Under September månad kommer Microsoft åter att rulla ut på en roadshow genom Sverige, denna gång kommer vi att besöka Malmö, Göteborg och Stockholm. Efter förfrågningar under tidigare seminarier så har vi det här kvarttalet valt att prata om hur en migrering från ASP till ASP.NET kan underlättas, vad som vi bör tänka på samt kanske lite tips och tricks. Men det kvarstår fortfarande en del utmaningar för oss som försöker skriva agendan... Lite mycket ASP? ;) De har juh tagit upp allt annat på de tidigare omgångarna.. var du inte där då ? shame on you ;)) Nej, jag har inte varit där tidigare, främst för att jag inte har haft någon aning om att det har funnits, men hade jag känt till det hade jag förmodligen inte haft tid. Länk till när, var och hur man anmäler sig? För närvarande finns ingen formell anmälan upplagd på våra webbsidor utan jag vill med detta inlägg se om det finns något intresse av att vara med och påverka det som vi kommer att leverera både med förslag på punkter som bör tas upp samt hur detta bör presenteras. Hej. Bra förslag Johan, det tror jag också skulle vara intressant... Jag skulle vara intresserad av Templates och hur man bygger upp en riktigt bra "base" sida som man kan ha i botten. Har sett en del exempel men tycker att det borde finnas något "enklare". Jag kan inte svära på detta men har för mig att vår arkitektseminarieserie (heter det så?) kommer att handla om detta, det finns nämligen publicerade riktlinjer för hur detta ska gå till. Eller här: Det börjar närma sig... Kostar det något att komma? Det kommer inte att kosta något, om du känner att du kan mycket om ASP och/eller ASP.NET och även känner för att hjälpa oss förbättra vårt material så kommer jag att hitta på någon sorts belöning för ditt deltagande den 10:e... Jag kommer inte ihåg om jag mailade dig innan och sa det, men jag ställer gärna upp om du vill. Tråkigt att ni inte kör här uppe i Sundsvall, vill gärna gå, men kan inte åka ner till Stockholm bara för det. När och var kommer det att vara i Göteborg? Som det ser ut just nu så kommer det att vara den 23:e på förmiddagen i Göteborg! Vart anmäler man sig? Hittar INGEN information om den på: Hmm, någon biograf, undrar om det var Palladium, jag är inte riktigt säker, inbjudningarna borde gå ut när som helst, håll ett öga på svenska webben! Varför körs showerna bara i den nedre tredjedelen av Sverige? Jag hade gärna sett att vi levererade The Code Machine i Luleå också, men tyvärr så har beslutet tagits att detta kvarttal enbart åka till de tre största städerna i Sverige. Vi ligger dock i planeringsfasen av en landstäckande roadshow också, mer information om detta senare. Ser fram emot att kunna gå åp dessa seminarium. Online webcasts låter ju intressant. Vore ju kul att kunna lyssna irl också. Programmet lät mycket intressant Vad sägs om att köra roadshowen som en webcast också för oss som inte kan åka söderut och vara med live? Hysch, det kanske redan finns i mina planer, men jag vågar inte prata högt om det för då kanske ingen kommer på våra ordinarie seminarier ;) Låter bättre och bättre!Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
Ni som varit på dessa seminarier tidigare vet att de bara pågår under en halvdag, antingen en förmiddag eller en eftermiddag, därför ser jag det som mycket viktigt att alla deltagare får så mycket bra information som möjligt under denna tid. Jag skulle gärna ta emot kommentarer eller förslag på vår föreslagna agenda:
Totalt har vi denna gång tre stycken en-timmes pass som kommer att handla om både migrering från ASP till ASP.NET samt lite tips och tricks för nyutveckling av ASP.NET lösningar.
Den första timmen är mitt förslag att vi spenderar på att beskriva skillnader i IIS 5.0 och IIS 6.0, hur ASP.NET Starter Kits kan används, vad Web Matrix är för något samt vilka klasser i .NET Framework som faktiskt en webbutvecklare bör lägga ned sin tid på att lära sig.
Den andra timmen är mitt förslag att vi lägger stor tyngd på hur vi flyttar befintliga lösningar från ASP till ASP.NET, både konvertering av filer (.asp till .aspx, vad innebär det), samexistens av ASP och ASP.NET lösningar, dela sessioner och/eller state mellan lösningar, COM-interoperabilitet, Include-filer jämfört med Web User Controls, lite om debuggning och tracing...
Den sista timmen lägger vi krutet på nya ASP.NET lösningar, säkerhet, prestanda, ADO.NET (dataåtkomst), Server Controls och även lite mer om sessionshantering.
Som sagt, detta är ett förslag som vi jobbar på och alla kommentarer tas tacksamt emot.
Om du som läser detta också vill vara med och ytterligare påverka innehållet så har jag som avsikt att presentera detta material, demos och allt för en lite mindre skara utvalda människor någon vecka innan den riktiga roadshowen, ta gärna kontakt med mig på min epost adress enligt nedan. Någon sorts belöning ska jag säkert kunna skrapa fram också.
Åter igen, alla kommentarer uppskattas tacksamt,
Med vänliga hälsningar
JohanL@microsoft.comSv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
Men visst, det finns många ASP-utvecklare som säkert är väldigt intresserade, och ur Microsofts perspektiv så är det ju ganska självklart att dels dra på ganska mycket om ASP och dels satsa på .NET.
Hade nog iofs sett lite annat också. Kanske skulle kunna orka pallra mig dit ändå, när det kommer till kritan, ny kunskap är aldrig fel.Sv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
---
<b>Andreas Håkansson
Student of Sotfware Engineering</b>Sv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
Och de kan knappast ha tagit upp _allt annat_. Möjligtvis största delen av MS-produkter, och en del om att gå till .NET, men det är väl knappast allt?Sv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
Sv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
Vi har tidigare tagit upp:
Säkerheten i .NET Framework.
COM+ 1.5 och Enterprise Services.
Interoperabilitet mellan J2EE och .NET.
Compact Framework.
Web Services.
Office utveckling.
Rika klienter med .NET Framework.
Java vs C#.
m.m.
Om ni är intresserade av att vara med och påverka så skicka ett mail till mig på JohanL@microsoft.com.
MvhSv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
Har ni någon gång gott genom MS application Blocks?
Om inte så tycker jag absolut det är ett hett ämne.
//Johan NSv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
För er som inte vet vad MS Application Blocks är så finns här en introducerande artikel:
http://www.aspalliance.com/crickard/MSAppBlocksIntro.aspxSv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
Sedan skulle det vara kul om det fanns några "best-practis" exempel på hur man bygger websidor med utgångspunkt på prestanda, skalbarhet och designmässigt. Inte då bara slänga upp en repeater på en sida utan mer då när man flyttar ut lösningen på flera maskiner. Har läst en del om datasets v. bussinesobjekt.
Det vore dock roligt om man kunde få Microsofts syn på vad som är bäst, speciellt med tanke på att MSPetShop har kritiserats för att inte vara speciellt bra ur ett designperspektiv.
- GladhSv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnpag/html/PAIBlock.asp
På vänstersida ser ni de resterande hittils publicerade blocken.
Enligt rykten kommer det flera innom en snar framtid, ex kommer några av dessa även vara inkluderade i .Net 2.0 :-)
//Johan NSv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
Datum är spikade och inbjudningar är på väg att gå ut, jag har fått några intresserade av att ge mig feedback på innehållet och demonstrationerna, men om det finns plats för några till...
Preliminärt datum för "generalrep" är den 10:e september, någonstans i Stockholm...
Om man är en 17-årig kille som mest sitter hemma och pular, har man då något där att göra?Sv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
De ordinarie evenemangen kommer inte heller att kosta något!
MSSv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
http://www.microsoft.com/sverige/events/
Borde det inte var med där?Sv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
Skulle gärna sett att ni kom åtminstone till Luleå eller Skellefteå.
Har varit på ett seminarium i Luleå, en gång för några år sedan, men sedan dess har det inte varit nåt här uppåtSv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
Vi provar fortfarande oss fram när det gäller olika sätt att "skala" vår verksamhet ut i hela Sverige, jag är öppen för förslag...
Det har kommit förslag på seminarier på webben (online webcasts) och chattar, är detta något som intresserar er så hör av er till mig!
Välkomna till norr =)Sv: Höstens seminarier från Microsoft: The Code Machine
Kul att det kanske kommer att ges tillfälle för oss långt bort att kunna få ta del av informationen!