hur fungerar egentligen tilll exempel windows? Till att börja med: rätta mig ifall jag har fel.... ;) En liten artikel jag kom ihåg fanns när jag såg din fråga Tackar så mycket!Hur fungerar det?
jag är inte alls kunnig inom assemblerprogrammering, men jag har förstått att man anpassar sitt program för en viss typ av processor..
men hur har dom gjort med windows, det kan ju köras på olika processorer...??
hur börjar man om man vil göra ett eget operativsystem??!!
vore välldigt tacksam för svar eller tips på länkar!
svårt som f..n att hitta nått användbart på nätet om detta!
- 1079 miljoner km/hSv: Hur fungerar det?
Windows fungerar på en mängd olika processorer tack vare att instruktionsuppsättningen inte har ändrats, möjligtvis att man har lagt till instruktioner, men inte tagit bort. Dvs. grunden har alltid varit samma, även om en del förändringar ändå funnits.
Sedan kan man optimera sina program så att man utnyttjar de funktioner som finns i nya processorer så att gamla inte hänger med. Man kan dock skriva sitt program så att det beroende på processor utför en sak på olika sätt.
När det gäller att skriva ett eget os så är det assembler du skall köra till det absolut mest grundläggande, sedan kan du gå över till t.ex. c/c++... För att komma igång så rekommenderar jag dig att långa/köpa en eller flera böcker inom området då det är ganska komplext.Sv: Hur fungerar det?
Det är en artikel om hur ett OS fungerar samt koden till ett litet grundläggande OS
som kan boota från en floppy.
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=41529&lngWId=1Sv: Hur fungerar det?
Om det är någon som har fler tips och länkar så är jag tacksam!