Jag fick en fråga rörande tävlingen nu på morgonen som lyder: Är det tillåtet att lägga ut det på egen server? Alltså att den inte kommer vara tillgänglig 100% av dygnet? *bara frågar* Nu har jag inget med tävlingen att göra, men som jag har tolkat det får du lägga applikationen var du vill när du utvecklar den. Bidraget skickas in med källkod/installation så att vem som helst kan testa applikationen på sin dator/server. Det finns inte mycket information om hur MSKB's sökningar fungerar så det gäller att klura .. Hm... visa källkod? Kör en nätverksscanner? inte för att jag tänker vara med , men > <b>eller finns mskb i textformat på något ställe?</b> > <b>Kan det vara http://ftp.sunet.se/pub/vendor/microsoft/MISC/KB/?</b> Det var.. MS har slutat uppdatera det sen 1 år tillbaka typ .. så det finns inte längre.. > <b>Det var.. MS har slutat uppdatera det sen 1 år tillbaka typ .. så det finns inte längre..</b> Den finns inte som textbaserat längre.. och tävlingen var att göra en webservice.. Sen kan vem som helst göra en applikation emot den .. om man nu vill ha 3 ton trafik på sin webservice ;) <b>Den finns inte som textbaserat längre.. och tävlingen var att göra en webservice.. Sen kan vem som helst göra en applikation emot den .. om man nu vill ha 3 ton trafik på sin webservice ;)</b> Med reservation för att jag inte vet mer än vad som står i tävlingen! Jag tänkte iallafall försöka mig på att vara med, men jag förstår ingenting nånstans ;)Den nya tävlingen..
"Är det tänk att man ska kunna söka efter artiklar baserat på deras i, som t.ex. Q12345 eller är det tänk att man även skall kunna söka på sökord i titeln och i artikeln? Är det tänk att utvecklarna skall själv lista ut hur man bygger ihop en söksträng som är korrekt? Borde inte denna typ av information vara tillgänglig att folk kan lägga ner all sin tid på att göra så bra .NET implementationer som möjligt?"
När det gäller tävlingen så är syftet att nå de mål som satts upp enligt det vi specificerat, nämligen "Funktionalitet, dokumenterad kod, kreativitet och enkelhet i installation.". Så på denna fråga svarar jag JA i samtliga fall (utom att utvecklaren skall lista ut hur man gör söksträngen, givetvis måste detta dokumenteras bidraget). Med detta menar vi att det är helt upp till dig att tolka vad detta är. Givetvis kommer den som har flest bra, fungerande och genomtänkta ideer att vinna.
Två tävlingsgrenar:
- Du skall bygga en presentationssida där sidan anropar en webbservice som finns placerad på någon .netserver för att få ut information, exempelvis de 5 senast inlagda MSKB artiklarna.
- Du skall tillverka ett spel i något av de verktyg och tjänster som .net tillhandahåller. Spelet skall vara körbart, inte krasha.
- Du kan skicka ett eller flera bidrag, du får själv välja vilken tävlingsgren du vill vara med i.
Må alla ta sig lite tid och göra ett försök, låt det vara kul :-)
Hälsningar
Sv: Den nya tävlingen..
Sv: Den nya tävlingen..
/JohanSv: Den nya tävlingen..
Mvh
MarcusSv: Den nya tävlingen..
Jodå, det finns massor av info! :)Sv: Den nya tävlingen..
msKB , är tanken att man ska spindla deras sajt , och lägga KB'n lokalt?
och ska man då behöva bygga någon står fet html parser för att maska bort allt kecka som finns på deras sida?
eller finns mskb i textformat på något ställe?
//RogerSv: Den nya tävlingen..
Jodå! Antingen på MS egna FTP eller Sunets. Sitter bakom en idiotisk brandvägg som gör att jag inte kan kolla just nu. Men visst finns MSKB i textformat!Sv: Den nya tävlingen..
Det kan det nog! :-)Sv: Den nya tävlingen..
Eller det finns fast med gamla och ouppdaterade KB inlägg ;)
Mvh
Ajdå, det visste jag inte. Det är ju inte precis så att jag brukade använda den textbaserade! :-) Jag bara hade sett att den fanns. Det kan ju vara värt att kika på <URL:ftp://ftp.microsoft.com> och se om den finns där (sitter fortfarande bakom jobbets brandvägg). Finns den inte där så finns den troligtvis inte i textbaserat format!
Vill bara tillägga att jag gillar tävlingsiden. Tänk att ha en liten ikon i tray som man kan skriva sina sökningar mot MSKB direkt i. Hade varit nice faktiskt! Hoppas att någon gör en bra applikation och släpper den som Freeware! :-)Sv: Den nya tävlingen..
Mvh
eh jo , men var ska man hämta texten ifrån , någonstanns måste ju min webservice läsa ifrån!!
ska den läsa från microsofts hemsida? , parsa html och plockabort allt som inte ska vara där? ,
ska man köra en spindel som indexerar hela microsoft.com?
och <b>FÅR</b> man göra en spindel som indexerar microsoft.com?
det finns ju ingen info om vart texten som ska sökas i finns ....
//RogerSv: Den nya tävlingen..
Jag antar att det går till som följer:
Klient => Web Service => MSKB
> <b>eh jo , men var ska man hämta texten ifrån , någonstanns måste ju min webservice läsa ifrån!!</b>
Ifrån tävlingen: "Utveckla en Web Service som anropar och gör det möjligt att söka efter KB-artiklar i Microsoft Knowledge Base."
Så då bör det vara: MSKB. <URL:http://support.microsoft.com/>
> <b>parsa html och plockabort allt som inte ska vara där?</b>
Två sätt kan jag se! Antingen, som du säger, crawla igenom hela MSKB och bygga ett eget index, eller att Web Servicen frågar direkt mot MSKB varje gång.
> <b>och <b>FÅR</b> man göra en spindel som indexerar microsoft.com?</b>
Det får man nog förutsätta, eftersom att det är Microsoft själva som är med och definierar tävlingen.
> <b>det finns ju ingen info om vart texten som ska sökas i finns ....</b>
Jodå, i MSKB.Sv: Den nya tävlingen..
Hur sjutton har de tänkt att jag ska söka i KB?Sv: Den nya tävlingen..
Jag håller också på med ett spel.
Om jag får ihop min ide så blir det 6 småspel samlade under en applikation.
/Anna-Karin