och lösningar, ta vara på detta och håll kvaliteten uppe. Lycka till!Sv: <b>Bli bättre på att markera tråden löst</b>
<info>
För att öka kvaliteten på inlägg så kommer här visas de 5 senaste inläggen du skrivit och inte markerat som lösta eller stängda. Antingen bör du sätta markering till löst eller komplettera/svara på de frågor du fått för att andra skall kunna hjälpa dig. Stängd är en tråd som inte går att lösa eller inte innehåller en fråga som kan lösas, såsom en diskussion eller liknande. Kan också vara en annons eller information om något. Inlägget skall dock vara markerat olöst så länge inte du fått hjälp - annars svarar inte andra på tråden.
Datum: Ärende: Svar: Åtgärd:
</info>Sv: <b>Bli bättre på att markera tråden löst</b>
jag läser och kommenterar vad jag vill antinge det är löst eller ej.
Om du överhuvudtaget skall ha Skrivklåda kvar så bör ju detta vara ett undantag.
Finns mycket/många inlägg som aldrig blir lösta ;-)
När jag ändå är i gång Pelle ta en koll på Filarean och <de flitigaste>, det har
blivit tvärfel på sorteringen. Personligen förekommer jag på 4-5 ställen
och vissa namn förekommer på 10 tal ställen med 1 bidrag.Sv: <b>Bli bättre på att markera tråden löst</b>
Hamnar inte den i sökregistret alls? tas den bort?
Håller me Sven ang skrivklådan. Den borde inte ingå i listan man nu fått.
/BSv: Bli bättre på att markera tråden löst
Det här är ett led i att du själv skall hålla reda på dina frågor som du skriver och därmed följa upp detta utan bara fråga, och glömma bort. På detta sätt får man ett mervärde och kvaliten ökar avsevärt. Se det som en "påminnelse".
Det frågades om "stängda" inlägg inte visas eller kan sökas. Jodå, det är bara för din egen skull du stänger tråden och därmed lägger den åt sidan för att det är något som är avverkat.
Nu i början är det kanske många öppna trådar, men när ni väl gått igenom detta är det inga problem längre. Denna tjänst är främst för alla som frågar, men glömmer bort att avsluta de frågor de ställt tidigare.
Att exkludera forumet skrivklådan skall jag titta på - kan inte lova något där. Jag hade ett 60-tal i pellesoft/info och det tog inte så lång tid att gå igenom mitt material.
Skall titta på filarean och likaså dölja texten om inget finns..
/PelleSv: <b>Bli bättre på att markera tråden löst</b>
Tycker vidare att du kan rensa skrivklåda bakifrån sådär var 14 dag ;-)Sv: <b>Bli bättre på att markera tråden löst</b>
Jag tycker att en av de saker som är bra med pellesoft är just möjligheten att sätta som löst, då kan ju också andra se att här finns det en lösning på ett problem.
/MattiasSv: Bli bättre på att markera tråden löst