Jag tar semester på söndag och åker upp till fjällen och har det lite skönt. Om det värsta nu skulle hända att servern hänger sig så skicka ett mail till support@ballou.se och fråga om de kan starta om servern. Jag tror att jag ska ställa upp i speltävlingen, har aldrig skrivit NÅGOT spel och inte något vettigt i .NET så det ska bli kul! :) Har ju fått 80% av nya datorn, saknar bara ram samt chassi, så nu skall den orka med VS.NET tror jag! :) hehe... du är inte ensamen om att tro det... blir nog ett spel från min sida också ... har ingen aning hur man gör en sökmotor tydligen är det lätt däremot men men roligare att göra ett spel tror jag Det finns ju många vinklingar på den funktionen. En är ju att ha en databas och en motor på sin server som andra kan anropa. Vad som är mest intressant att reda ut, som är extremt otydligt på MSDN sidan, är om det är upp till utvecklarna att lista ut hur en söksträng på Knowledge Base fungerar. Om fokus skall ligga på .NET i tävlingen för att pellesoft & microsoft vill se att man utnyttjar .NET saker i sitt projekt så vorde det lämpligt att tävlings ledningen erhåller denna typ av information så inte majoriteten av bidrag Kom på en sak till. Det framgår inte riktigt vad de menar med "söka efter KB-artiklar". Detta kan, bara för att nämna några saker, betyda:Pellesoft tar semester
Observera att detta endast gäller stopp på servern så de inte får meddelanden som inte är inom deras ansvarsområden.
Sköt nu om er och börja nu fundera och skriva på era tävlingsbidrag så att riktigt många ställer upp och är med. Tävlingstiden är 45 dagar och det finns två nivåer så du själv kan avgöra vilken tävling du vill köra. Givetvis kan du vara med i båda om du vill och känner dig manad. Alla bidrag premieras med en MSDN t-shirt.Sv: <b>Pellesoft tar semester</b>
Sv: <b>Pellesoft tar semester</b>
En Dum En trodde att sökmotorn var det avancerade och spelet den lätta nivån.
Nåja, tokig som man är så blir det ett spelbidrag med några småspel.
Vill ju ha en MSDN tröja ju...
Ha en sköööön semester och njut nu av att slippa oss.
/Anna-KarinSv: <b>Pellesoft tar semester</b>
ha en trevlig semester pelle.Sv: Pellesoft tar semester
Tack, skall ha det skönt. Det är jag värd..Sv: <b>Pellesoft tar semester</b>
(1) Spenderar majoriteten av de 40 dagarna att lista ut hur en Knowledge Base QueryString fungerar, och har ringa med tid att packa sin Web Service med en massa .NET go saker
(2) En stor del av bidrag aldrig lämnas in eftersom folk helt enkelt inte vet hur man bygger ihop en querystring som kan användas för att söka på Knowledge Base sidan.
För övrigt är informationen lite vag:
"Utveckla en Web Service som anropar och gör det möjligt att söka efter KB-artiklar i Microsoft Knowledge Base. Här får vinnaren ett spelpaket från Microsoft innehållandes RalliSport Challenge PC, Links 2003 och Age of Mythology."
Det framgår inte ur texten, men det ingår även att man skall skriva någon form av klient del som kan konsumera Web Servicen. Detta är troligen inte något som många av de som är nya till .NET vill bli överraskade av ett par dagar innan bidragen skall vara inlämnade.
---
Andreas Håkansson
Student of Software Engineering
andreas (at) selfinflicted.orgSv: <b>Pellesoft tar semester</b>
(1) Lista upp alla artiklar med för en given teknologi
(2) Söka efter ett givet knowledge base id
(3) Fritext söka i artiklarnas titel
(4) Fritext söka i artiklarnas innehåll
Men vad som är mest intressant att veta vad de menar med "söka efter KB-artiklar" är vad de förväntar sig skall returneras av Web Servicen. Skall det t.ex vara:
(1) Adressen till artiklen (om den finns)
(2) True / False värde om den finns
(3) Streama ner hela artikeln till konsumenten av webservicen
(4) Oändligt fler möjligheter...
Någon form av krav specifikation över Web Servicens grundläggande funktionalitet och vad målet med Web Servicen, är att önska så att det inte cirkulerar så många frågetecken om vad man vill ha ut. Visserligen lämnar de troligen en lite vag beskrivning för att lämna området öppet så att det får in en stor spridning på olika lösningar, men som det är nu kan det tyckas att det är lite för vagt. Även med en krav/mål beskrivning så lämnar .NET teknologin tillräckligt med utrymme för att de ändå kommer att få in totalt olika lösningar på denna "enkla" tävling.
Den "svåra" tävlingen, där man skall skriva ett spel är det inte lika viktigt att denna typ av information är tydligare, men när man ber någon att "skriv en Web Service som kan söka efter KB-artiklar" så lämnar man extremt mycket öppet för tolkningar.
---
Andreas Håkansson
Student of Software Engineering
andreas (at) selfinflicted.org