Hallå. Vad använder Revolution för databasmotor för att ansluta till din datakälla? Som det låter i mina öron så kanske det är MDAC som gäller här också, och då skall du helt enkelt installera den senaste versionen (2.8) som finns på www.microsoft.com/data Testade detta men det gav tyvärr inget resultat. Revolution 1.1.1
Fick Revolution 1.1.1 på en skiva från datamagzin för en vecka sedan. Nu har jag gjort ett program med databaskoppling till en mysql databas.
Allt funkar fint´när man kör programmet men när jag avslutar det komemr det upp en informationsruta där det står:
Programfel
Instruktionen på "0x77f755e9" refererade till minnet på "0x01850a44" Det gick inte att utföra en minnesåtgärd. Följande fel retunerades: The memory could not be "read".
Klicka på OK om du vill avsluta programmet.
Detta kommer när jag gör en uppkoppling mot databasen, inte annars. Men när jag använder programmet fungerar allt fint.
Min uppkopplings kod ser us så här:
<code>
global imagedb
local cinfo,dbresult
put "dbtype",field "DBTYPE"&cr& "dbhost",field "DBHOST"&cr& "dbdatabase",field "DBDATABASE"&cr& "dbuser",field "DBUSER"&cr& "dbpassword",field "DBPASSWORD" into cinfo
split cinfo by return and comma
put revdb_connect(cinfo["dbtype"],cinfo["dbhost"],cinfo["dbdatabase"], cinfo["dbuser"],cinfo["dbpassword"]) into dbresult
if dbresult is a number then
put dbresult into imagedb
end if
</code>
har även testat att koppla upp mig mot en ODBC koppling med följande kod:
<code>
put revdb_connect("ODBC","toccie","toccie.mdb", "","") into dbresult
if dbresult is a number then
put dbresult into imagedb
</code>
Detta funkar fint men samma felmeddelande när jag avslutar programmet.
Är det någon som har stött på samma problem?
Vet ni hur jag ska lösa detta?
//Johan GunnarssonSv: Revolution 1.1.1
Sv: Revolution 1.1.1
Ingen annan som har några bra ideer??
//
Johan