Nyheterna på Pellesoft verkar inte ha något eget innehåll utan bara vara kopior av andras artiklar. Om man inte har tillstånd från artikelförfattarna så är det ett brott mot upphovsrättslagen. Hm... Är det lagligt att, som jag gör, bara ta med delar av artikeln? Eller snarare, bara ta med utvalda delar samt omskrivning av det? Vill man veta mer så klickar man helt enkelt på källa... En eller ett par meningar kan man väl citera, men det ska ju inte bygga på citatet utan på dina egna ord. Hehe... Jag har citerat en länge text en gång, det var i en väldigt stor artikel då jag tog med en utav de meningar han svarade i en dialog. Annars ahr jag abra använt egna ord såvitt jag vet Jag tycker det är dåligt att nyhetsskribenterna är anonyma .. tycker det klart och tydligt ska stå vem som skrivigt nyheten och sen att det alltid ska vara med en källa när det finns någon. Jo.. jag har sett att det brukar vara källa.. hörde däremot att det var någon som klagade på att det inte alltid är det så jag tog för givet att det var folk som inte skrivigt ut källan ... jo, det har du rätt i... Men om du tjatar tiktigt snällt på pelle så kanske han lägger till det... :) Det står jju i databasen så... :) > Så vitt jag vet så får man kopiera artiklar så länge som man anger källa. Pelle har inte tillstånd utan förlitar sig på att skribenterna skriver med sina egna ord. Det är troligt att jag missat säga det till alla men hoppas att budskapet gått fram i och med denna tråd. Precis som sägs, det är viktigt för att det inte skall uppstå några oangelägenheter.Nyheter
Sv: Nyheter
men däremot står det inte vem som skrivit nyheten.Sv: Nyheter
=Citera=, inte kopiera. Och man kan inte citera en hel artikel, bara några meningar på sin höjd.
Det är inte okej att sprida upphovsrättsskyddat material bara för att man talar om var det kommer ifrån.
Om Pelle inte har tillstånd så är "nyheterna" olagliga.Sv: Nyheter