Jag har gjort en demosida som ser ut som startsidan. Går den snabbare att ladda? Hugget som stucket.... Håller med Molle, tomsve OCH Ulf. Har provat på några olika uppkoplingar och datorer och det är som Ulf säger. Men ofta så går det lite långsammare... Mycket spännande. För jag märkte heller ingen skillnad men jag sitter ju på 10mbit hemma så det är ju lurigt. Däremot sa igår FR att laddtiden var 3 sek på denna och ända upp till 20 sek på den vanliga. 1) , du har massa viewstate som ligger i sidan , det finns inget som jag ser som behöver ha viewstate på den sidan.. 1) , du har massa viewstate som ligger i sidan , det finns inget som jag ser som behöver ha viewstate på den sidan.. Har satt debugging = false samt kompilerat i releaseläge nu. Vad kan man göra ytterligare? Den går inte så mycket snabbare men den ser bra ut i Mozilla 1.3 jämfört med den gamla sidan. du måste stänga av Viewstate på alla kontroller som använder det , antar att du har någon datagrid/datalist , sätt enableviewstate=false på dessaTest: startsidan skrivet i asp.net
http://www.pellesoft.nu/net/default.aspx
HälsningarSv: Test: startsidan skrivet i asp.net
Några gånger snabbare, någon gång slöare....Sv: Test: startsidan skrivet i asp.net
Sv: Test: startsidan skrivet i asp.net
Jag får nog börja läsa lite om cachning, eller så är det så att servern är såpass snabb (2,4Ghz) att det faktiskt inte märks.
Fortsättning följer...Sv: Test: startsidan skrivet i asp.net
2) är koden kompilerad i release läge?
3) är debugging = false i web.config?
4) om sql servern är slö , säg att det tar 2 sec att hämta all data... och det kanske tar 0.3 sec att exekvera asp sidan , och 0.1 sec att exekvera asp.net sidan . så kommer du knappast märka någon skillnad i fart .. (oke nu var 0.3 och 0.1 sec taget ur luften)
det jag menar är att om flaskhalsen inte sitter i exekveringen av koden så kommer du ju inte märka någon skillnad...
5) använder du någon caching av sidan/delar av sidan, och om inte , varför?
//RogerSv: Test: startsidan skrivet i asp.net
Ok, tänkte jag inte på
2) är koden kompilerad i release läge?
Troligen inte, här är okunskap så det testar vi
3) är debugging = false i web.config?
Troligen inte, får kolla i kväll.
4) om sql servern är slö , säg att det tar 2 sec att hämta all data... och det kanske tar 0.3 sec att exekvera asp sidan , och 0.1 sec att exekvera asp.net sidan . så kommer du knappast märka någon skillnad i fart .. (oke nu var 0.3 och 0.1 sec taget ur luften)
det jag menar är att om flaskhalsen inte sitter i exekveringen av koden så kommer du ju inte märka någon skillnad...
SQL-servern är mycket snabb så det inverkar nog inte på detta.
5) använder du någon caching av sidan/delar av sidan, och om inte , varför?
Jag har outputcache duration = 60, något annat inställt har jag inte.
Spännande frågor, kan du inte skriva en artikel om detta för jag som nybörjare skulle älska att läsa om dessa enkla men ändå effektiva kontrollfrågor.
HälsningarSv: Test: startsidan skrivet i asp.net
Sv: Test: startsidan skrivet i asp.net
/HMLSv: Test: startsidan skrivet i asp.net
du har 6k med viewstate text som bara ligger och skräpar i sidan..
//Roger