Nu har man kommit ner till en stad, Barcelona som är 30 grader i skuggan. Allting flöt helt perfekt från start till slut och det stod flera bussar som kör var 10:e minut från flyget till mässområdet. Under kvällen hade vi väldigt trevligt och gick ut för att äta middag i en park - det var inte riktigt så lätt att hitta dit som vi trodde först så det blev ungefär 30 minuters försening. När vi väl kom dit så fanns redan 250 personer från Sverige där och vi drack och minglade - fantastiskt nog så träffade jag en klasskompis från grundskolan som visade sig arbeta på Microsoft. Världen är bra liten. Nu är det två dygn sedan jag rapporterade och det beror mest på att det är så oerhört mycket aktiviteter hela tiden. I förrgår stod jag i communitybåset och försökte svara på frågor mm vilket var mycket givande och sen några intressanta möten. På kvällen var det dags för en fest tillsammans med ungefär 1000 personer. De hade hyrt ett slott uppe på berget och det var en minst sagt spektakulär show. Nu börjar jag bli lite besvärad av dina berättelser. Det är ju nästan lika hårt som festivaler, men ni äter också. =) Starta niklassoft och var engagerad och lyhörd inför dina medlemmar. Se också till att göra allt du kan för att underlätta för andra, dvs givmild med kunskap och försök sporra andra att göra det samma. Jag fick en liten uppmaning om att det faktiskt inte bara är fest hela tiden precis som det skrivits och det är ju helt sant. Så jag tänkte berätta lite vad egentligen TechEd är för något.TechEd Barcelona - en reseberättelse
Det enda som var lite skumt var att vid landningen så sprutade det ut rök i hela planet och det var kylanläggningen som måste strejkat lite men det såg tufft ut - precis som niagarafallet kom röken ner längs väggarna.
TechEd är väl förmodligen världens största mässa för ms-folk och i år är det 10-års jubileum och samtidigt första gången någonsin jag går på evenemang för programmering (borträknat code machine tidigare i sommar).
Givetvis hade jag glömt att ta med mig registreringspapper och allt vad det var men vid inskrivningen gick det smärtfritt också. Nu traskar jag runt lite på mässområdet och tittar omkring, har ställt mig för en sekund framför ca 300 uppställda datorer där man kan kolla mail, agenda och liknande för att vänta in första mötet klockan 17. Det är ett informationsmöte för de som skall stå i mässhallen, i mitt fall för svenska communities och det skall bli trevligt.
Efter det är det dags att dra hem till hotellet och checka in - där kommer nästa problem. Vart tog mitt bokningsnummer till hotellet vägen. Vet ni, det löser sig också.
Så, förvirrad, varmt och lite trött efter allt jobbande så skall det nog bli en bra vecka trots allt. Sköt om er, och fortsättning följer.
HälsningarSv: TechEd Barcelona
Vi fortsatte senare till en restaurang och åt gott tillsammans. Festen avslutades nere i hamnen och jag kom hem 6.30 i morse. Behöver jag säga mer ..
Nu har eftermiddagen flutit väl och jag har stått och presenterat pellesoft som en community till världen. Jag fick även äran att träffa det näst högsta hönset Jean-Filippe i en session med 12 utvalda personer och diskutera vad MS borde bli bättre på. En mycket intressant och spännande diskussion i många ämnen.
För att förstå vidden av detta så kan jag berätta att de flesta anställda på Microsoft inte ens träffat honom. Nästa man i ledet blir då Steve Ballmer, men det får väl bli nästa år.
Nu närmar sig det eftermiddag och jag skall åter till hotellet för att kanske sova 2-3 timmar innan det bär av till en av de vackraste hus som tydligen finns här i Barcelona och ligger långt upp i bergen. Det kommer väl bli ett 100-tal deltagare och ser fram emot denna kväll.
Vi får se - det kanske bara blir tre timmar sömn även i natt - men det är det definitivt värt för staden är fantastisk. Jag bör även nämna att jag blir omhändetagen här nästan som en kung så jag känner mig lite lyxig minst sagt.
Solen fortsätter med 30 grader - men solbrännan tar inte när man är inomhus. Ha en fin dag, hälsningarSv: TechEd Barcelona
Det var tjejer utklädda i fantastiska maskeradkläder, hamburgare grillades och alla minglade - fantastiskt. Sen släcktes allting ner och då började en sprakande dansshow som avslutades med hanggliders som kom flygande från himmlen. Helt klart ballt. Sen var det dags för dans och det var nåt nytt - i varje rum spelades olika musikstilar så man kunde alltså välja vad man ville lyssna på. Senare på kvällen åkte vi vidare ner till stranden och avrundade runt 4 på morgonen.
I går var det samma visa, lite lyssning på sessioner samt stå i community-hörnan. På kvällen var jag inbjuden till en MVP-fest och vi träffades ungefär ett 100-tal personer på en restaurang. Det var mycket intressant att få träffa alla mvp-er, deras chefer osv. Dom hade alla hört talas om pellesoft som ni vet har varit pilotfall för hela världen pg.a flera ändamål, däribland ms-support i forumet.
Samtidigt pågick en fest för alla svenskar nere i hamnen så när vi var klara vid 1 så mötte vi upp dessa och drog ner till hamnen där alla barer finns. Kvällen var underbar, lite dans å lite dricka. Vi gick väl hem vid 5-tiden (otroligt att man fortfarande är så fräsch som man dock känner sig).
Idag är det torsdag och ikväll skall den stora finalen vara - runt 5000 personer minglar och har fest så vi får se vad det blir av detta. Nu är det i alla fall dags att sätta mig och lyssna på lite talare för en stund.
Jag hoppas ni har det bra hemma i Sverige och att det inte regnar allt för mycket på er. Kan säga att det är 29 grader varmt vid 5-tiden varje morgon. I morgon eftermiddag bär det hem till Stockholm igen.
Vi hörs..Sv: TechEd Barcelona
Kan ju meddela att jag nu tänker starta en ny community som ska inrikta sig på programmering - främst i VB och ASP. Niklassoft ska den heta.
(OBS. skämt...)
Hur sjutton får man följa med på sånt här?Sv: TechEd Barcelona
När det gäller att bli medbjuden till TechEd så kan jag väl egentligen bara säga att jag hade tur, och att dessa 5 år då jag drivit pellesoft uppskattas.Sv: TechEd Barcelona
TechEd är en mötesplats för att utvecklare, tekniker, studenter eller universitetsfolk skall kunna få en inblick inom den senaste tekniken, såsom i detta fall IP6 som varit på tapeten ett tag. Ett annat stort ämne har varit vs.Net 2003, Office 2003, Windows Server 2003 och många fler programvaror såsom Share Point och mycket mer.
Informationen, eller rättare sagt utbildningarna som hålls i 5 väldigt stora salar hela dagarna från 08.00 till 18.00 och innehåller mängder av föreläsare som med sina expertkunskaper sprider ny och väl behövlig information om vad som komma skall.
Man behöver absolut inte gå på alla, ja det kan man nästan inte men vissa lockar alltid någon och för mig var det ju förstås främst nya ado.net, VS Net och migration samt säkerhet, webbservices och mycket mer. Jag frågade runt lite och i nästa version av vb.net så kommer dom i alla fall lyckas släppa en version som presic likt vb6 - där man kunde ändra innehållet och köra vidare. Dom har försökt släppa denna version redan tidigare men tvingats backa pg.a dess komplexitet men dom ser ljuset nu.
För min del har det dock inte varit så mycket tid att gå på dessa sessions utan jag har desto mer försökt knyta kontakter med nytt folk, spännande kontakter som i längden förhoppningsvis gör att vi på pellesoft kommer få mycket nytta av detta i framtiden. Målet har hela tiden varit att försöka ge er mer - och ni har säkert redan sett bevis på detta genom att Microsoft visar mer närvaro än någonsin till användare så det är väldigt roligt att få vara med om en händelse som detta.
Jag kan ju inte sluta historien här - det hände lite mer. I går tog jag det faktiskt väldigt lugnt genom att tillsammans med en kollega och hans flickvän gå ut på en tapas-bar och äta samt dricka lite gott. Kvällen avslutades med ett besök på en glassbar och jag var aldeles nöjd med en sådan avrundning. Egentligen var den stora finalen på Microsoft under samma kväll men jag var lite för slut för denna.
I morse var det i alla fall dags att åka hem och jag packade ner mina pinaler för att beställa en taxi till flygplatsen. Chaffisen hade så bråttom så jag kom aldeles för tidigt och valde istället för att checka in att sätta mig i gräset en halvtimme och få lite sol på näsan. Jag checkade in och vi flög till bryssel. Väl framme där så gick jag av, gick till nästa inchekningsdisk och frågade om bagaget skickades till planet eller om det skulle hämtas ut - han svarade på knackig engelska att jag fick hämta ut det.
Sagt å gjort - den flygplatsen var låååååång. Efter 15 minuter kom jag i alla fall fram och ställde mig vid bandet, efter 30 minuter började jag ana ordentlig oro och vad tvungen att ta ett beslut. Jag skiter i väskorna och ser i alla fall till att komma med planet så får det gå som det går - så jag började springa till inchekningen igen. Där var det givetvis så att alla dom diskarna var stängda och sprang istället till passkontrollen - kastade mig in och sen var det dags för vapenkontroll.
I denna stund var jag rätt svettig och la upp mitt handbagage och gick igenom. Givetvis pep det och dom bad mig ta av klockan. Gick igenom igen och då gick det bättre. Tjejen tittade på mig och sa att jag skulle följa med en herre och då förstod jag - det var båset han ville till. Näe - inte en chans sa jag - finns inte tid för det!
Men lugnt å sansat kroppsvisiterade han mig och släppte iväg mig varpå jag fortsatte som en iller uppför 200 rulltrappor - 600 gångar och till slut var jag framme vid gaten jag tidigare frågat om jag skulle hämta ut bagaget. Nu tittade en tjej på mig och frågade Johansson - jepp sa jag, kastade fram biljetten och rusade in i korridoren. Nere på marken ser jag genom fönstret en gubbe som ser rätt sur ut - han pekar på klockan och samtidigt en pilot i kockpiten som ser rätt härsken ut med. Ja, vad gör man in i planet som är halvfullt och blir rätt utstirrad.
Nu var det ju så att det blev en försening på 10 minuter och det var tack och lov inte värre utan en kanadensisk kille brevid mig sa att jaja, välkommen ombord. Vi taxade ut och jag somnade - väl hemma i Stockholm så kom väskorna så prydligt.
Borta bra, men hemma bäst.