Hej, den mailserver som pellesoft och dess medlemmar använder har av någon anledning hamnat i ett spamfilter som heter ordb. Om du får returnerade mail (som jag får) så nyttjar kanske mottagaren detta filter. Och för den som vill veta lite mer så är det mail.pellesoft.nu som är den aktuella servern och ORDB, <URL:http://www.ordb.org/> som är organisationen. And, just for the record... mail.pellesoft.nu relayar fortfarande... Jag testade nyss. Problemet är inte fixat. Nu har jag kollat igenom Ballous servrar. Det är totalt sex stycken mailservrar som är vidöppna för spammare. Två av dessa var anmälda sedan tidigare och jag har anmält resten nu. Har också skickat listan till abuse@ballou.se. <b>Pinsamt, Ballou. Hoppas de fixar till sin server snart.</b> Jag fick ett mail om det, daterat: 2003-06-12 15:58 Jag är faktiskt förvånad att det tog så lång tid innan deras servrar hamnade på en sån lista. Att relaying är illa är ju ingen nyhet direkt... Konstigt att inte alla kunder fått ett sådant mail... tur att man har en egen smtp-server så att man inte påverkas då! :-) > Det verkar vara ändring på gång, Nu har jag fått svar från Ballou. De säger att mail.ballou.se (som kunderna blivit ombedda att ändra inställningarna för) var med på listan tidigare och att de kommer att fixa de andra servrarna i takt med att de berörda kunderna informeras. det var som fanken, så det var därför jag inte kunde skicka epost, hur kewl är det? > det var som fanken, så det var därför jag inte kunde skicka epost, hur kewl är det? > <b>Använd din internetleverantörs smtp-server istället. Det är ju det normala</b> > De flesta som jag vet använder respektive mail-leverantörs SMTP-server. >> <b>> De flesta som jag vet använder respektive mail-leverantörs SMTP-server.</b> Hmm... mail.pellesoft.nu är fortfarande en open relay och därmed mottaglig för spam (och hör därmed hemma i spamfiltret). Men nu finns den inte längre med i spamfiltret! Hur kan det komma sig? Svar från Ballou: De har bett om att bli borttagna från listan för att de kör med så gammal mailserverprogramvara att den inte går att laga och de är på gång att byta ut den mot nyare. Som ni säger, dom arbetar på problemet och när jag har fått klartecken så säger jag till och berättar alla förutsättningar.ballou's mailserver har hamnat i spamfilter
Ballou undersöker varför det är upplagt och försöker ta bort detta så håll ut. Lösning är på gång. HälsningarSv: ballou's mailserver har hamnat i spamfilter
Mer info om det aktuella Pellesoftfallet:
<URL:http://www.ordb.org/lookup/?host=mail.pellesoft.nu>Sv: ballou's mailserver har hamnat i spamfilter
Så, att den har hamnat i ett spamfilter är absolut inte konstigt. Den är felkonfigurerad på ett sådant sätt att den mycket väl kan användas av spammare (och kanske gör det också).
Pinsamt, Ballou. Hoppas de fixar till sin server snart.Sv: ballou's mailserver har hamnat i spamfilter
Sv: ballou's mailserver har hamnat i spamfilter
Det verkar vara ändring på gång, men det lär ju ta tid att få alla kunder att ändra sina inställningar när de inte ens har skickat ut mail om det... (vilket jag tycker verkar ganska motiverat i detta fallet)
http://www.ballou.se/show_status.asp?id=90
/JohanSv: ballou's mailserver har hamnat i spamfilter
/ DavidSv: ballou's mailserver har hamnat i spamfilter
Fast det var ju inte den servern som relayade. Och det var inte heller det som var problemet. Felet är att de på några servrar kör med för gammal mailserverprogramvara (inte uppdaterad på fyra år!) som har mycket välkända säkerhetshål...
Det är för övrigt =fortfarande= inte fixat...Sv: ballou's mailserver har hamnat i spamfilter
Använd din internetleverantörs smtp-server istället. Det är ju det normala.
Mnja, det tror jag faktiskt inte. De flesta som jag vet använder respektive mail-leverantörs SMTP-server.Sv: ballou's mailserver har hamnat i spamfilter
Finns det någon fördel med det (förutsatt man har en fast lina och inte kör med olika uppkopplingar, då det naturligtvis kan vara en fördel då den funkar oavsett internetleverantör)?Sv: ballou's mailserver har hamnat i spamfilter
> <b>Finns det någon fördel med det </b>
Fördel och fördel ...
I grunden handlar det nog om att läser jag min Algonet-adress och svarar på ett mail där så vill jag att det mailet ska skickas via Algonets servrar. Likadant med mina Home.se, dehlin.nu, Hotmail osv. Det känns helt enkelt mer rätt att man använder den SMTP-servern som man har till respektive inlåda.
Men en fördel kan ju vara i just fallet att en SMTP-server blir svartlistad, då är det bara ett av kontona som blir svartlistat, och inte alla man använder. Om någon hade haft Home.se som ISP och enbart använt deras SMTP-server och den skulle bli svartlistad, ja då skulle de inte kunna skicka några mail överhuvudtaget.
Ytterligare anledningar kan vara att olika SMTP-servrar har olika inställingar beroende på om mailen kommer lokalt eller remote. I fallet Algonet så kopplar jag upp mig med en SSH-tunnel, och är på så vis på Algonets "insida" när jag ansluter mot deras SMTP, är är då en "betrodd" session.Sv: ballou's mailserver har hamnat i spamfilter
Hälsningar