Som ni vet så är jag igång med betalrutiner för telefonbetalningar. Inom kort kommer jag även lägga upp kreditkort som betalform. Då kommer givetvis frågan - vad skall man köpa då? Intressant idé. Hur fungerar det med moms? Jättebra förslag !! Ja, som jag märkt den sista tiden så är det oerhört klurigt med alla de där momserna, skatter och sociala avgifter mm, mm. <b>Beloppet du kräver för programmet är alltid inklusive moms. detta låter ju som en mycket bra idé om det skulle fungera Jag har inte kollat än men tycker (hoppas) att om man utför något och inte har blivit ombedd att göra det av någon annan så borde man rimligen kunna sälja detta till vem som helst, oavsett företag eller privatperson. Så jag tror inte att säljaren måste ha f-skattsedel över huvudtaget.Förslag: Sälja programkod/system
Så här tänkte jag. Vissa saker delar ni med er av och andra saker värderas lite för högt för att bara ge bort. Istället för att just ge bort kod eller väl inarbetade rutiner så tänkte jag att ni skulle få sälja programkoden.
Tänk det där programmet som du skrivit som du lagt ner massor av tid på och någon annan kanske skulle behöva. Det kan vara en privatperson eller kanske ett företag som tjänar tid på att köpa färdiga lösningar istället för att uppfinna hjulet igen. Inte nog med det, vi har ju många programspråk och samma lösning kanske behövs på flera språk.
Det jag tänkte mig är följande scenario:
1. En person bestämmer sig för att börja sälja sitt program. Personen tar exempelvis 200 kr för programkoden och skickar in den till pellesoft. För varje såld programvara så tar pellesoft 10% i annonskostnad och inte minst för hantering av betaltransaktionen.
2. Personen öppnar ett konto och ger mig dess kontonummer.
3. När kund köper detta program så betalas detta antingen via kreditkort eller via telefonköp (troligast endast kreditkort). Därefter dras 10% bort och resterande pengar skickas direkt till säljarens konto.
4. Personen tar upp dessa inkomster på sin inkomstdeklaration och transaktionen är avslutad.
Vad säger ni om detta? Jag tror det kan bli fantastiskt för de som behöver hjälp och är villiga att betala för att få den hjälp som behövs. Som ett komplement tror jag även man skall lägga upp en önskelista med system man vill ha gjort och på så sätt kan utvecklare utföra mindre eller medelstora jobb.
Det kan vara så att detta skall drivas via programfabriken - men just nu är jag bara intresserad av er respons på själva ideen. Sv: <b>Förslag: Sälja programkod/system</b>
Om jag som privatperson säljer något är det en inkomst. Måste jag deklarera momsen
någonstans? Hur fungerar det om ett bolag skulle köpa koden - de är intresserade av
priset exkl. moms...
/Emma - som undrar lite... =)Sv:Förslag: Sälja programkod/system
Vad får du allt ifrån, Pelle?
Jag funderar också kring det här med pers. skatt och moms.
Det får inte bli för krångligt och byråkratiskt för oss alla.Sv: Sv:Förslag: Sälja programkod/system
Jag ser det såhär. Precis som du köper i gula tidningen en cykel så betalar person 1 för annonsen, sen säljs den och person 2 köper den. Ett kvitto skrivs åsså är det klart.
I stället här eftersom det är en inkomst som du direkt gör emot en eventuell köpare oavsett det är så måste du själv ta upp detta på din deklaration att du tjänat x kronor. Beloppet du kräver för programmet är alltid inklusive moms.
Om ett företag köper ett program av en privatperson så måste momsen deklareras och således får i fallet ovan de 200 kronorna vara inklusive moms. Överstiger kostnaden 200 så får man istället välja att betala via kreditkort eftersom telefontjänsten inte tillåter belopp över 200 kr.
Så det är upp till köparen och säljaren att hantera detta själva säger jag spontant. Men det som vanligt lutar åt ytterligare ett telefonsamtal till skattemyndigheten - bör nästan få en egen handläggare där :-)Sv: Sv:Förslag: Sälja programkod/system
Om ett företag köper ett program av en privatperson så måste momsen deklareras och således får i fallet ovan de 200 kronorna vara inklusive moms.</b>
Krävs det inte att säljaren har F-Skattesedel?
/Johan -som inte har en aning om hur detta hänger ihop...Sv: Sv:Förslag: Sälja programkod/system
Sv: Sv:Förslag: Sälja programkod/system
Det är nog mer till köparen som kan vara intresserad av detta för att dra av momsen. Att momsen måste redovisas för ett köp i ett företag det kan man inte komma undan. Dock tror jag att detta faktiskt är en helt vanlig inkomst som säljaren tar upp i sin inkomstdeklaration.