Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

70 pers sökes för bygge av community!

Postades av 2003-08-18 18:21:07 - Pelle Johansson, i forum pellesoft info/nyheter, Tråden har 45 Kommentarer och lästs av 3029 personer

Jag har ju förut velat dra igång en community som säkert flera av er redan vet - www.tokroligt.nu. Satt i går och filade på detta lite och tror att vi skulle kunna bygga en bättre sådan än någon annan med all den erfarenhet som finns. http://www.tokroligt.nu/activities.htm

Om jag bara skriver nu att jag söker folk som skulle kunna tänka sig att pula med detta på fritiden under hösten så lär det väl rassla in brev. Det jag vill ha är folk med lite erfarenhet och man skall bara göra det man anser sig bra på.

Jag kommer ställa krav, vi kommer ha tidplaner och små projekt istället för saker som är långa och tar mycket tid. Tänkte även att vi skulle göra detta jobb ungefär som man bygger lego, varje person får ta del för del - alltså en sida var egentligen.

Det kan vara framsidor, menyer, administrationer, formulär och tekniker i all evighet för att få till en kanonbra tjänst. Är ni intresserade?

Jag tycker vi gör som sådant - man får inte in speciellt mycket pengar på att ha reklam och liknande men det är nog som så att varje person får teckna upp ett avtal på tradedoubler och därmed ha sin egna reklambanner där- alla pengar som klickats på för just denna får man också betalt för direkt ner i sin ficka. Detta tycker i alla fall jag är en enkel variant att lösa betalningen på.

Så vad är det egentligen som behövs nu? Jag ställer en sql-2000 server till förfogande. Själva sajten får alla använda samma konto för och jag använder förstås frontpage - men ni får köra ftp eller vad ni vill. Sajten läggs på pellesofts dedicerade server.

Vi behöver några som är rena projektledare och fungerar samverkare mellan de olika sektionerna. I dessa sektioner behövs. För att alla skall få lära sig lite nya saker skall detta kodas i vb.net för att få lite fart på systemet och inte minst öka sin personliga kunskap.

<ul>
<li>Databas/modellering (5 st)
<li>Utredare/beställare (så många som möjligt, cirka 10)
<li>Design, reklam (5 st)
<li>Programmerare (35 st)
<li>Testpersonal (5 st)
<li>Projektledare (5 st)
<li>Marknadsföring/ekonomi (5 st)
<li>Experter (referenser för ex html, design, komponenter osv) (5 st)
</ul>

Totalt rör det sig alltså om ca 70 st personer.

<info>
Jag vill först och främst ha en person som tar emot alla dessa anmälningar och sammanställer vilka personer som är intresserade på exempelvis sin privata sida (skrivklåda). När vi täckt upp hela utbudet så är det dags att börja kommunicera med dessa personer.
</info>

Anmälan gör ni genom att kontakta Lissu via imail. Alla som är intresserade uppger sitt userid (som ni ser på er profilsida) (inte lösenordet), ange även ert fullständiga namn, sen ert nickname och slutligen för vilken kategori du vill vara med.

Ni når Lissu med er intresseanmälan på:
http://www.pellesoft.se/login/community/writemail.asp?id=6438

Hela förteckningen ansvarar Lissu för - och listan upprättas här:
http://www.pellesoft.se/login/community/mainpage_personal.asp?uid=6438

Eventuellt att vi träffas i Stockholm allesammans och prata oss samman. Tror säkert Microsoft kan fixa oss en lokal att träffas i vid något tillfälle. Så steg 1 är nu att få tag på en som vill vara initiell samordnare för att ta emot anmälningar av de som vill deltaga.

Spännande va!

Frågor som ställts:

Fråga: Måste man bo i Stockholm?

Svar: Nej självklart inte. Det går så bra att jobba på distans. Däremot om vi skall ha lite möten, träffar och utbildning så blir det i Stockholm men det kanske går att resa någon dag. Kommer säkert försöka träffa en helg i så fall.

Fråga: Hur skall ägandeförhållanden vara?

Svar: Alla kommer äga lika del. De inkomster som ges fördelas enligt den tid man lägger ner på projektet. Fler timmar ger mer % andel om det skulle komma in några pengar.

Fråga: Måste man kunna programmering?

Svar: Du bör ha någon egenskap som du kan tillföra projektet i någon form. Alla får ställa upp och vi kommer garanterat att behöva hjälpa varandra på rätt väg.

<info>
Jag har även satt upp newsservern för att vi skall kunna diskutera information rörande detta projekt. Gå till news://pellesoft.se för att läsa mer. Kräver att du använder en newsläsare.
</info>

Svara

Sv: <b>70 pers sökes för bygge av community!</b>

Postades av 2003-08-18 18:45:03 - Lisbeth Dahlin

Mmm - väldigt spännande!

Tyvärr kan jag inte .net varför jag inte kan vara programmerare, men kanske testpersonal?

At your service!

Svara

Sv: 70 pers sökes för bygge av community!

Postades av 2003-08-18 18:48:39 - Pelle Johansson

Tack Lissu, vi väntar med anmälningarna. Jag vill ha en första samordnare nu som tar emot just det du skrev.

Men sen är det ju så att jag förutsätter att INGEN kan .net - så syftet är att vi skall lära oss av varandra, inte att vi skall vara fullgoda .netkodare. Dock bör man ju ha några års programmeringsvana för att i alla fall ha en chans att komma igång.

Här får vi hjälpas åt och ha några faddrar som programmerare där man frågar och hjälps åt med kod, förklaringar och liknande. Så är man mycket intresserad - ja då kommer man också att få lära sig mycket.

Svara

Postades av 2003-08-18 18:52:28 - Lisbeth Dahlin

Pelle - det var inte meningen att anmäla mig här och nu - men jag ville bara uttrycka att jag tycker det låter spännande!

Jag skulle i o f s kunna ta emot anmälningar om du vill!

Att lära sig nyheter i kodning kräver lite tid och ork att ta till sig... får fundera...

Kul i alla fall!

Svara

Postades av 2003-08-18 19:07:33 - Peter Ilis

Tycker det låter som en toppenidé!

Svara

Postades av 2003-08-18 19:30:15 - Oskar Johansson

Hm... Jag skulle inte ha nå't emot att lära mig lite om att jobba i grupp, så på det viset låter det intressant för mig... Och vb.net vill jag lära mig mer om, likaså databaser samt asp.net. Vettig html (enligt specen dvs.) behöver jag också lära mig. Så...
:=D

Svara

Postades av 2003-08-18 19:36:17 - Pelle Johansson

Ok, alla som är intresserade uppger sitt userid (som ni ser på er profilsida) (inte lösenordet), ange även ert fullständiga namn, sen ert nickname och slutligen för vilken kategori du vill vara med.

Hela förteckningen ansvarar Lissu för - och listan upprättas här:
http://www.pellesoft.se/login/community/mainpage_personal.asp?uid=6438

Ni når Lissu med er intresseanmälan på:
http://www.pellesoft.se/login/community/writemail.asp?id=6438

Hälsningar

Svara

Postades av 2003-08-18 20:01:09 - Andreas Håkansson

Jag måste säga att jag saknar helt klart folk som skulle ansvara för en eventuell kravspec. och en system design. Någon som ett projekt av denna storleken skulle behöva om det inte skall sluta som ett evigt lapptäcke eller skrivas om gång på gång för att klämma in ny funktionalitet som man upptäcker efterhand som man arbetar på det.

---
<b>Andreas Håkansson
Student of Software Engineering</b>

Svara

Postades av 2003-08-18 20:40:50 - Oskar Johansson

Låter vettigt... Jag tror att det skall funderas igenom väldigt noga först... Allt som inte har med funktioner att göra dvs.

Svara

Postades av 2003-08-18 20:52:57 - Pelle Johansson

Mmm, därav 10 utredare/beställare!

Svara

Postades av 2003-08-18 21:07:33 - Andreas Håkansson

Umm funktioner beskrivs även dem i en kravspec, det är oftast uteslutande den del som tar störts plats och mest tid.

---
<b>Andreas Håkansson

Svara

Postades av 2003-08-18 21:10:13 - Andreas Håkansson

Pelle - visst skulel beställare/utredare kunna vara en fiktiv kund och kravanalytiker, men det saknas fortfarande system designers =)

---
<b>Andreas Håkansson

Svara

Postades av 2003-08-18 22:33:53 - Fredrik Molnar

Nån får ju ta och göra Use-case! (dock inte jag =P )

Svara

Postades av 2003-08-18 23:57:21 - Andreas Håkansson

Use Case är faktiskt inte så dumt, då de enkelt täcker upp en rad olika krav, illustrerar aktörer och kan användas för validaring och verifieringsarbete .. men de är pestens tråkiga att rita ;)

----
<b>Andreas Håkansson

Svara

Postades av 2003-08-19 08:25:29 - Fredrik Molnar

Jo, jag vet att de är användbara... Men tråkiga att göra är dem... Varför tror du jag skrev "(dock inte jag =P )"...

Men man behöver inte rita, man kan ju faktiskt skriva dem också...

/F

Svara

Postades av 2003-08-19 11:35:31 - Andreas Håkansson

I know, I know... tänkte ändå bara passa på att peka ut lite fördelar med Use Case för alla som inte visste vad det var.. jag la märket till ditt "(dock inte jag)=P" så du kan vara lugnt ;)

Och visst kan de skrivas oxå, men då brukar de kallas för scenario beskrivningar och inte användarfall =) Att alltid ha Use Case + Scenario är en bra sak (obs, inte till dig budda eftersom du vet =)

---
<b>Andreas Håkansson

Svara

Postades av 2003-08-19 20:52:49 - Pelle Johansson

Jag har pratat med Microsoft idag. Som det låter nu så kommer vi kunna få ordentligt med intressant hjälp, dels med lokaler för träffar och även eventuell internutbildning från några av de duktiga utbildarna de har.

10 personer har anmält sig och jag hoppas det ökas på ordentligt för ju fler vi blir desto roligare kommer det också att bli för alla inblandade.

Tidsplanen kommer bli lång, säg 6-12 månader så att vi inte skall hamna i någon form av tidsbrist, utan det skall vara roligt, lärorikt och en liten resa för var och en.

Hälsningar

Svara

Postades av 2003-08-20 06:48:40 - Marcus Eklund

Låter intressant, synd att det är VB.net..
Gillar C# då det är det jag sysslar med.

Mvh
Marcus

Svara

Postades av 2003-08-20 09:45:08 - Lars Törnqvist

Vad exakt är arbetsuppgiften för testpersonal?
Jag tolkar det som att hitta buggar och liknande, korrekt uppfattat?

Svara

Postades av 2003-08-20 09:50:48 - Johan Normén

Grejen är den att ett textbaserat use-case är att föredra före ritat use-case, ett ritat use-case säger inte tillräckligt mkt. (Dock bra som presentationsunderlag) Sedan
kommer ju Business modeller, Sekvensdiagram m.m. O sist men inte minst processen bör göras i itterationer för ytterligare bättre resultat. Class diagram bör skapas till allas förfogande. Och självklart även guidelines av olika slag så att man inte kodar på sitt egna lilla sätt utan att alla byggt med samma stil, namngivelser, samma sätt att gå mot databas etc...

//Johan N

Svara

Postades av 2003-08-20 09:57:39 - Pelle Johansson

Ja, testpersonal skall testa buggar och att flöden fungerar ordentligt. Att saker som förväntas finnas skall hända o.dyl.

Svara

Postades av 2003-08-20 10:14:51 - Johan Normén

Ser inga kod reviewers? Är tanken att dessa 40 programmerare skall gå genom de andras kod? Annars tycker jag att ca 30 programmerare och ca 10 code reviwers skulle utses istället då det är en viktig del för att alla gör som de skall göra m.m.
Bara ett förslag. En testplan bör ju tas fram oxå.

Måste bara säga att det är ett kul initiativ av dig Pelle. :-) Skulle behöva fler sådant folk i denna värld.

//Johan N

Svara

Postades av 2003-08-20 10:29:09 - Hobil Haidari

Vi ska väl inte överdriva projektets omfattning, man ska hålla det på en vettig nivå tycker jag. Alla designers jag har träffat på, säger först och främst, välj endast de bitar som passar just er organisation och syfte bäst.

Syfte är väl knappast att lära sig UML utan och innan, tycker därför att man kan begränsa sig till några få enstaka Use-Case diagram och sedan satsa lite mer på Class diagram... Iteration är däremot är mycket bra ide som jag instämmer i till fullo, den första lösningen brukar ofta vara den sämsta, varför iteration borgar för att man får ett bättre och bättre system (förhoppningsvis).

Apråpå Use_case och Class diagram, någon som var på MS seminariet, en hel .NET app på en dag? Där hade byggt upp en hel webb/stand-alone applikation på typ 2-3 Use Case och ett antal Class diagram. Även där påtala de nyttan av att skala ner på användandet av de olika diagrammen i UML

Svara

Postades av 2003-08-20 10:32:03 - Roger Alsing

hur är det tänkt att fungera då?

om man tar lunar , så är ju de ett AB och jag antar att de har folk som plockar ut lön för vissa saker iaf?

vem kommer äga sajten och all kod?
vart kommer eventuella reklamintäkter gå? , bara till linorna? eller sponsras de av ms?

(nej det är inte så att jag suktar efter pengar men det vore iaf intressant att veta VEM som kommer tahem pengarna för arbetet)

//Roger

Svara

Postades av 2003-08-20 10:52:55 - Pelle Johansson

Allting kommer byggas och köras på pellesoftservern (2,4 ghz, 2mbit dedicerad lina). Var enda krona som eventuellt kommer att tas in fördelas på något sätt (kanske enligt de timmar var och en lägger ner). Äganderätten blir således jämt fördelad på alla som är med.

En kille hörde av sig så en ny sektion sätts upp för att fånga detta intresse, marknadsföring/ekonomi. Vad som gäller med bolagsform eller liknande får vi diskutera innan vi sätter igång.

Hälsningar

Svara

70 pers sökes för bygge av community!

Postades av 2003-08-20 11:42:42 - Thomas Vanhaniemi

Jag har nu skickat in en intresseanmälan för jag tycker det verkar intressant, men jag har ingen möjlighet att komma ner till Stockholm, så det skulle ju vara tråkigt om det här projektet skulle begränsas till södra Sveriges befolkning...
Just nu bor jag faktiskt i ett annat land, nämligen Finland där jag jobbar en hel del.

Men programmering och design går ju att göra på distans så på de bitarna är jag gärna med och hoppas lära mig mer än det jag kan idag.

Men hur har du tänkt med VS.Net, alla har säkert inte tillgång till det.
Kanske Microsoft skulle sponsra med någon typ av version till alla som behöver och ska vara med i projektet? ;)

Mvh
Thomas

Svara

Flera roller? Vilka roller handhar följande?

Postades av 2003-08-20 11:43:55 - Johan Sandgren

Det är minsann inte lätt att veta vilken roll man ska välja.
Kan någon råda mig?

Programmerare kan jag fungera som, har erfarenhet nog anser jag. Fast jag vill inte gärna begränsa mig till endast programmering. Får man lov att deltaga i mer än en kategori?

Att skriva hårda kravspecar är ju väldigt intressant, men vilken roll skall fixa det?
Är man begränsad till endast denna roll ifall man vill göra det? Den är ju mest aktiv i början, så man skulle ju kunna göra något annat också.

Interaktionsdesign, i vilken kategori passar det in? - Att mäta kvalitet på interaktionen mellan användare och websida. Vi vill ju att användarna skall trivas och inte sura över en dålig design som motarbetar dem.
- Förstår användaren all feedback? Saknas feedback?
- Är det klart markerat var man går ur en funktion? Kan man ångra ett val?
- Hur lång tid tar det för folk att hitta en viss funktion?
- Kan de ge feedback på allt de upplever?
- Vilka problem upplevs?
etc.

Mvh,
Johan Sandgren

Svara

Postades av 2003-08-20 11:59:54 - Christian Nordström

Tycker att detta låter som en spännande utmaning för oss alla på pellesoft.

Svara

Postades av 2003-08-20 12:10:49 - Johan Normén

Use-case + Classbibliotek + sekvensdiagram är för mig 3 diagram.
UML finns i två av dem. class och Sekvens (unse-case textbaserat) jag ser inget som betyder att man måste lära sig en massa UML. Och de som kommer att sköta Designbiten av systemet (specar m.m.) är säkerligen folk med tidigare erfarenheter eller ialla fall har lite erfarenheter av ex OOA/OOD.

//Johan N

Svara

Postades av 2003-08-20 12:22:24 - Patrik Jansson

Jag skulle vilja höra mer vad som krävs inom varje område innan man säger ja. Så man inte tar sej vatten över huvudet menar jag.

Svara

Postades av 2003-08-20 12:24:35 - Lisbeth Dahlin

SNÄLLA NI SOM ANMÄLER ER!

Jag har idag på förmiddagen fått nästan 40 iMail med både intresseanmälningar och frågor...

Frågorna hänvisar jag hit - jag har ingen ytterligare info än den som finns här.

Jag har nog fått in 5 st anmälningar som har alla uppgifter noterade - några exeplariskt korta! :-)

Pelle vill ha

userid
fullständigt namn
nick
kategor - endast en av de uppräknade!

Av de 40 mail jag har fått har jag fått skriva 35 svar för att påpeka att alla uppgifter inte är med...

Jag hoppas att jag inte har tagit mig vatten över huvudet, men om vi hjälps åt och ni skickar rätt info så blir det lättare!

För er information så hinner jag inte uppdatera listan förrän ikväll (onsdag)!

Svara

Postades av 2003-08-20 12:29:20 - Pelle Johansson

Vi byter tråd och tar en ny för frågorna. Egentligen finns inga svar ännu utan dessa får vi tillsammans bestämma när vi fått ihop arbetsgruppen som efterfrågas.

/Pelle

Svara

Postades av 2003-08-20 15:00:57 - Simon Ström

jag är helt klart med på ett community bygge!

Svara

Postades av 2003-08-20 16:53:34 - Oskar Johansson

Hm... funderade lite på det här med att bland språk, det borde väl inte vara något problem eller? För att det skulle nog garanterat bli grötigt om allt skulle vara i samma projekt så... Eftersom att allt delas upp så spelar det ju ingen roll vilket språk man använder till varje delprojekt så länge som koden är vettigt kommenterad samt att allt är namngett på ett standardiserat sätt.

Svara

Postades av 2003-08-20 18:38:53 - Josef Wilhelmsson Lundqvist

Nej, att blanda olika språk som alla använder .Net-plattformen är inget problem. Och om det dessutom skrivs tydliga instruktioner angående varje komponent borde allt gå som smort.

Svara

Postades av 2003-08-20 18:49:40 - Lisbeth Dahlin

Listan är uppdaterad!

I skrivande stund är vi 51 st...

Hinner nu inte uppdatera något innan söndag kväll - bortrest över helgen!

Trevlig helg!

Svara

Postades av 2003-08-21 01:50:25 - Maria Andersson

Här snackar vi om en utmaning. Vem skulle inte vilja vara med och se till att lunar får konkurrens. Bäst att skynda och anmälas ig innan pelle stänger godisburken!!!

Svara

Postades av 2003-08-21 11:52:20 - Mikael Löhr

Tja! Med tanke på att det kommer utvecklas mycket på distans så skulle detta kanske vara en lösning. http://www.gotdotnet.com/community/workspaces/ Har använt det till tidigare projekt och det fungerade mycket bra. Verktyg för integrering i vs.net, separat program och webbgränssnitt finns att använda för att administrera projekten. /Löhr

Svara

Postades av 2003-08-21 15:51:52 - Christian Nordström

Kan vara bra att ha ett verktyg för att hantera hela detta projekt eftersom vi kommer att vara en hel del perssoner som sitter runt om i sverige.

Svara

Postades av 2003-08-21 16:18:20 - Oskar Johansson

Jag har inte koll på vad det är, men jag har fört talas lite om det och det kan nog vara ett bra alternativ till den biten... =D

Svara

Postades av 2003-09-01 15:58:11 - Micke aasell

hej!

ville tala om att någon kallelse har jag inte sett till. Skrev även ett mail till Lissu angående detta. Undrar vad som händer nu?!

mvh
/micke

Svara

Postades av 2003-09-01 16:49:09 - Lisbeth Dahlin

Och jag har väl svarat dig? Pelle skötte kallelsen...

Jag föreslår att du dyker upp i chatten 21.30 om du har möjlighet.

Svara

Postades av 2003-09-02 14:13:27 - Pelle Johansson

Maxwell B, jag svarade dig via mail och hoppas du kommer till nästa möte.

Väl mött
/Pelle

Svara

Nyligen

• 14:24 CBD regelbundet?
  • 14:23 CBD regelbundet?
  • 14:22 Har du märkt några verkliga fördel
  • 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 617
27 953
271 709
5 743
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies