Har mina planer att göra ett bokningssystem i C++, i VB är det inga problem, där har man de färdiga formulären osv.. Men i C++ vill jag inte använda mig av Win32-formulär utan skapa ett dosbaserat program, så att det inte kräver så mycket av datorn. Förstår inte varför du skulle göra ett "dos" program i windows... ? :) Säg så här då... inget win32-program, utan ett program som är skapat för att kunna köras på både linux och windows... och därmed låta det bli dosvarianten! Då kör du hellre med qt, www.trolltech.com.C++, grafisk layout.
Finns det några bra sidor för detta ändamål, att skapa grafisklayout för dos?Sv: C++, grafisk layout.
Lite formulär drar ju inte mycket, det är vb som drar... :)Sv: C++, grafisk layout.
Sv: C++, grafisk layout.
Ett "grafiskt" användarsnitt i console-miljö är mycket begränsat. Du kommer aldrig kunna göra det till ett meny-system eller något sånt, utan att ta till os-specifika grejer.
Antingen får du göra något i stil med:
<info>
-----
Välj alternativ:
1. Lägg in i databas
2. ...
3. ...
> 1.
Du valde "Lägg in i databas". Är det korrekt (J/N)?
>J
Namn:>Lasse Kongo
...
...
-----
Välj alternativ:
1. Lägg in i databas
2. ...
3. ...
>
</info>
Allt måste skrivas ut på skärmen, och det måste komma som en radda kommandon. Allt annat är os-specifikt. (Det lättaste sättet att se det på är att man skall kunna mata ut informationen till en fil, och man ska kunna ta in information från en fil).